prezuti-pneu-vymena-kol

Pozor na sjeté gumy! Když způsobíte nehodu, s pojistkou se můžete rozloučit!

Abyste dosáhli na pojistné plnění povinného ručení či havarijního pojištění, musí být vaše auto způsobilé k provozu. Dohled nad touto skutečností zajišťuje každé dva roky pravidelná technická kontrola stavu vozidla. Jak je to ale v případě, kdy sice máte platnou nálepku STK, ale vaše gumy neodpovídají požadovanému stavu?

Proč dávat pozor na stav svých pneumatik?

V první řadě jde o vaši bezpečnost. Jízda na sjetých gumách představuje velké riziko hlavně za deště, kdy se výrazně prodlužuje brzdná dráha. Stáváte se tak nebezpečím nejen pro sebe, ale i své okolí. Také můžete snadno dostat smyk, protože dezénové drážky neodvedou dostatečně vodu, a guma tak bude po vozovce klouzat jako na ledě.

Kromě svého zdraví jízdou na sjetých pneumatikách riskujete i nepříjemné finanční výdaje.  Pokud totiž zaviníte nehodu, nepomůže vám ani to nejlepší povinné ručení nebo havarijní pojištění. Můžete totiž mít sice platnou technickou, ale se sjetými gumami je auto považováno za nezpůsobilé pro jízdu.

Za sjeté pneumatiky až 5 bodů a pokuta 10 000 Kč

Možná si myslíte, že když pojedete na sjetých gumách opravdu opatrně, žádné nebezpečí vám nehrozí. Nicméně stačí, aby někdo před vámi zprudka zabrzdil, a hned budete mít potíže. Nestihnete dobrzdit kvůli nedostatečnému dezénu svých pneumatik. Za nehodu pak budete odpovědní vy a navíc vám pojišťovna nedá ani korunu.

Přečtěte si také:   Pneumatika Yokohama Advan Sport V107 je schválená pro BRABUS 700, 800 nebo 900 off-roader

Když vyměníte gumy včas za nové, sice budete mít výdaj za pneumatiky, ale zato ušetříte svoje zdraví i peněženku v případě nehody. Navíc pokud vaše gumy budou sjeté do stavu, že drážky nebudou mít ani 1,6 mm a zjistí to policie, máte zaděláno na další potíže. V tomto případě můžete totiž přijít až o pět bodů a navíc dostat pokutu sahající až k 10 000 Kč.

Možná si pravidelně platíte havarijní pojištění, které nebývá zrovna levné. Byla by tedy škoda, kdybyste v případě nehody za tento výdaj nedostali nic zpátky. Navíc v případě, že máte novější vůz, se havarijní pojištění určitě vyplatí. Pokud vás děsí jeho výše, vyzkoušejte kalkulačku havarijního pojištění, kde najdete ty nejvýhodnější nabídky. V případě nehody pak získáte finance na opravu svého vozu a nebudete si muset dělat starosti o svůj rozpočet.

Jak poznat sjeté gumy?

A teď to nejdůležitější. Jak vlastně poznat, zda jsou vaše pneumatiky v pořádku? Pokud využíváte certifikovaný pneuservis pro přezouvání mezi letními a zimními gumami, pravděpodobně by vás na jejich špatný stav upozornil automechanik. V servisech mají speciální měřiče, které zkontrolují hloubku dezénu.

Přečtěte si také:   Společnost Nokian Tyres zahajuje kontrolovaný odchod z Ruska

Své gumy si ale můžete snadno zkontrolovat sami, i když nemáte po ruce hloubkoměr dezénu pneumatik. Stačí najít na boku gumy ukazatel v podobě šipky (u zimní pneu to může být i vločka). Ten označuje místo na pneumatice, kde je uprostřed vzorku umístěna destička, která nesmí být sjetá. Pokud tam stále je a máte nad ní ještě kus gumy, jsou vaše pneumatiky v pořádku.

Foto: pexels.com