Řada českých řidičů sice ještě ani nepřezula na letní obutí, přesto společnost Continental právě nyní představuje nové zimní pláště. Blíží se totiž období, kdy se dealeři začnou připravovat na zimní sezonu. Moderní pneumatiky si v posledních letech prošly výrazným rozvojem všech funkčních parametrů. Možná i z tohoto důvodu si mohou řidiči myslet, že už je jen malý prostor pro další zlepšení. Zimní pneumatiky WinterContact TS 870 a WinterContact TS 870 P od společnosti Continental přesto dokazují pravý opak – v technologii pneumatik stále existuje prostor pro mílové skoky. Novinky mají také výraznou československou stopu. Vyrábí se totiž i v závodech Continental v Otrokovicích a ve slovenském Púchově, odkud putují do celého světa.
WinterContact TS 870 – pro vozy střední velikosti
WinterContact TS 870 je nástupcem osvědčených pneumatik WinterContact TS 860, kterým se dostalo velkého uznání i od odborných médií. Jejich kvality ocenili také čeští motoristé – mimo jiné zvítězily i v domácím testu zimních pneumatik, který publikoval Autoklub České republiky v říjnu 2016 (celý test zde). Navíc se TS „osm set šedesátky“ od svého uvedení na trh před pěti lety vždy umístily mezi třemi finalisty spotřebitelské soutěže ProduktRoku, kterou pořádá web Heuréka.cz. Na tyto úspěchy se bude snažit navázat i nový model z portfolia Continental.
WinterContact TS 870 kombinuje vynikající výkon v zimních podmínkách s prvotřídními vlastnostmi za mokra. Současně je velmi ekologický – díky snížení valivého odporu a zvýšení kilometrového nájezdu. WinterContact TS 870 je zcela nový produkt, vyvinutý od základů, pokud jde o konstrukci, provedení dezénu i složení. Výsledkem je model, který v přímém srovnání poskytuje o tři procenta kratší brzdnou dráhu na ledu a o pět procent lepší ovladatelnost na sněhu.
Nové pláště poskytují lepší přilnavost na sněhu, dobré jízdní vlastnosti za mokra i lepší ovladatelnost na suché vozovce. Vzhledem k protichůdným požadavkům na vlastnosti obutí z hlediska bezpečnosti versus vlivu na životní prostředí, je pokrok dosažený v obou oblastech působivý: desetiprocentní nárůst kilometrového výkonu je doprovázen snížením valivého odporu o dvě procenta.
Co tyto informace znamenají? Přichází nová pneumatika s výjimečně vyváženým výkonem všech vlastností, které koncoví uživatelé od zimních pneumatik Continental očekávají. Větší přilnavost na sněhu zajišťují nově vyvinuté 3D zámkové lamely, nastavené v nejlepším možném úhlu pro záběr na sněhu. Bloky běhounu se zařezávají hlouběji do sněhu pro lepší přilnavost. Bezpečnost zlepšují i hluboké lamely, uspořádané rovnoběžně s diagonálními drážkami. Tyto lamely vytvářejí na pneumatice velké množství hran, což umožňuje efektivnější přenos dynamických sil a zaručuje dobrou přilnavost v přímém směru i v zatáčkách na zasněžených silnicích.
Novinka vyhovuje i hlavním požadavkům českých řidičů. Podle průzkumu je pro tuzemského šoféra nejdůležitějším faktorem při výběru nových zimních pneumatik bezpečnost* – a právě dobrá přilnavost a stabilita jsou pro její dosažení naprosto zásadní.
Technologie SnowCurve+ pro ještě větší adhezi na sněhu
Jednou z výhod nového designu je, že vývojářům umožnil vytvořit ještě větší prostor pro sníh v dezénu pláště – tento prostor se na zasněžené vozovce naplní sněhem a zajistí ještě lepší přilnavost pláště. Napadlo by vás, že nejlepší přilnavost na sněhu nezajistí přilnavost kontaktní plochy pneumatiky a zasněžené vozovky – ale přilnavost sněhu na sníh? Zjednodušeně řečeno – čím lépe drážky dezénu zadržují zhutněný sníh, tím lepší je přilnavost. Právě k tomuto účelu využívá společnost Continental technologii SnowCurve+ – drážky dezénu mají speciální strukturu, která umožňuje zachycení zhutněného sněhu.
