Magazín

Jak mohou řidiči ovlivnit uhlíkovou stopu svých pneumatik? Energeticky účinné pneumatiky mají význam

Nokian_Seasonproof_18_

Spotřeba paliva během jízdy má největší dopad na životní prostředí během celého životního cyklu pneumatiky. Výběrem pneumatik s nízkým valivým odporem a pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách může řidič zlepšit energetickou účinnost a zároveň přispět k ekologičnosti jízdy. Uhlíkovou stopu pneumatik ovlivňují i další faktory, jako jsou suroviny a emise z výroby.

„Existuje mnoho konkrétních způsobů, jak mohou řidiči pozitivně ovlivnit šetrnost dopravy k životnímu prostředí. Více než 80 % uhlíkové stopy pneumatiky vzniká během jejího používání. Rozumný výběr pneumatik, správný tlak v pneumatikách a opatrný styl jízdy výrazně snižují emise z jízdy,“ říká Teppo Huovila, viceprezident pro kvalitu a udržitelnost ve společnosti Nokian Tyres.

Oxid uhličitý je nejvýznamnějším skleníkovým plynem vznikajícím v dopravě. Při provozu automobilu se spalovacím motorem se CO2 uvolňuje2uvolňuje z výfukového potrubí. Přibližně jedna šestina těchto emisí je obvykle výsledkem energie spotřebované na valivý odpor pneumatik. U elektromobilů se valivý odpor podílí na emisích dokonce až jednou čtvrtinou.

Pokud například vozidlo se spalovacím motorem vypouští 120 g CO2 na kilometr, valivý odpor pneumatik odpovídá za 20 g/km. Čím nižší je valivý odpor pneumatik, tím méně paliva se spotřebuje při jízdě. U elektromobilů znamená nižší valivý odpor delší dojezd a menší spotřebu elektrické energie. Nižší valivý odpor tedy znamená nižší emise CO2 a menší uhlíkovou stopu.

Valivý odpor pneumatik se může značně lišit. Rozdíl je pro majitele vozu významný, a to nejen z hlediska životního prostředí. Na štítku pneumatik EU je uvedena spotřeba paliva na stupnici od A do E. Například pneumatika třídy B spotřebuje přibližně o 0,1 litru paliva na 100 km méně než pneumatika třídy C a o 0,2 litru méně než pneumatika třídy D.

Průměrný valivý odpor pneumatik Nokian Tyres se ve srovnání s rokem 2013 snížil o 8,5 %. To odpovídá výfukovým plynům 65 000 automobilů ročně.

K ekologičnosti pneumatik přispívá také uhlíková stopa při výrobě a suroviny

Kromě valivého odporu se na uhlíkové stopě pneumatik podílejí také faktory, jako jsou suroviny a emise z výroby.

Goodyear představil pneumatiky z 90 % trvale udržitelných materiálů

„V porovnání s rokem 2015 jsme již snížili emise skleníkových plynů na vyrobenou tunu o 43 % a těšíme se, že brzy zahájíme výstavbu první továrny na výrobu pneumatik s nulovými emisemi CO2, abychom emise snížili ještě víc,“ uvádí Huovila.

Pneumatiky se vyrábějí z více než 100 různých surovin, které jsou dalším důležitým faktorem při hodnocení jejich ekologické šetrnosti. Mnoho recyklovaných a obnovitelných surovin je považováno za obzvláště udržitelné. Udržitelnost a šetrnost surovin k životnímu prostředí jsou pro společnost Nokian Tyres klíčovými faktory při výběru materiálů.

„Naším cílem je zvýšit do roku 2030 podíl recyklovaných nebo obnovitelných surovin v našich pneumatikách na 50 %. Použití nových surovin vyžaduje velké úsilí při vývoji a testování výrobků, protože nové suroviny mohou ovlivnit různé vlastnosti pneumatik. Bezpečnostní vlastnosti pneumatiky se samozřejmě nesmí změnit, když se do výroby začnou používat nové ekologické suroviny,“ dodává Huovila.

Správný tlak v pneumatikách optimalizuje spotřebu energie a pomáhá předcházet poškození pneumatik

Kromě snadného odvalování pneumatik je pro energetickou účinnost zásadní správný tlak v pneumatikách. Pokud je tlak v pneumatikách příliš nízký, zvyšuje se spotřeba paliva i riziko poškození pneumatik. Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách je tedy snadným způsobem, jak ovlivnit ekologičnost a bezpečnost jízdy.

„Tlak v pneumatikách by se měl zpravidla kontrolovat jednou měsíčně. Pokud je náklad těžší než obvykle, měl by být tlak v pneumatikách o 0,2 baru vyšší, než je běžné,“ připomíná Huovila.