Magazín

Continental je průkopníkem testů pneumatik na autonomních testovacích vozidlech

Continental_Testovani_pneumatik_na_autonomnim_vozidle (1)

Continental na svojí testovací trati ve městě Uvalda v americkém státě Texas poprvé použil vozidlo bez řidiče na testování pneumatik. Cílem je objektivněji otestovat pneumatiky Continental pro osobní a lehká užitková vozidla na rozličné škále povrchů. Základ nového testovacího vozidla představuje systém automatizovaného řidiče Cruising Chauffeur, jenž byl vyvinutý pro dálnice.

Testovací vozidlo se ovládá satelitním navigačním systémem. Auto je vybavené kamerou a radarovými senzory a dokáže i bez řidiče bezprostředně reagovat na lidi, zvířata nebo jiné nečekané překážky na trati. Vývojový tým z města Uvalda tak přispívá k tomu, aby se strategie „Vision Zero“, zaměřená na jízdu bez nehod, stala realitou.

„V kritických situacích je míra technologií v pneumatikách rozhodujícím faktorem, zda vozidlo zabrzdí včas,“ vysvětluje Nikolai Setzer, člen výkonné rady společnosti Continental a ředitel divize pneumatik. „S testováním pneumatik, které využívá automatizované vozidlo, dosahujeme vysoce objektivních výsledků testů a tím zabezpečujeme prémiovou kvalitu našich plášťů.“

Continental_Testovani_pneumatik_na_autonomnim_vozidle (3)

Nově vyvinuté pneumatiky se musí testovat v reálných podmínkách

Jednou z nejtěžších úloh při výrobě pneumatik je testování kvality během jejich používání. Nově vyvinuté gumové směsi a modely plášťů se musí testovat v reálných podmínkách a je nutné dokázat, jak například obstojí na štěrkové cestě.

Jízda testovacím vozidlem znamená obrovské požadavky na řidiče, protože i nejmenší odchylky na testovací dráze mají zásadní vliv na kvalitu a porovnatelnost výsledků testování.

Od roku 2016 tým pod vedením Thomase Sycha, ředitele testování pneumatik ve společnosti Continental, pracoval ve městě Uvalda na testování plášťů budoucnosti. „Chceme automatizovat, a tím pádem standardizovat testování pneumatik do takové míry, že dokážeme zachytit i ty nejmenší rozdíly mezi nimi,“ vysvětluje Sych. „Automatizované vozidlo nám umožňuje přesně reprodukovat postupy, takže každá pneumatika je při všech testech vystavena úplně stejným podmínkám. Takto můžeme získat jistotu, že rozdíly při testování jsou skutečně způsobené pneumatikami, nikoli testovacím postupem.“

Continental_Testovani_pneumatik_na_autonomnim_vozidle

Automatizované vozidlo snižuje náklady na testování

Z totožných důvodů vyvinuli inženýři ze společnosti Continental elektronicky ovládané auto na automatizované testy pneumatik už před padesáti lety. Tehdy jezdilo vozidlo podél drátu, který byl přilepený na dráze, což ale omezovalo jeho použití pouze na testovací dráhu. Současný prototyp dokáže bezpečně řídit auto bez řidiče i na štěrkové cestě.

Přečtěte si také:   Společnost Hankook oceněna časopisy TIME a Financial Times za udržitelné řízení společnosti

Kromě výrazně kvalitnější porovnatelnosti výsledků sníží testování pomocí automatizovaných vozidel i údržbové práce na testovacích dráhách. Jelikož vozidlo jezdí po dráze, která se mezi jízdami liší jen o několik málo centimetrů, testovací trať je vystavena menšímu opotřebení, a vyžaduje tedy i výrazně méně údržby.

„Díky úzké spolupráci s kolegy z mnohých oblastí jsme udělali velký pokrok s naším prototypem na testování pneumatik. Nyní se soustředíme na další vývoj potřebných kamerových a radarových systémů pro tento speciální případ jízdy po terénním povrchu, aby vozidlo dokázalo přiměřeně reagovat, když se mu v cestě nečekaně objeví lidé, zvířata nebo jiná vozidla. Z vlastního výzkumu, například ze studií mobility společnosti Continental, víme, že důvěra je extrémně důležitá pro mobilitu budoucnosti. Při vývoji těchto nových technologií jsme si plně vědomi této zodpovědnosti,“ uzavírá Thomas Sych.