Jak se značí alu kola a plechové disky? Co jednotlivá čísla znamenají?

Jak se značí alu kola a plechové disky? Co jednotlivá čísla znamenají?

Plánujete nákup nových alu kol nebo plechových disků na svůj vůz? Nevíte, jaká kola koupit? Podívejte se do velkého technického průkazu, kde jsou nejčastější údaje zapsány. Jde zpravidla o zápis v podobném tvaru: „6,5J x 16 ET 42; 205/55 R 16 82 V“.

V rámci kol vás bude zajímat právě první část, tedy: „6,5J x 16 ET 42“. A co jednotlivá písmena a čísla znamenají?

  • „6,5“ je šířka disku v palcích, údaj se může pro různá kola lišit
  • „J“ je typ patice, zpravidla je vždy J
  • „x“ je pouze rozdělující znaménko, význam pro disk nemá žádný
  • „16“ průměr kola udávaný v palcích
  • „ET 42“ je tzv. zális. Udává se v milimetrech a jde o vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola. Zjednodušeně udává to, jak bude kolo lícovat s lemem blatníku, jak moc vzdálené bude od tlumiče a podobně. Mnoho lidí dodrží šířku i průměr kola, ale na tuto hodnotu nebere ohled a pak zjistí, že se jim kola nevejdou do blatníků a nebo naopak drhnou o tlumiče nebo brzdy.

Pozor je třeba dát ale také na středový otvor, protože různé značky mají sice stejnou rozteč a stejné nebo podobné parametry kola, ale různou velikost náboje a tedy i středovou díru. Pro příklad můžeme uvést například některé nové modely koncernu Volkswagen (VW, Audi, SEAT, Škoda) mají rozteč děr kol 5×112, stejně jako Mercedes-Benz. Kola ale záměnná nejsou, protože vozy VW mají menší středovou díru než Mercedes-Benz. Kola z mercedesu tak na Volkswagen sice půjdou, ale nebudou pevně vystředěna, bude potřeba dokoupit tzv. „středící kroužek“, opačně kola (tedy VW na MB) nasadit vůbec nepůjde. A takových případů je mnoho. Někteří výrobci alu kol záměrně vyrábějí alu kola s většími středovými dírami, aby nemuseli pro každou značku vyrábět speciálně, a následně je vybavují středícími kroužky přímo pro ten daný model.

Mohlo by vás také zajímat:

Keskin KT17 Hurricane