
Nechce se vám měnit pneumatiky na zimu a na jaře znovu přezouvat? Pak by vás mohly zajímat celoroční pneumatiky. Nemusí to být špatná volba, ale jak ukázal megatest šestnácti celoročních pneumatik nemeckého autoklubu ADAC, je třeba počítat s určitými kompromisy – s jednou výjimkou. Poprvé v historii totiž celoroční pneumatika získala nejvyšší hodnocení „dobrá“. A jde o model Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
Čím mírnější je klima, tím více řidičů volí celoroční pneumatiky. Tento trend má logiku: šetří vám starosti s přezouváním a také peníze. Podle Asociace evropských výrobců pneumatik (ETRma) prodej zimních pneumatik již dvanáct let klesá, zatímco podíl celoročních roste. Dnes je používá více než 20 % motoristů. Ale je to opravdu dobrá volba? Na tuto otázku odpověděl nejnovější test ADACu, který se po čtyřech letech znovu zaměřil na celoroční pneumatiky, a to velmi důkladně. Testovali 16 modelů s rozměrem 205/55 R16, vhodných pro kompaktní vozy a SUV. Výzvou bylo otestovat je jak v zimních, tak letních podmínkách.
A došlo k něčemu nevídanému. Poprvé v historii testování získala celoroční pneumatika nejvyšší hodnocení „dobrá“. To je obdivuhodný úspěch, protože dosud byly celoroční pneumatiky vždy kompromisem a nemohly plně konkurovat letním ani zimním pneumatikám. Důvodem je samotná povaha materiálu: letní pneumatiky mají tvrdší směs a velké dezénové bloky, což zajišťuje skvělou přilnavost při vysokých teplotách, ale na sněhu kloužou. Naopak zimní pneumatiky s měkčí směsí a jemnějšími lamelami drží dobře na sněhu a ledu, ale při vyšších teplotách jsou příliš měkké. Najít jedinou pneumatiku, která by zvládla obě podmínky, je téměř nemožné – až na výjimku.
Tou výjimkou je Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. S hodnocením 2,4 je velmi dobře vyvážená, bez výrazných slabin v žádné z testovaných oblastí, ať už na mokru, suchu či ledu. Pro srovnání, třetí nejlepší zimní pneumatika v aktuálním testu ADACu dosáhla stejného hodnocení 2,4, a dalších 13 zimních modelů si vedlo hůř než tento celoroční plášť od Goodyearu. Přesto ADAC upozorňuje, že ani zde není vše dokonalé – zatímco na mokru a v zimních podmínkách si vede velmi dobře, na suché silnici při vysokých teplotách už vykazuje drobné slabiny, což vedlo k hodnocení 2,7 v kategorii bezpečnosti jízdy. K celkově dobrému hodnocení přispěla i ekologická stránka, zejména nízké opotřebení, nízký valivý odpor a nadprůměrná životnost až 60 000 kilometrů.
Výsledky testu brzdné dráhy celoročních pneumatik:

Pro srovnání, pneumatika Pirelli Cinturato All Season, která se umístila jako druhá nejlepší se známkou „uspokojivá“, vydrží jen 33 000 kilometrů – tedy o polovinu méně. To staví vyšší cenu Goodyearu do lepšího světla, protože s ním ujedete téměř dvakrát více než s Pirelli. Výdrž Goodyearu může znamenat i dvě sezóny navíc. Pirelli ovšem obětovalo životnost pro vyšší bezpečnost – v této oblasti dosáhlo hodnocení 2,3, což je nejlepší známka. Bylo oceněno zejména za brzdění na mokru a ovladatelnost.
Za Pirelli následují čtyři další pneumatiky s hodnocením těsně nad dvěma: Hankook Kinergy 4S, Michelin CrossClimate 2, Kumho Solus 4S HA32+ a Vredestein Quatrac. Všechny mají dobré environmentální vlastnosti, ale v bezpečnosti jízdy mají určité slabiny: Hankook na mokru a sněhu, Michelin na mokru, Kumho na mokré i suché vozovce a Vredestein na mokru, suchu i sněhu. Falken EuroAll Season AS210 dosáhl celkově uspokojivého hodnocení, takže může být dobrou volbou pro řidiče, kteří jezdí často na mokru, ale na sněhu a při brzdění na suchém asfaltu je už jen průměrný.
