S příchodem zimy nastává nejnáročnější jízdní období a u mnoha řidičů nastupují obavy z řízení. Statisticky je prokázáno, že zejména málo zběhlým řidičům hrozí větší pravděpodobnost dopravní nehody. Přesto si i čerství řidiči mohou vychutnat jízdu v zimě, pokud je jejich vozidlo a pneumatiky v dobrém stavu.
„Počasí v zimě je velice proměnlivé a nezkušené řidiče mohou zaskočit změny přilnavosti povrchu způsobené sněhem a ledem. Při špatné viditelnosti ve spojení s mrholením a sněhovou břečkou se může výrazně zhoršit jak jízdní reakce vozidla, tak jeho brzdná dráha,“ říká testovací řidič společnosti Nokian Tyres, Mika Kuusi.
Nejčastěji jsou za ty nezkušené považování mladí lidé, kteří jsou v silničním provozu nováčky. Existuje ale rovněž velké množství „svátečních řidičů“, kterým krátké jízdy mezi domovem a obchody určitě neposkytnou dostatek zkušeností pro zimní podmínky.
„Lidé, kteří jezdí méně, mají často problémy s náročnými silničními nebo povětrnostními podmínkami. Jízda v centru města, uvíznutí v zácpě, parkování a jízda ve tmě, to všechno může být pro nejisté řidiče noční můra,“ vysvětluje M. Kuusi.
Kontrola nad vozidlem se zlepšuje spolu se zkušenostmi
Podle Evropské komise je největší množství řidičů ve statistikách nehod a úmrtnosti na silnicích ve věku mezi 16 až 24 lety. Tito řidiči čelí až dvakrát či třikrát vyššímu riziku automobilové nehody než řidiči, kteří mají více zkušeností. Nehody mladých řidičů jsou často způsobeny ztrátou kontroly nad vozidlem nebo příliš vysokou rychlostí a nejčastěji k nim dochází v noci.
Na bezpečnost má podstatný vliv stav vozidla a znalost jeho vlastností. Mladí řidiči mají často starší vozy bez asistenčních systémů a nejnovějšího bezpečnostního vybavení. Místo toho, abyste mladému řidiči dali druhý rodinný automobil, měli byste mu poskytnout co nejbezpečnější vozidlo.
„I s nejnovějšími modely je ale nutné být v extrémních podmínkách mimořádně opatrný. Například návrat zpět do původního jízdního pruhu po předjetí jiného vozidla je v zimě typickým scénářem pro ztrátu jízdní kontroly,“ říká Martin Dražík, produktový manažer ve společnosti Nokian Tyres.
M. Dražík rovněž připomíná, že ani automatické systémy a bezpečnostní vybavení velkého SUV nemohou udržet takovou váhu na silnici, pokud je rychlost příliš vysoká.
Pokud řídíte jen zřídka, jsou dobře udržované pneumatiky tou nejbezpečnější volbou
Kromě vozidla by měli nezkušení řidiči věnovat zvláštní pozornost svým pneumatikám. Martin Dražík doporučuje, aby si lidé, kteří neřídí příliš často, vybrali nejlepší model z nejnovější řady produktů.
„Nejnovější modely pneumatik budou vždycky zajišťovat větší přilnavost, a tím získáte jako řidič lepší pocit kontroly a bezpečnosti na hodně mokré vozovce. I když jsou nové pneumatiky v dobrém stavu, je třeba pravidelně kontrolovat hloubku běhounu. Zároveň je důležité udržovat v pneumatikách správný tlak huštění,“ připomíná Martin Dražík.
Martin Dražík a Mika Kuusi, kteří se již dlouhou dobu profesně pohybují v odvětví vozidel a pneumatik, chtějí povzbudit bázlivé řidiče: „Obzvlášť v zimě je třeba být na silnici maximálně opatrný. Jediný způsob, jak se naučit řídit, je řídit.“
Jezděte statečně! – Tipy pro nezkušené řidiče:
- Potřebné odvahy můžete dosáhnout jen tréninkem. Například prázdné parkoviště vám umožní otestovat vaše vozidlo v různých scénářích. Můžete se také zapsat do kurzů autoškoly, i když už máte řidičský průkaz.
- Měli byste pravidelně cvičit jízdu na kluzkém povrchu, abyste věděli, jak se vaše vozidlo chová při smyku. Pro tyto účely jsou ideální cesty na zmrzlých jezerech. Pokud to je třeba, můžete rovněž navštívit speciální tréninkové tratě. Ty jsou nicméně velice často až příliš kluzké a neposkytují stejný pocit jako skutečný sníh nebo led.
- Klíčové je klidné řízení. Místo panikaření, prudkého brzdění a ztuhlého těla je třeba nepřetržitě sledovat riziková místa a snažit se udržet kontrolu nad řízením i v překvapivých situacích.
- Může se zdát, že pravidelná kontrola tlaku huštění pneumatik není důležitá, ale správný tlak huštění má naopak zásadní vliv při jízdě v extrémních podmínkách. Vozidla s nesprávným tlakem vzduchu v pneumatikách se mohou při vysokých rychlostech chovat nepředvídatelně. Jak kontrolovat tlak huštění pneumatik.
Tyto tipy poskytli testovací řidič Mika Kuusi a produktový manažer Martin Dražík ze společnosti Nokian Tyres.