Život řidiče

Víte, kdy byste měli vyměnit staré pneumatiky za nové?

prezuti-pneu-vymena-kol
Foto: pexels.com

Přemýšleli jste někdy o tom, kdy je čas vyměnit pneumatiky na vašem autě? Mnoho řidičů dodržuje sezónní povinnosti a přezouvá na zimní a letní pneumatiky, ale málokdo ví, že důležitou roli hraje také stáří pneumatik. Jak poznat stáří pneumatik, jaké faktory ovlivňují životnost pneumatik a kdy je nejpozdější čas na jejich výměnu?

Proč je důležité znát stáří pneumatik?

Pneumatiky časem stárnou a ztrácejí své vlastnosti, a to i v případě, že je nepoužíváte, nebo je výrobce například měsíce či roky skladuje. To může mít vliv na bezpečnost jízdy, ovlivnit jízdní vlastnosti vozidla a prodloužit brzdnou dráhu. Proto je důležité vědět, jak staré jsou vaše pneumatiky a kdy je vyměnit za novější model.

Přečtěte si také:   Odborníci Pirelli radí: Jak na bezpečnou jízdu v zimě

Stáří poznáte podle kódu DOT, který je vyznačen na bočnici pneumatiky. Kód se skládá ze 16 znaků, z nichž nás zajímají poslední čtyři číslice pro zjištění data výroby. První dvě číslice představují týden výroby a druhé dvě rok výroby. Například kód DOT 0219 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 2. týdnu roku 2019.

Stáří pneumatiky udává tzv. DOT: víte, o co jde a kde to hledat?

Kdy je třeba pneumatiky vyměnit?

Přesný termín výměny pneumatik není jednoznačný, protože závisí na různých faktorech, jako je styl jízdy, kvalita vozovky a povětrnostní podmínky. Běžná životnost pneumatik pro osobní automobily je však přibližně 5 let. Proto se doporučuje vyměnit pneumatiky nejpozději do 5 let od data výroby, a to i v případě, že nejsou viditelně poškozené. Kromě stáří je také důležité sledovat hloubku dezénu pneumatiky, která by měla být minimálně 1,6 mm u letních pneumatik a 3 mm u zimních pneumatik.

Přečtěte si také:   Kompletní průvodce péčí o automobilové pneumatiky, od výměny po skladování

Pokuty za staré pneumatiky?

V České republice neexistuje žádná samostatná pokuta za používání starých pneumatik. Policista vám může pouze udělit pokutu, pokud sezná, že vaše vozidlo není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. To může znamenat nízký vzorek, ale i popraskané pneumatiky od stáří.

Víte, jaká je zákonem předepsaná minimální hloubka vzorku pneumatik?

Kromě toho, pokud se například stanete účastníkem nehody nebo pojistné události na parkovišti nebo v dopravní zácpě v důsledku nedobrzdění a nikdo nebude zraněn, může pojišťovna vznést námitku proti pravidlům, s nimiž jste souhlasili při uzavření smlouvy o povinném ručení. Pojišťovna vám totiž nemusí vůbec přiznat pojistné plnění nebo ho může výrazně snížit.

Podle podmínek pojistných smluv je vlastník povinen udržovat vozidlo ve stavu způsobilém k provozu na pozemních komunikacích a způsobilém k provozu na pozemních komunikacích, jak předepisuje výrobce. Klienti mají nárok na pojistné plnění i z havarijního pojištění, ale pojišťovny je mohou snížit z důvodu špatného technického stavu vozidla. Pokud jste způsobili škodu někomu jinému, může pojišťovna požadovat úhradu nákladů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


V každém případě představují staré a opotřebované pneumatiky riziko pro vaši bezpečnost i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. Proto je důležité je pravidelně kontrolovat a včas vyměnit za nové. Pamatujte, že stáří pneumatiky je pouze jedním z faktorů, které ovlivňují její životnost.

Přečtěte si také:   Zažijte Itálii na motorce

Pokud si všimnete některého z níže uvedených příznaků, okamžitě pneumatiky vyměňte:

  • Pneumatika dosáhla přípustné hranice opotřebení – kritická hloubka dezénu je menší než 1,6 mm. Indikátor opotřebení se nachází na běhounu pneumatiky. I kvalitní pneumatiky se zpravidla mění každých 40 000 nebo 50 000 km. Přední pneumatiky u vozů s pohonem předních kol se opotřebovávají dvakrát rychleji než zadní pneumatiky.
  • Rozdíl v hloubce hlavních drážek pryže namontované na jedné nápravě přesahuje 5 mm. Tento rozdíl v opotřebení pneumatik může ovlivnit chování vozu
  • Nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Může se projevovat v několika formách: asymetrické opotřebení, opotřebení středových částí nebo opotřebení bočních částí běhounu.
  • Poškozená pneumatika: proříznutá, poškrábaná nebo deformovaná pneumatika, která může způsobit prasknutí nebo roztržení pneumatiky.
  • Pneumatika neodpovídá doporučením výrobce vozidla: nesprávné rozměry, nedodržení rychlostního a zátěžového indexu atd.