Zkrácení brzdné dráhy na kluzkých zimních silnicích až o 10 % zajistili technici společnosti Continental navýšením počtu dezénových bloků v kontaktní ploše běhounu pneumatiky. Hrany a lamely v těchto blocích fungují podobně jako stěrače čelního skla: rychle odvádějí tající sníh a zajišťují dobrou přilnavost i na zledovatělém povrchu.
Jedinečný design a šetrnost k přírodě i k peněžence
WinterContact TS 870 se vyznačuje směrovým dezénem ve tvaru písmene V, který přebralo již mnoho výrobců pneumatik. Pozoruhodnou inovaci u této pneumatiky ale je, že hlavní drážky směřují ke zvlněné středové drážce, vedoucí po obvodu pneumatiky. Díky kombinaci různých drážek dosáhli vývojáři ještě rychlejšího odvádění vody při jízdě v dešti. Pneumatika je tak ještě odolnější vůči aquaplaningu a vykazuje lepší brzdné účinky na mokré vozovce. Dalším faktorem, který zkracuje brzdnou dráhu, je nová generace běhounové směsi, která nese název Cool Chili.
Produktová řada TS 870 bude zpočátku zahrnovat 19 rozměrů pro 14 až 17palcové ráfky s profilovým číslem 45 až 65 v šířkách od 175 do 225 milimetrů – některé s ochranou ráfku, případně ve verzi se značením XL, označujícím vyšší nosnost. V příštím roce rozšíří společnost Continental svoji nabídku o dalších 45 rozměrů. Tyto pneumatiky jsou schváleny pro rychlost až 240 km/h.
WinterContact TS 870 P pro středně velká, SUV a těžší vozidla
Druhou novinkou je WinterContact TS 870 P jako nástupce modelu TS 850 P. Podobně jako jeho „mladší bratr“ používá i nový model vylepšenou směs Cool Chili i kombinací drážek pro lepší odvod vody. Pro zvýšení bezpečnosti řidičů, kteří používají širší pneumatiky, se vývojáři rozhodli opustit koncept asymetrického dezénu. U pneumatik TS 870 P najdete konstrukci se čtyřmi širokými obvodovými drážkami, probíhajícími mezi řadami dezénových bloků. Tato inovativní struktura běhounu poskytuje zásadní výhody. Velmi rychle odvádí vodu z kontaktní plochy, což zaručuje lepší ovladatelnost, kratší brzdnou dráhu a účinnou ochranu proti aquaplaningu.
Ve srovnání s jejím osvědčeným předchůdcem dosáhli vývojáři čtyřprocentního zlepšení při brzdění na mokru a osmiprocentního zlepšení při ochraně před aquaplaningem – aniž by ohrozili ostatní parametry. Nová zimní pneumatika má také o dvě procenta nižší valivý odpor a o 16 procent vyšší kilometrový nájezd. To jistě ocení i čeští spotřebitelé, kteří většinou od zimních plášťů očekávají výdrž, přesahující nájezd 30 tisíc kilometrů, což není pro TS 870 P žádný problém.
Produktová řada bude zpočátku zahrnovat 52 rozměrů pro osobní vozidla a vozy SUV, určené pro 16 až 21palcové ráfky s profilovým číslem 35 až 65 v šířkách od 205 do 255 milimetrů – mnoho z těchto modelů bude k dispozici s ochranou ráfku, případně ve verzi se značením XL, označujícím vyšší nosnost – a se schváleným použitím až do rychlosti 270 km/h.
„Věříme, že si motoristé nové modely zimních pneumatik WinterContact TS 870 a WinterContact TS 870 P oblíbí – stejně jako jejich předchůdce. Continental dlouhodobě usiluje o co největší bezpečnost na silnicích a uváděním kvalitních pneumatik s nejmodernějšími technologiemi – jako je například vylepšená směs Cool Chili – tomu aktivně přispívá,“ říká Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum. „Jsem ráda, že i tady u nás doma – ve výrobních závodech v Otrokovicích a v Púchově, tyto novinky koncernu Continental vyrábíme.“
* Průzkum agentury STEM/MARK, zadaný společností Continental Barum s.r.o., provedený v období 30. září – 7. října 2020