prezuti-pneu-vymena-kola- (1)

Letní pneumatiky mají svůj význam, nezapomeňte přezout

K prvnímu dubnu přichází pro řidiče doporučení vyměnit zimní pneumatiky za letní. Na rozdíl od zimních pneumatik u nás není přezutí na letní stanoveno zákonem. Mnozí řidiči tak často „dojíždí“ sjeté zimní pneumatiky i během roku, což ale není ekonomické ani bezpečné. Přitom výměnu zvládnete se správným vybavením a dvěma sadami pneumatik na discích i doma, a nebudete muset sahat ani hluboko do kapsy.

Výhody přezouvání svépomoci spočívají především v časové flexibilitě a bez čekací doby na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk. Pokud si ale nejste jisti, že přezutí zvládnete sami, určitě se s klidem můžete svěřit do rukou profesionálů např. ze sítě Auto Kelly autoservisů.

Jezdit v létě na zimních se nemusí vyplatit

Zimní pneumatiky nejsou v letních měsících bezpečné, pohodlné a ani ekonomické. „Někteří řidiči se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky zaručí vyšší bezpečnost i v létě. Tato domněnka je mylná, protože směs, ze které jsou zimní pneu vyrobeny, při vyšších teplotách příliš měkne a narůstá tak brzdná dráha vozidla. Zároveň při samotné jízdě dochází k většímu opotřebení gum i zvýšené spotřebě paliva,“ říká Michal Knor ze společnosti Auto Kelly.

Jak na bezpečnou výměnu pneumatik ve čtyřech krocích

Krok č. 1

Máte-li připravenou kompletní sadu letních pneumatik na discích, výměnu hravě zvládnete doma. Zatáhnete ruční brzdu, zařadíte rychlost nebo režim P, máte-li auto s automatickou převodovkou, a můžete se pustit na věc. Určitě budete potřebovat kvalitní zvedák, který společně s autem umístíte na rovný a pevný povrch. Ještě než auto zvednete, je třeba povolit na kolech šrouby. K tomu můžete využít křížový nebo teleskopický klíč, u kterého se trochu protáhnete. Následně auto heverem zvednete. Matici kola povolíte během několika vteřin pomocí elektrického rázového utahováku. Sice si neprocvičíte svalstvo, ale zato se budete cítit jako mechanik Formule 1. Před zvedáním auto zaklínujte z obou stran a vůz zvedákem zvedejte pouze na rovném a pevném povrchu. Po zvednutí je dobré auto pro jistotu podepřít podpěrami.

Krok č. 2

Sejměte kolo a očistěte všechny dosedací plochy, ideálně drátěným kartáčem. „Dosedací plochy jsou náchylné k usazování nečistot. Důkladným očištěním předejdete zkorodování spojů, a tudíž jejich znehodnocení,“ doporučuje Michal Knor z Auto Kelly.

Krok č. 3

Po nasazení kola šrouby dotáhněte nejdříve ručně. Šrouby utahujte do kříže, tím předejdete křivému nasazení kola. Snadno a bez námahy utáhnete šrouby pomocí již zmíněného elektrického rázového utahováku. Pro přesné utažení je ale vždy nutné použít momentový klíč. Správný utahovací moment je uveden v uživatelské příručce každého automobilu.

Krok č. 4

Před první jízdou nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách. Za šest měsíců může kvůli špatnému skladování disků dojít ke snížení tlaku v pláštích až o polovinu. Proto před tím, než vyjedete na silnici, zkontrolujte tlak a kola případně dohustěte. Správnou hodnotu tlaku v pneumatikách svého auta najdete v uživatelské příručce, na internetových stránkách výrobce i na karoserii vozidla (typicky na vnitřní straně víčka nádrže nebo B-sloupku po otevření dveří u řidiče). Po ujetí cca 50 – 100 km je určitě nutné opět zkontrolovat dotažení. Pokud máte na vozidle systém měření tlaku v pneu, je vhodné ho před první jízdou „vynulovat“, aby se nastavil na nově nasazené pneumatiky. Pokud ale používáte speciální ventilky, bude potřeba je spárovat.

kontrola-tlaku-v-pneu