Nastavení správného tlaku v pneumatikách a samotná péče o kompletní kolo vozidla není, jak se mnohdy může zdát, jednoduchou záležitostí. Nesprávné vyvážení kola představuje riziko bezpečného provozu vozidla – může tak dojít k poškození podvozku, vibracím do volantu, většímu opotřebení pneumatik, vyšším provozním nákladům, ale také ke snížení komfortu jízdy.
Při údržbě se kontroluje:
- vyváženost kola (pomocí vyvažovacího zařízení)
- stav disku (buď pomocí vyvaž. zařízení, nebo vizuálně)
- stav dezénu pneumatiky (např. pomocí posuv. měřidla)
- tlak pneumatiky (pomocí kalibrovaných měřidel)
Vyvážení se provádí při každém přezutí či výměně pneumatik, obvykle 2x ročně při výměně pneu či kompletních kol před zimou či na jaře.
Vyvažuje se na vyvažovacích zařízeních, pomocí kovového závaží metodou naklepávací (pro ocelové disky) nebo lepením (pro litinové disky). U litinových, často nazývaných litých kol, se občas provádí vyvažování kombinované oběma metodami.
Za zmínku stojí informace týkající se vyvažování litinových kol. Lepené závaží lze totiž skrýt (umístit) za paprsek kola, čímž docílíme lepšího vzhledu.
Důležitou roli hraje i tlak v pneumatikách – nesprávný tlak zvyšuje spotřebu paliva, dochází k nesprávnému opotřebení pneumatik a tím se zhoršuje ovladatelnost vozidla.
Od 1. 11. 2014 byl pro nově registrovaná vozidla v Evropě zaveden systém pro kontrolu tlaku v pneumatikách tzv. TPMS (Tire Presure Monitoring System). Systém dokáže elektronicky zjistit tlak v pneumatikách. Zaveden byl z důvodu zvýšení bezpečnosti vozidla a také z důvodu snížení spotřeby paliva.
Existují dva druhy systému: přímý a nepřímý. Jeden levnější, druhý dražší. U přímého monitorovacího systému je uvnitř kola zabudován senzor tlaku. Levnější variantou je nepřímé monitorování tlaku v pneumatikách, protože tlak je ve většině případů vypočítáván pomocí softwaru, např. z rychlosti otáčení kol jednotkou ABS.
[Best_Wordpress_Gallery id=“6″ gal_title=“1957″]