Plánujete nákup nových alu kol nebo plechových disků na svůj vůz? Nevíte, jaká kola koupit? Podívejte se do velkého technického průkazu, kde jsou nejčastější údaje zapsány. Jde zpravidla o zápis v podobném tvaru: „6,5J x 16 ET 42; 205/55 R 16 82 V“.
V rámci kol vás bude zajímat právě první část, tedy: „6,5J x 16 ET 42“. A co jednotlivá písmena a čísla znamenají?
- „6,5“ je šířka disku v palcích, údaj se může pro různá kola lišit
- „J“ je typ patice, zpravidla je vždy J
- „x“ je pouze rozdělující znaménko, význam pro disk nemá žádný
- „16“ průměr kola udávaný v palcích
- „ET 42“ je tzv. zális. Udává se v milimetrech a jde o vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola. Zjednodušeně udává to, jak bude kolo lícovat s lemem blatníku, jak moc vzdálené bude od tlumiče a podobně. Mnoho lidí dodrží šířku i průměr kola, ale na tuto hodnotu nebere ohled a pak zjistí, že se jim kola nevejdou do blatníků a nebo naopak drhnou o tlumiče nebo brzdy.
Pozor je třeba dát ale také na středový otvor, protože různé značky mají sice stejnou rozteč a stejné nebo podobné parametry kola, ale různou velikost náboje a tedy i středovou díru. Pro příklad můžeme uvést například některé nové modely koncernu Volkswagen (VW, Audi, SEAT, Škoda) mají rozteč děr kol 5×112, stejně jako Mercedes-Benz. Kola ale záměnná nejsou, protože vozy VW mají menší středovou díru než Mercedes-Benz. Kola z mercedesu tak na Volkswagen sice půjdou, ale nebudou pevně vystředěna, bude potřeba dokoupit tzv. „středící kroužek“, opačně kola (tedy VW na MB) nasadit vůbec nepůjde. A takových případů je mnoho. Někteří výrobci alu kol záměrně vyrábějí alu kola s většími středovými dírami, aby nemuseli pro každou značku vyrábět speciálně, a následně je vybavují středícími kroužky přímo pro ten daný model.
Mohlo by vás také zajímat:
- Jak se značí pneumatiky, tedy co znamenají čísla „205/55 R 16 82 V“, najdete zde.
- Jaké rozteče a jaké matice nebo šrouby mají nejčastější automobily na silnicích, najdete zde.
- Auto moto blog plný zajímavostí