Pneumatiky Celoroční pneumatiky

Kdy se vyplatí celoroční pneumatiky a jaké vybrat? AZ pneu poradí

Celoroční pneumatiky ano, či ne
Cestujete často v horských oblastech? Pak nebudou celoroční pneumatiky tím nejvhodnějším řešením.

Celoroční obutí je u řidičů aut rok od roku oblíbenější. Hlavním důvodem jsou bezesporu ušetřené finance za pořizování dvou sad pneumatik, ale také méně starostí s přezouváním. Toto praktické řešení však není vhodné pro každého motoristu. V tomto článku vám specialisté z AZ pneu prozradí hlavní specifika celoročních pneumatik, i co je nutné zvážit před jejich pořízením.

Co jsou to celoroční pneu a jaké značení na nich hledat

Celoroční pneumatiky se mohou používat v létě i v zimě. Musí řidiči poskytovat bezpečnost za každého počasí, proto se při jejich výrobě kombinují postupy výroby zimních i letních plášťů. Česká legislativa však pojem „celoroční pneumatiky“ nezná, proto je v daném ročním období nutné hlídat si zákonem stanovenou minimální hloubku dezénu. V zimě tedy musí mít vzorek alespoň 4 mm, v létě pak 1,6 mm. Pokud celoroční pláště přes léto sjedete pod hranici zimního minima, budete muset na zimu pořídit novou sadu.

Značení celoročních pneumatik je stejné jako u letních a zimních. Všechny důležité údaje najdete na bočnici. Kromě rozměrů, hmotnostního a rychlostního indexu nebo stáří pneumatiky nesou i označení M+S, které umožňuje jejich použití v zimě. Není ale dobré spoléhat pouze na tato písmena, protože:

  • je najdete i na univerzálních pneumatikách určených vozům 4×4 a SUV pro jízdu v náročném terénu
  • a běžně se vyskytují i na některých nekvalitních asijských gumách, které sice výrobce prezentuje jako celoroční, ale při výrobě nemusel dodržet evropské standardy pro jejich použití v zimním provozu.
Přečtěte si také:   Pirelli se na veletrhu The Tire 2024 zaměřuje na technologie a udržitelnost

Zárukou bezpečné zimní jízdy je proto vždy alpský symbol 3PMSF, který vám umožňuje vjet i do úseků ohraničených dopravní značkou „Zimní výbava“. Vločka na pozadí horského masivu by u nás od října 2024 měla být dokonce povinná.

Jak se celoroční pláště liší od zimních a letních

Letní pneumatiky musí odolat vysokým teplotám, proto jsou více pružné a lépe ovladatelné na suché a rozpálené vozovce. Zaručují také lepší ochranu před aquaplaningem, a to díky širokým drážkám a množství odvodových kanálků. Zimní dezén má měkkou směs a hluboký vzorek, který vás podrží při záběru na zasněžené nebo namrzlé vozovce. Jsou vyrobené tak, aby perfektně přilnuly při teplotách pod 7 °C. Mají i dostatek drážek a kanálků pro rychlé odvádění vody.

A celoroční pneumatiky jsou kompromisem. Oproti letním nejsou tak pružné a ve vysokých teplotách vykazují horší přilnavost a ovladatelnost. Ve srovnání se zimním obutím mají zase horší výsledky co do délky brzdné dráhy i při trakci na sněhu a ledu. Obstojně ale konkurují v přilnavosti na suchu a mokru i ve výkonech při slabém sněžení.

Symboly značení na celoročních pneumatikách
Při výběru celoročních pneumatik si raději pohlídejte symbol sněhové vločky na pozadí horského masivu.

Výhody a nevýhody celoročních pneumatik

Pokud zvažujete pořízení „celoroček“, je potřeba vždy myslet na to, že se jedná o hybridní typ pneumatik, který má své klady i zápory. Co z jejich nákupu vytěžíte?

  • Nemusíte řešit nákup a skladování druhé sady,
  • ušetříte čas i peníze za sezónní přezouvání pneumatik,
  • můžete je používat celý rok, takže vás nepřekvapí náhlé změny počasí
  • a v zimě si užijete jejich delší výdrž, protože se oproti klasickým zimním plášťům méně opotřebovávají.

Druhou stranou mince je pak:

  • menší kilometrový nájezd ve srovnání s letním dezénem,
  • delší brzdná dráha,
  • nutnost pravidelné návštěvy pneuservisu kvůli vyvažování a geometrii kol
  • nebo nevhodnost pro sportovní a agresivní styl jízdy.

Kdy se vám celoroční pneumatiky vyplatí a kdy ne?

Před nákupem celoročních pneumatik byste si měli ujasnit, jaký styl jízdy preferujete, v jakých oblastech se nejčastěji s autem pohybujete, ale i kolik kilometrů ročně v průměru najedete.

Přečtěte si také:   Pneumatika Pirelli Cinturato All Season SF3 dominovala ve srovnávacím testu celoročních pneumatik (2024)

Vyplatí se vám v případě, že jezdíte více ve městě nebo tam, kde jsou zimy spíše mírnější, nepotrpíte si na agresivní jízdu a na tachometru natočíte maximálně 15 000 km za rok. Celoroční pneumatiky pro vás naopak nebudou nejlepší volbou, jestliže se často pohybujete v horách, jezdíte dlouhé trasy a běžně se dostáváte nad výše zmíněný kilometrový limit. Nedoporučujeme je ani pro dravé jezdce.

Podle čeho vybírat celoroční pneumatiky

Naznali jste, že je pro vás celoroční obutí ideálním řešením? Pak ještě zbývá nepodcenit výběr těch správných plášťů. V první řadě musíte kalkulovat s tím, že je výroba celoročních pneumatik nákladnější než u letních a zimních. Tento fakt se odráží v pořizovací ceně. Ušetříte ale za nákup druhé sady, takže počáteční investice nehraje takovou roli.

Pokud chcete kvalitní celoroční pneumatiky, zohledněte při výběru výsledky nezávislých testů. Z nich si můžete porovnat vlastnosti jednotlivých modelů a jejich chování na různých typech povrchů. Pohlídejte si také, aby měly ideálně označení 3PMSF, které je zárukou bezpečné jízdy v zimním období.

V AZ pneu jsme specialisté na všechny typy pneumatik. Ať už se rozhodnete pro letní, zimní, celoroční nebo motocyklové pneu, rádi vám poradíme s výběrem. Náš opavský pneuservis se také postará o profesionální přezutí vašeho miláčka.

Zdroj fotografií: Depositphotos