Život řidiče

I o pneumatiky karavanu je potřeba pečovat

trabant-prives-obytny-karavan
Foto: pixabay

Pneumatiky nemají jen osobní nebo nákladní auta, dodávky nebo autobusy, ale i přívěsné vozíky včetně obytných karavanů. A stejně tak, jako je potřeba se starat o pneumatiky u dopravních prostředků, je potřeba se o ně starat právě i u přívěsů. Poradíme, na co byste neměli při údržbě zapomenout.

Pozor na tlak v pneumatikách

Jednou z těch nejdůležitějších věcí je to, aby byl ve všech pneumatikách správný tlak. Příliš měkké pneumatiky jsou nebezpečné, protože nejen zhoršují jízdní vlastnosti, více a nerovnoměrně se opotřebovávají a řidič je může v ostré zatáčce i svléknout. Podhuštěné pneumatiky se také více zahřívají a to je může poškodit tak, že prasknou. V takové chvíli by se mohl stát karavan neovladatelným a mohl by do nehody stáhnout i auto s tažným zařízením. V neposlední řadě se podhuštěné pneumatiky negativně podepisují na spotřebě paliva. Na to, že kontrolovat tlak v pneumatikách je důležité, upozorňují často i sami výrobci pneumatik.

Pokud jedete na dovolenou a máte karavan naložený hodně věcmi, je dokonce lepší tlak v pneumatikách naopak o několik desetin baru zvýšit. Ne však více než o 0,3 baru.

Víte ovšem, jaký je předepsaný tlak v pneumatikách karavanu? A víte, kde naleznete štítek, který o tom informuje? To byste si měli zjistit ideálně hned po tom, co karavan koupíte, abyste to nehledali v panice ve chvílích, kdy to budete nutně potřebovat. Podle průzkumů nevěnuje pozornost tlaku v pneumatikách u svých osobních aut velká spousta řidičů, co pak teprve u přívěsů.

Přečtěte si také:   Zažijte Itálii na motorce

Tlak v pneumatikách je ideální kontrolovat alespoň jednou měsíčně, protože vzduch z pneumatiky může unikat.

Pneumatiky musí být bez poškození

Když už máte zkontrolovaný tlak, zkontrolujte pohledem i samotnou pneumatiku. Jakmile objevíte prasklinu, bouli nebo jiný defekt, je potřeba pneumatiku vyměnit.

Zimní pneu

Zákon č. 361/2000 Sb. § 40a stanovuje povinnost zimních pneumatik pouze u vozidel, která mají minimálně tři a více kol a jsou používána pro převoz osob nebo nákladu. Jedná se o vozidla typu M nebo N. Z toho vyplývá, že přívěsné vozíky ani přívěsné obytné karavany zimními pneumatikami vybavené být nemusí. Pokud ovšem plánujete jezdit s obytným přívěsem i v zimě, měl by jím být vybaven nejen automobil s tažným zařízením, ale i samotný přívěs. Letní pneumatiky nemají dostatečnou přilnavost a mohlo by se stát, že by táhnoucí auto mohl v zatáčce nebo třeba z kopce karavan smykem předjet. Minimem by měly být alespoň celoroční pneumatiky.

Přečtěte si také:   Odborníci Pirelli radí: Jak na bezpečnou jízdu v zimě

Chcete začít s karavaningem? Chce to kvalitní tažné zařízení

Pokud se na autoturistiku s obytným přívěsem teprve chystáte, pak je potřeba mít jako základ automobil s kvalitním tažným zařízením. Tažné zařízení vybírejte pečlivě, protože bude muset utáhnout velkou zátěž. Důležité je také dávat pozor na to, na co budete tažné zařízení chtít využívat. Jiné vlastnosti budou mít tažná zařízení určená na převoz kol na nosiči a jiná na táhnutí karavanu.

Tažné zařízení musí mít platnou homologaci pro váš konkrétní typ vozu a měla by ho montovat certifikovaná a odborná firma. Pokud jej do auta montujete dostatečně, musíte jej také nechat dopsat do technického průkazu.