Magazín

Elektromobil Volkswagen ID.R zajel rekord na Nürburgringu na pneumatikách Bridgestone

Partnerství Bridgestone a Volkswagenu napsalo novou kapitolu své historie, protože Volkswagen ID.R překonal rekord na Severní smyčce Nürburgringu mezi elektrickými vozy, a to za pomoci pneumatik Bridgestone Potenza.

První plně elektrický závodní vůz Volkswagen ID.R dokončil závodní trať dlouhou 20,83 kilometru – považovanou za jednu z nejnáročnějších na světě – v čase 6:05,36 a pokořil tak předchozí rekord o 40,56 sekundy. Společnost Bridgestone pro tuto rekordní jízdu vyvinula pneumatiku Potenza, která speciálu ID.R pomohla na náročné závodní trati udržet správný směr i rychlost a dovedla ho tak k tomuto rekordnímu času.

Překonání hranic elektrického výkonu

Velkolepý Volkswagen ID.R je sportovní předzvěstí sériově vyráběných elektromobilů produktové řady Volkswagen ID., která posune hranice pojmu elektrický výkon. Tým, který stojí za ID.R, a který tento vůz před časem úspěšně dovedl k rekordní jízdě na kultovním závodu do vrchu na Pikes Peak, se snažil dosáhnout stejného úspěchu na světoznámé Severní smyčce Nürburgringu. K tomu ale bylo potřeba mít pneumatiky, které jsou schopny se vypořádat se specifickými výzvami závodního elektromobilu.

Závodní speciál Volkswagen ID.R má díky uložení baterií na spodní části vozu nižší těžiště, než jiná závodní auta. To mu dovoluje dosahovat v zatáčkách opravdu vysokých rychlostí, kterých ale lze využít jen tehdy, když je pneumatika schopna přenést veškerý výkonnostní potenciál na povrch vozovky nebo v tomto případě na závodní trať. Další výzvou, kterou mají všechna elektrická vozidla, ID.R nevyjímaje, stejnou, je extrémně vysoký točivý moment. To znamená, že pneumatiky, které ID.R obulo, musely mít extrémní přilnavost jak v bočním, tak také v podélném směru.

Speciál ID.R je konstruován s přihlédnutím na perfektní nastavení podvozku a systému řízení energetických toků, ale stejně vysoký důraz byl kladen i na pneumatiky. Bylo důležité, aby vydržely opravdu vysokou zátěž, měly dostatečně dlouhou životnost, ale aby se zároveň rychle zahřály na ideální teplotu, a tu si i udržely. A nakonec, pneumatiky pro takovou extrémní jízdu musí dosahovat určitých kvalit, bez kterých by nebylo možné nový rekord stanovit.

Přečtěte si také:   Pneumatiky Goodyear jsou jako prvovýroba pro nový Volkswagen Passat Variant

Partnerství, které láme rekordy

S rozsáhlými zkušenostmi na poli motoristického sportu byla spolupráce se značkou Bridgestone a volba pneumatik Potenza pro Volkswagen jasným krokem, díky kterému mohl absolvovat rekordní jízdu s vozem ID.R.

Tým společnosti Bridgestone Motorsports zahájil spolupráci s Volkswagenem vyhodnocením specifických požadavků značky na obutí závodního elektrického speciálu, následně proběhlo testování a vyhodnocování výsledků všech náročných zkoušek a nakonec dala spolupráce vývojových center Bridgestone v Římě a Japonsku vzniknout exkluzivním slickům Potenza, vyvinutým speciálně pro ID.R. Slicky překonaly všechny výzvy speciálu ID.R a poskytly mu optimální výkon, ale hlavně důvěru během celé rekordní jízdy. Díky tomu mohl elektrický supersport využít všechen svůj potenciál na každém z 20,83 kilometrech Nürburgringu.

Navíc, díky otevřené a naprosto transparentní spolupráci mezi oběma značkami, byl projekt dokončen za méně než pět měsíců, což je rekordní čas.

Sdílení poznatků s elektrickými vozy na silnicích

V současné době jsme svědky velkých klimatických změn a ubývání přírodních zdrojů. Automobilový průmysl proto musí pracovat na inovacích a hledat alternativy nejen pro městskou mobilitu, jako jsou právě elektrická vozidla, která mají pozitivní dopad na životní prostředí. V reakci na to společnost Bridgestone vynakládá značné investice do výzkumu a vývoje a pracuje také na nových partnerstvích s cílem vytvořit budoucí mobilitu, která může tyto současné problémy překonat a vyřešit.

Společný projekt poskytuje společnostem Bridgestone a Volkswagen lepší pochopení specifických problémů souvisejících s elektrickými vozidly jak na závodní dráze, tak mimo ni. Společnost Bridgestone tak může uplatnit svá zjištění v oblasti vývoje a složení materiálů, jakož i poznatky z tohoto projektu ke zlepšení a vývoji segmentu pneumatik pro elektromobily.

Mark Tejedor, viceprezident Original Equipment společnosti Bridgestone EMEA, uvedl: „Jsme hrdí na to, že jsme součástí tohoto historického momentu a přispíváme k rekordní jízdě na Severní smyčce Nürburgringu. Snižování emisí CO2 a zlepšování ochrany přírodních zdrojů jsou základními pilíři strategie udržitelnosti Bridgestone s názvem ‘Our Way to Serve’. Je skvělé pracovat na projektu, který nejenže přispívá k dotažení těchto cílů do reality, ale přispěl také k dosažení světového rekordu. Ještě před několika lety by nikdo nepředpokládal, že elektrická auta zvládnou dosáhnout takových cílů. Naším dalším krokem bude uplatnění poznatků z tohoto úžasného partnerství na elektrických autech, která jezdí po silnicích, což bude nakonec přínosem pro všechny řidiče.“