Pro výběr správné pneumatiky je potřeba znát přesné parametry, které výrobce vozu povoluje používat. Tyto parametry lze nalézt ve velkém technickém průkazu, může tam být několik variant. Vždy je ale třeba dodržet kombinaci alu disku a pneumatiky.
Zde je příklad jednoho z nejprodávanějších rozměrů a popis jednotlivých hodnot:
- 225 – šířka pneumatiky uvedená v milimetrech
- 40 – výška pneumatiky vyjádřená v procentech k její uvedené šířce (60 % z 205 mm)
- R – radiální typ konstrukce. Tento typ je nejrozšířenější, dále existuje D diagonální a B smíšený. Podle zákona je nutné mít všechny pneumatiky na vozidle stejné konstrukce a rozměru (není-li v technickém průkaze uvedeno jinak)
- 18 – vnitřní průměr pneu uvedený v palcích (1 palec = 2,54 cm). Musí se shodovat s průměrem disku kola.
- 94 – index určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, to znamená může být i vyšší, nesmí být však nižší. V tomto případě 94 = do 670 kg.
- V – maximální konstrukční rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována, a která je uvedena v technickém průkazu. Index může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. V tomto případě „V“ = 240 km/h. Pozor: tento index neoznačuje průměrnou rychlost kterou řidič s vozem jezdí! Je proto vždy nutné kupovat pneu s rychlostním indexem minimálně o třídu vyšším než je maximální rychlost vašeho vozu.
- XL – zesílená bočnice (zesílený index nosnosti)
Další užitečné informace o pneumatikách:
Na pneumatice lze nalézt také další údaje:
- Značka výrobce
- Číslo směsi
- Homologace ECE a schvalovací číslo
- Datum výroby
- Země výroby
- Typ konstrukce (nejčastěji „R“ jako radiální)
- Označení dezénu
- Bezdušové provedení, pokud je takové
- Rozměr pneu včetně indexu nosnosti a rychlostní kategorie
Přehled rychlostní indexy pneumatik:
Kategorie | K | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | ZR | Y |
Rychlost | 110 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | >270 | 300 |
Index zatížení:
Maximální povolené zatížení na jednu pneumatiku. Uvedené zatížení musí být shodné nebo vyšší než je uvedeno v technickém průkazu vozidla.
Li | kg | Li | kg | Li | kg | Li | kg | Li | kg |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Zkratky v popisu pneumatik:
- OL – Osobní letní
- OU – Osobní univerzální
- CL – Comercial letní
- CU – Comercial – univerzální
- 4L – 4×4 letní
- 4S – 4×4 speciální
- 4U – 4×4 univerzální
- NN – Nákladní návěsy
- NV – Nákladní vodící
- NZ – Nákladní záběrové
- AS – Agro + speciální
- M – Moto
- DU – Duše
- DI – Disk ocel
- MFS, FR, RPB – ochranný lem ráfků z lehkých slitin
- XL, RF – zesílené pneu s vyšší nosností
- RW, OWT – bílý nápis na bočnici
- OWL – bílé kontury na bočnici
- RB nebo RBT – černý nápis na bočnici
- RY – žlutý nápis na bočnici
- M+S – „mud and snow“ = bláto a sníh – zimní pneumatiky
- TL – bezdušové provedení
- TT – provedení s duší
- DSST, SSR, ZP, RFT, EMT – samonosná technologie (náhrada rezervy)
- XNW – bílý pruh na bočnici
- C – comercial, lehká nákladní vozidla
- INSIDE – strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
- OUTSIDE – strana pneu montovaná na vozidlo vně
- ULW – pneu s ultralehkou konstrukcí
- RFT – dojezd po defektu pneu
- SI – Speed index – index rychlosti
- LI – Load index – index nosnosti
Mohlo by vás také zajímat:
- Jak se značí alu kola a plechové disky, tedy co znamenají čísla „6,5J x 16 ET 42“, najdete zde.
- Jaké rozteče a jaké matice nebo šrouby mají nejčastější automobily na silnicích, najdete zde.
- Auto moto blog plný zajímavostí