V roce 2018 oznámila společnost Nokian Heavy Tyres, že plánuje významnou investici do výroby a vývoje produktů, aby zvýšila výrobu nákladních pneumatik až o 50 % a více než zdvojnásobila počet nových produktů. Celková investice bude přibližně 70 milionů eur. Nyní se to, co začalo jako vize, stává skutečností.
Matti Kaunisto, vývojový manažer ve společnosti Nokian Tyres, je spokojen. Po měsících plánování všech detailů a práce na informačním modelu budovy na jeho počítači může nyní vidět, jak nová rozměrná budova výzkumu a vývoje o rozloze 3 500 m² získává konkrétní podobu. „Vidět vše na obrazovce počítače je jedna věc,“ říká, „ale být přímo na místě, to je něco zcela jiného. Rozlehlost se na obrazovce počítače vytrácí, ale když se tam postavíte, můžete skutečně cítit ten obrovský prostor.“
V současnosti se na místě instalují dutinové předpjaté panely, a plány na instalaci strojů jsou již na cestě. „Plán stavby byl sice velmi ambiciózní, ale podařilo se nám ho dodržet,“ říká M. Kaunisto. „Jakmile bude budova dokončena, urychlí se práce na našich inovacích a také uvádění produktů na trh.“
Rozšíření továrny
Další stavební projekt zahrnuje rozšíření stávající výroby. Tento projekt je z hlediska stavebních prací již hotov. „Budova je postavena a instalace strojů je v plném proudu,“ říká ředitel továrny Pasi Antinmaa. „Je skvělé jak se vše rychle posouvá dál.“
Zpočátku byla realizace oproti plánovanému harmonogramu opožděna, ale nakonec se podařilo celý plán prací dohnat. „Plné kapacity dosáhneme v roce 2021, jak bylo plánováno,“ ujišťuje P. Antinmaa. „Dalším milníkem, v srpnu, bude ukotvení provozu vysoce automatizované vizuální kontroly a prostoru pro uskladnění pneumatik, k tomu se využije časový rámec plánované roční údržby.“
Pružné stavební práce
Rozšiřování funkční továrny bývá komplikované i z hlediska stávající výroby. V Nokian Tyres se osvědčilo pečlivé plánování s pružným řízením změn. „Zavedením Lean modelu jsme v letošním roce dokázali zvýšit naše dodávky o 15 % – uprostřed probíhajících renovací,“ říká nadšeně Pasi Antinmaa. „Umožnilo to dobré plánování, předjímání rozličných situací a profesionální spolupráce.“
Ale myslet dopředu neznamená se jen přísně držet plánu. „Původně byla stavba nové linky na vulkanizaci pneumatik plánována z jednoho konce továrny,“ uvádí P. Antinmaa jako jeden z příkladů. „Ale zahájením stavby z druhého konce jsme byli schopni minimalizovat omezení výroby. Rychlá změna plánů se velice vyplatila.“
Bezpečnost především
Kromě větší kapacity a potenciálu dalšího růstu, hrají nové provozy důležitou úlohu v podpoře hladšího a bezpečnějšího průběhu výroby. „Starý provoz byl beznadějně malý,“ přiznává ředitel výzkumu a vývoje Kalle Kaivonen. „Nyní jsou provozy testování pneumatik a plánování výroby již lépe začleněné.“
Tým, který stojí za inovacemi
Veškeré plánování, budování a zařizování představuje významné kroky, ale skutečné inovace a výsledky mají na svědomí lidé. „Cílem investice je zvýšit výrobu o 50 % a více než zdvojnásobit počet nových produktů,“ připomíná Kalle Kaivonen. „Udělali jsme proto velký nábor, abychom sestavili tým, který je schopen těchto cílů dosáhnout – a byli jsme úspěšní.“
Nepřetržité vzdělávání, spolupráce napříč týmem a překračování vlastních hranic jsou hodnoty hluboce zakořeněné v kultuře Nokian Tyres. K. Kaivonen s potěšením uvádí, že nový tým se zapracoval velmi rychle. „V takovém komplexním procesu se pořád něco děje a náročné výzvy jsou nevyhnutelné,“ říká. „Doplňování týmu pracovně staršími i novými zaměstnanci představuje bonus pro celou organizaci.“
Poslání: nakrmit svět
Cílem růstových projektů není jen přidávat nové zdroje, ale také co nejlépe využívat ty stávající. To vyžaduje pružnost, efektivitu a nové způsoby inovování. „Z celkového pohledu naše produkty pomáhají lépe využívat planetární zdroje,“ říká K. Kaivonen. „Naše největší investice z hlediska výzkumu a vývoje jdou právě do agrárního segmentu, kde se vše soustředí na to, jak co nejudržitelnějším způsobem využívat stávající zemědělskou půdu.“
Lepší pneumatiky hrají skutečně významnou roli v zajištění produkce potravin pro celý svět. „Dálniční přeprava, uhlíková stopa, spotřeba paliva, ohleduplnost k půdě – nové technologie pneumatik jsou významně spojené s celosvětovou produkcí potravin,“ shrnuje Kalle Kaivonen.