Život řidiče

Víte, co s defektem pneumatiky?

defekt-prazdna-pneu-hever-vymena-kola

Jaro, léto, podzim, zima, cesta na dovolenou, do práce nebo domů. Defekt si nevybírá. Zjistěte, co můžete udělat proto, abyste minimalizovali riziko defektu. A pokud to nevyjde, jaké máte možnosti při opravě.

Jak se vyhnout defektu

Správný tlak

Jestli se na cestě objeví hřebík, kterým tam nemá co dělat, neovlivníte, ale co naopak 100% ovlivnit můžete je správný tlak v pneumatikách, který má vliv na odolnost pneumatiky. Tlak se odvíjí od typu a naložení vozidla nikoliv od modelu pneumatik, jak si mnoho řidičů mylně myslí. Správné hodnoty najdete v manuálu vozu, na dveřích u řidiče nebo na vnitřní straně palivového poklopu. Tlak měřte tlakoměrem a v případě potřeby pneumatiku, dohustěte.

Šetrná jízda i parkování

Pokud je to možné, nejezděte s běžnými pneumatikami po krajnici ani po off-roadových cestách plných kamenů. Při parkování si dávejte pozor na obrubníky a jiné vyvýšené konstrukce, které by mohly pneumatiku prorazit.

Co dělat s defektem

Když už k proražení pneumatiky dojde, existuje 6 cest, jak řešit defekt pneu.

Samozacelující se pneumatiky

Jestli je defekt vaší noční můrou, pořiďte si pneumatiky, které si s malými otvory do velikosti 5 mm samy poradí. Na systém kontroly tlaku TPMS vám jen ukáže, že je pneumatika proražená, ale můžete beze změn pokračovat v jízdě. Až budete na místě, nechejte si pneu zkontrolovat pneuservise.

Run-flat neboli dojezdové pneumatiky

Run-flat pneumatiky jsou schopny díky zesílené bočnici pokračovat v jízdě, i když mají defekt, ale myslete na pravidlo 80. Pokud na palubním počítači uvidíte, že je pneumatika poškozená, nepřekračujte rychlost 80 km/h a respektujte dojezd 80 km.

Asistenční služba

Při defektu jednoduše zastavíte, vytáhnete mobil a přivoláte si asistenční službu, která za vás problém vyřeší. Nemusíte si špinit ruce výměnou kola. Nevýhodou je, že se zrovna můžete ocitnou v místě bez signálu nebo dál od města, kde budete muset na záchranu déle čekat.

Přečtěte si také:   Víte, kdy byste měli vyměnit staré pneumatiky za nové?

Těsnící spreje na defekt

Jedná se o těsnící tmel, který při defektu napustíte přes ventilek, do poškozené pneumatiky. Po aplikaci tmelu musíte kolo ještě dofoukat. K tomu se dá využít kompresor nebo sprej s natlakovaným vzduchem.

Lepící sada

O něco komplikovanější je oprava pneumatiky pomocí lepící sady. Lepidlo se aplikuje jehlou přímo do místa propichu. Po zacelení díry je stejně jako v předchozím případě nutné pneumatiku ještě dofoukat a co nejdřív nechat opravit v pneuservisu.

Rezerva

Výměna poškozené pneumatiky za plnohodnotnou rezervu je sice nejpracnější, ale nejspolehlivější variantou. A máte jistotu, že na místě vyřešíte i větší poškození pneumatiky. Ale při výměně zimních pneumatik za letní a naopak nezapomínejte přezouvat i rezervu, jinak hrozí, že by vozidlo bylo po výměně špatně ovladatelné.