Díky příznivým sněhovým podmínkám se pro české turisty otevřela první lyžařská střediska. To také znamená více řidičů na cestách, kteří vyrážejí za zimními sporty na hory. Při zhuštěné dopravě v kombinaci se zimním počasím, kdy musíme počítat s náledím či se sněhovými jazyky, je riziko dopravní nehody několikanásobně větší než v létě. Nejčastějšími příčinami nehod jsou nepozornost, rychlá jízda, ale často také ztráta kontroly nad vozidlem. Continental, jejíž nejnovější zimní pneumatika WinterContact™ TS 870 zaznamenala už několik úspěchů v letošních testech, vysvětluje, jaké vlastnosti jsou u zimních pneumatik rozhodující, a rovněž jak přispět k maximální bezpečnosti a k vychutnání si dovolené na horách bez starostí.
Od prvního prosincového víkendu se postupně otevírají známé lyžařské areály, do kterých mohou Češi vyrazit za zimními radovánkami. Sezonu již zahájili například i vlekaři ze Špindlerova Mlýna či z Pece pod Sněžkou. Některá střediska hlásí až 80 centimetrů sněhu. Po loňské neúspěšné sezoně můžeme letos očekávat vyšší návštěvnost středisek, s čímž souvisí i zhuštěná doprava, zejména o víkendech, a vyšší riziko nehodovosti.
V roce 2020 evidovala Policie České republiky 75 371 dopravních nehod, které zavinili řidiči motorových vozidel*. Z tohoto počtu bylo 67 % nehod zapříčiněno nesprávným způsobem jízdy a 16 % zvýšenou rychlostí. Letos byli motoristé na cestách o něco méně opatrní než vloni a k 30. listopadu bylo meziročně zaznamenáno o 2 494 nehod více*. „Vizí společnosti Continental je bezpečnost na cestách bez kompromisů. Mezi hlavními zásadami řidičů při cestování v zimě by mělo být správné vybavení vozidla, ohleduplnost a také správné zhodnocení vlastních řidičských dovedností,“ říká Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum s.r.o.
Základem bezpečnosti je správné vybavení vozidla
Jedním ze zásadních faktorů bezpečné jízdy v zimě jsou zimní pneumatiky. Podle odborníků ze společnosti Continental jsou nejlepší volbou zimní pneumatiky s dobrou přilnavostí a s označením sněhové vločky na bočnici. „Označení sněhovou vločkou zaručuje, že pneumatika splnila předepsané požadavky během testů a je na zimních cestách mimořádně efektivní v oblasti bezpečnosti,“ vysvětluje Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum s.r.o. Další zásadou je přezutí všech čtyř kol. „Kombinace pneumatik je možná, ale pouze z hlediska hloubky dezénu nebo rotace stejných pneumatik. V žádném případě není během zimy bezpečná kombinace zimních a letních pneumatik. Gumová směs na zimní pneumatice si zachovává potřebné adhezní vlastnosti i při nízkých teplotách, speciální lamely mají lepší přilnavost na sněhu a ledu a speciální dezénové bloky zajišťují v hlubokém sněhu dobrou trakci. Velmi důležitá je také hloubka samotného dezénu. V zimě by měla být minimálně čtyři milimetry, jak stanovuje zákon,“ dodává Aleš Langer.
Opatrnost a ohleduplnost
Při změně počasí je důležité zpozornět a přizpůsobit nepříznivým podmínkám i svoji jízdu. Zvýšená opatrnost je důležitá zejména na mostech, lesních cestách nebo v blízkosti polí, odkud může na silnici dostat sníh. Jízda v zimě vyžaduje bezpečný odstup mezi vozidly a řidič musí vždy počítat s tím, že bude muset kdykoliv zabrzdit a brzdná dráha je na kluzkém povrchu vždy delší. Důležité je také přizpůsobit rychlost jízdy. Bezpečná není příliš rychlá jízda, ale naopak ani příliš pomalá. „Pomalá jízda může ostatní řidiče znervóznit, a právě pokusy o předjíždění mohou být velmi nebezpečné a navíc se zvyšuje riziko smyku,“ říká Aleš Langer. Pokud si řidič například při silném sněžení netroufá jet přiměřenou rychlostí, ideální je zajet ke krajnici a nechat ostatní řidiče bezpečně jet. Zapomenout by řidiči neměli ani na včasné upozornění před změnou směru jízdy.
Dopravní kolizi dokáží zabránit i řidičské dovednosti
Některým nepříjemným situacím lze zabránit i dodržením základních pravidel jízdy ve sněhu, dalším zase dobrými řidičskými dovednostmi. Při jízdě ve sněhu do kopce je lepší zařadit vyšší rychlost a kopec vyjet pomalu a bez zastavení. Pokud z nějakého důvodu v kopci auto zastaví, lepší volbou je scouvat dolů a zkusit to znovu. Brzdění by během zimy mělo být plynulé, nikoli náhlé a tvrdé. V takovém případě hrozí nebezpečí smyku. „Při smyku pneumatika ztrácí dostatečnou přilnavost s vozovkou a nedokáže udržet stopu, přičemž toto riziko se zvyšuje na zamrzlé a zasněžené vozovce,“ vysvětluje Aleš Langer. Nejnebezpečnější je přetáčivý smyk, kdy zadní část vozidla začne „utíkat“ na opačnou stranu, než řidič točí volantem. Vozidlo se může otočit kolem vlastní osy. Mnozí odborníci radí, že v takovém případě je třeba sundat nohu z plynového pedálu a zatočit volantem do opačného směru, než utíká záď. Pokud se přilnavost kol obnoví, pokračujeme v zatáčení původním směrem.
Do portfolia společnosti Continental letos přibyla nejnovější zimní pneumatika Continental WinterContact TS 870, která má o 10 % více dezénových bloků než její předchůdce. „Lamely v těchto blocích fungují jako stěrače, které odvádějí vodu i sníh, což zajišťuje lepší přilnavost na povrchu, a tím se snižuje i nebezpečí smyku. Novou pneumatiku WinterContact TS 870 doporučujeme jako bezpečnou volbu do zimy, tento fakt prokázalo i několik letošních testů. Stále však platí, že dodržování bezpečnostních zásad je nezbytné i s kvalitními pneumatikami,“ dodává na závěr Aleš Langer.
* Statistické údaje pocházejí z údajů Policie České republiky, viz přehled nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice v letech 2020 a 2021.