News

V Itálii můžete za jízdu na zimních pneumatikách v létě přijít o techničák

Nokian WR D4 -zimní pneu

V České republice patří mezi stále oblíbené dojíždění zimních pneumatik se vzorkem pod 4 mm v průběhu letního období. Pro letní provoz je podle zákona totiž limitní hloubka dezénu 1,6 mm. Na Autoklub ČR se obracejí motoristé s dotazy, jestli na zimních gumách mohou v létě vyrazit do Itálie. Někde si totiž přečetli informaci, že v Itálii je zimní obutí přes léto zakázáno. Není tomu tak, ovšem dejte si pozor na tzv. rychlostní index, jinak vám hrozí vysoká pokuta nebo i zabavení technického průkazu.

„Itálie patří mezi země, kde se snaží omezovat používání zimních pneumatik v letním období. Od poloviny dubna do poloviny listopadu nesmíte jezdit na pneumatikách, jejichž rychlostní index je nižší, než který stanovuje technický průkaz vozidla,“ vysvětluje Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR. V letním období je tady povoleno zimní obutí s rychlostním indexem rovným nebo větším než je uvedeno v technickém průkazu. Pokud je v něm tedy uveden u vašich pneumatik index rychlosti H (210 km/h), nemůžete v létě používat pneumatiky s rychlostí T (190 km/h), přípustné jsou pouze v zimě.

Libor Budina upozorňuje, že za letní jízdu na pneumatikách s nižším rychlostním indexem hrozí na italských silnicích pokuta v rozmezí 419 až 1 682 eur a následovat může i zabavení technického průkazu. A zdejší kontrolní orgány jsou důsledné. „I když splníte podmínku totožného rychlostního indexu, doporučuji mít dobře připravenou argumentaci, samozřejmě pozor na jazykovou bariéru. Přesto se můžete setkat s řadou diskutabilních výtek ze strany italských policistů,“ doplňuje Libor Budina.

Používání v létě „doiížděných“ zimních pneumatik s nižším dezénem zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla. Prokázal to v minulosti provedený test Autoklubu ČR, z něhož vyplynuly varovné závěry. Při brzdění na mokru je brzdná dráha ojetých zimních pneu ve srovnání s novým letními delší až o 20 metrů, oproti opotřebeným letním pak o přibližně 10 metrů. Při jízdě v dešti byla u ojetých zimních pneu zaznamenána výrazně nižší schopnost přenášet boční síly. Rovněž zatáčkovitou trať na suchu zvládaly letní pneumatiky lépe než zimní. „Praktickou zkušenost s tím mají i řidiči senioři, kteří v současné době absolvují kurzy bezpečné jízdy v rámci projektu Autoklubu ČR Jedu s dobou. Oproti těm, kteří mají letní obutí, obtížněji zvládají krizové momenty, kterém jim modelujeme na polygonech. Z hlediska vyšší bezpečnosti obecně nedoporučujeme používání zimních pneumatik v létě,“ dodal Libor Budina.