Nokian_Seasonproof_18_

Jak mohou řidiči ovlivnit uhlíkovou stopu svých pneumatik? Energeticky účinné pneumatiky mají význam

Spotřeba paliva během jízdy má největší dopad na životní prostředí během celého životního cyklu pneumatiky. Výběrem pneumatik s nízkým valivým odporem a pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách může řidič zlepšit energetickou účinnost a zároveň přispět k ekologičnosti jízdy. Uhlíkovou stopu pneumatik ovlivňují i další faktory, jako jsou suroviny a emise z výroby.

„Existuje mnoho konkrétních způsobů, jak mohou řidiči pozitivně ovlivnit šetrnost dopravy k životnímu prostředí. Více než 80 % uhlíkové stopy pneumatiky vzniká během jejího používání. Rozumný výběr pneumatik, správný tlak v pneumatikách a opatrný styl jízdy výrazně snižují emise z jízdy,“ říká Teppo Huovila, viceprezident pro kvalitu a udržitelnost ve společnosti Nokian Tyres.

Oxid uhličitý je nejvýznamnějším skleníkovým plynem vznikajícím v dopravě. Při provozu automobilu se spalovacím motorem se CO2 uvolňuje2uvolňuje z výfukového potrubí. Přibližně jedna šestina těchto emisí je obvykle výsledkem energie spotřebované na valivý odpor pneumatik. U elektromobilů se valivý odpor podílí na emisích dokonce až jednou čtvrtinou.

Pokud například vozidlo se spalovacím motorem vypouští 120 g CO2 na kilometr, valivý odpor pneumatik odpovídá za 20 g/km. Čím nižší je valivý odpor pneumatik, tím méně paliva se spotřebuje při jízdě. U elektromobilů znamená nižší valivý odpor delší dojezd a menší spotřebu elektrické energie. Nižší valivý odpor tedy znamená nižší emise CO2 a menší uhlíkovou stopu.

Přečtěte si také:   Bridgestone vyvinul první terénní pneumatiku run-flat na světě pro supersportovní Lamborghini Huracán Sterrato

Valivý odpor pneumatik se může značně lišit. Rozdíl je pro majitele vozu významný, a to nejen z hlediska životního prostředí. Na štítku pneumatik EU je uvedena spotřeba paliva na stupnici od A do E. Například pneumatika třídy B spotřebuje přibližně o 0,1 litru paliva na 100 km méně než pneumatika třídy C a o 0,2 litru méně než pneumatika třídy D.

Průměrný valivý odpor pneumatik Nokian Tyres se ve srovnání s rokem 2013 snížil o 8,5 %. To odpovídá výfukovým plynům 65 000 automobilů ročně.

K ekologičnosti pneumatik přispívá také uhlíková stopa při výrobě a suroviny

Kromě valivého odporu se na uhlíkové stopě pneumatik podílejí také faktory, jako jsou suroviny a emise z výroby.

Goodyear představil pneumatiky z 90 % trvale udržitelných materiálů

„V porovnání s rokem 2015 jsme již snížili emise skleníkových plynů na vyrobenou tunu o 43 % a těšíme se, že brzy zahájíme výstavbu první továrny na výrobu pneumatik s nulovými emisemi CO2, abychom emise snížili ještě víc,“ uvádí Huovila.

Pneumatiky se vyrábějí z více než 100 různých surovin, které jsou dalším důležitým faktorem při hodnocení jejich ekologické šetrnosti. Mnoho recyklovaných a obnovitelných surovin je považováno za obzvláště udržitelné. Udržitelnost a šetrnost surovin k životnímu prostředí jsou pro společnost Nokian Tyres klíčovými faktory při výběru materiálů.

„Naším cílem je zvýšit do roku 2030 podíl recyklovaných nebo obnovitelných surovin v našich pneumatikách na 50 %. Použití nových surovin vyžaduje velké úsilí při vývoji a testování výrobků, protože nové suroviny mohou ovlivnit různé vlastnosti pneumatik. Bezpečnostní vlastnosti pneumatiky se samozřejmě nesmí změnit, když se do výroby začnou používat nové ekologické suroviny,“ dodává Huovila.

Správný tlak v pneumatikách optimalizuje spotřebu energie a pomáhá předcházet poškození pneumatik

Kromě snadného odvalování pneumatik je pro energetickou účinnost zásadní správný tlak v pneumatikách. Pokud je tlak v pneumatikách příliš nízký, zvyšuje se spotřeba paliva i riziko poškození pneumatik. Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách je tedy snadným způsobem, jak ovlivnit ekologičnost a bezpečnost jízdy.

Přečtěte si také:   Vítězem inovativní výzvy společnosti Nokian Tyres hledající udržitelná řešení se stala pryž z obnovitelného zdroje, ze zbytků březové kůry

„Tlak v pneumatikách by se měl zpravidla kontrolovat jednou měsíčně. Pokud je náklad těžší než obvykle, měl by být tlak v pneumatikách o 0,2 baru vyšší, než je běžné,“ připomíná Huovila.