Výsledky testu životnosti celoročních pneumatik v kilometrech:

Dalších sedm pneumatik dosáhlo hodnocení „dostatečné“ se známkami mezi 3,6 a 4,0, což znamená, že je ADAC příliš nedoporučuje. Nemají dostatečné výkony v minimálně dvou kritériích. I přesto jsou lepší než dvojice pneumatik na konci žebříčku – Kenda Kenetica 4S a Infinity Ecofour. Těmto modelům se vyhněte. Kenda má extrémně špatné výsledky na sněhu, rychle ztrácí trakci a je nebezpečně nedotáčivá, takže se snadno ocitnete mimo silnici. Infinity si vede lépe na sněhu, ale nedokáže zvládnout mokrou vozovku, což činí auto špatně ovladatelným a nepředvídatelným.
Celkové výsledky testu
Pneumatika | Cena cca | Známka | Sucho | Mokro | Sníh | Životnost | Opotřebení | Valivý odpor | Hlučnost | Udržitelnost | Bezpečnost | Ekologie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 2940 Kč | 2,4 (dobrá) | 2,7 | 2,5 | 2,3 | 1,0 | 1,7 | 2,0 | 3,0 | 3,3 | 2,7 | 1,8 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 2793 Kč | 2,6 (uspokojivá) | 2,3 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,2 | 2,6 | 3,0 | 3,0 | 2,3 | 3,3 |
Hankook Kinergy 4S² | 2401 Kč | 2,7 (uspokojivá) | 2,3 | 2,9 | 2,9 | 1,7 | 1,7 | 2,3 | 3,4 | 3,6 | 2,9 | 2,2 |
Michelin CrossClimate 2 | 3210 Kč | 2,7 (uspokojivá) | 2,1 | 2,9 | 2,0 | 2,4 | 1,6 | 2,0 | 2,9 | 2,7 | 2,9 | 2,2 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 2180 Kč | 2,8 (uspokojivá) | 3,0 | 2,9 | 2,1 | 1,8 | 2,1 | 2,5 | 3,0 | 3,9 | 3,0 | 2,3 |
Vredestein Quatrac | 2572 Kč | 2,8 (uspokojivá) | 3,1 | 2,6 | 2,7 | 2,0 | 1,8 | 1,8 | 3,1 | 3,5 | 3,1 | 2,2 |
Falken EuroAll Season AS210 | 2352 Kč | 3,1 (uspokojivá) | 2,7 | 2,2 | 3,2 | 2,7 | 2,3 | 2,4 | 3,2 | 4,0 | 3,2 | 2,7 |
Firestone Multiseason2 | 2376 Kč | 3,6 (dostatečná) | 3,6 | 2,6 | 3,0 | 3,1 | 2,8 | 2,0 | 3,2 | 3,3 | 3,6 | 3,1 |
Sava All Weather | 2000 Kč | 3,7 (dostatečná) | 2,6 | 2,4 | 2,5 | 3,0 | 2,5 | 2,6 | 3,3 | 3,0 | 3,7 | 2,8 |
Semperit AllSeason-Grip | 2426 Kč | 3,9 (dostatečná) | 3,9 | 2,5 | 1,7 | 2,9 | 2,8 | 2,0 | 3,3 | 3,0 | 3,9 | 2,9 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 2401 Kč | 4,0 (dostatečná) | 4,0 | 2,5 | 2,4 | 2,0 | 2,2 | 1,8 | 3,3 | 3,0 | 4,0 | 2,2 |
Yokohama BluEarth-4S | 2401 Kč | 4,0 (dostatečná) | 4,0 | 2,9 | 2,8 | 3,2 | 2,9 | 3,3 | 3,0 | 3,8 | 4,0 | 3,3 |
Kenda Kenetica 4S | 1911 Kč | 5,1 (nedostatečná) | 2,6 | 3,0 | 5,1 | 2,4 | 1,8 | 2,8 | 3,4 | 4,3 | 5,1 | 2,8 |
Infinity Ecofour | 1984 Kč | 5,4 (nedostatečná) | 4,0 | 5,4 | 2,9 | 2,3 | 1,7 | 2,1 | 3,1 | 4,3 | 5,4 | 2,4 |