Testy pneumatik Testy celoročních pneumatik

Megatest celoročních pneumatik: Která pneu konečně konkuruje zimním i letním plášťům? | 2024

Goodyear Vector4Seasons GEN-3

Nechce se vám měnit pneumatiky na zimu a na jaře znovu přezouvat? Pak by vás mohly zajímat celoroční pneumatiky. Nemusí to být špatná volba, ale jak ukázal megatest šestnácti celoročních pneumatik nemeckého autoklubu ADAC, je třeba počítat s určitými kompromisy – s jednou výjimkou. Poprvé v historii totiž celoroční pneumatika získala nejvyšší hodnocení „dobrá“. A jde o model Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.

Čím mírnější je klima, tím více řidičů volí celoroční pneumatiky. Tento trend má logiku: šetří vám starosti s přezouváním a také peníze. Podle Asociace evropských výrobců pneumatik (ETRma) prodej zimních pneumatik již dvanáct let klesá, zatímco podíl celoročních roste. Dnes je používá více než 20 % motoristů. Ale je to opravdu dobrá volba? Na tuto otázku odpověděl nejnovější test ADACu, který se po čtyřech letech znovu zaměřil na celoroční pneumatiky, a to velmi důkladně. Testovali 16 modelů s rozměrem 205/55 R16, vhodných pro kompaktní vozy a SUV. Výzvou bylo otestovat je jak v zimních, tak letních podmínkách.

A došlo k něčemu nevídanému. Poprvé v historii testování získala celoroční pneumatika nejvyšší hodnocení „dobrá“. To je obdivuhodný úspěch, protože dosud byly celoroční pneumatiky vždy kompromisem a nemohly plně konkurovat letním ani zimním pneumatikám. Důvodem je samotná povaha materiálu: letní pneumatiky mají tvrdší směs a velké dezénové bloky, což zajišťuje skvělou přilnavost při vysokých teplotách, ale na sněhu kloužou. Naopak zimní pneumatiky s měkčí směsí a jemnějšími lamelami drží dobře na sněhu a ledu, ale při vyšších teplotách jsou příliš měkké. Najít jedinou pneumatiku, která by zvládla obě podmínky, je téměř nemožné – až na výjimku.

Přečtěte si také:   Pirelli představuje novou pneumatiku P Zero: Špičková technologie posouvá hranice výkonu a bezpečnosti

Tou výjimkou je Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. S hodnocením 2,4 je velmi dobře vyvážená, bez výrazných slabin v žádné z testovaných oblastí, ať už na mokru, suchu či ledu. Pro srovnání, třetí nejlepší zimní pneumatika v aktuálním testu ADACu dosáhla stejného hodnocení 2,4, a dalších 13 zimních modelů si vedlo hůř než tento celoroční plášť od Goodyearu. Přesto ADAC upozorňuje, že ani zde není vše dokonalé – zatímco na mokru a v zimních podmínkách si vede velmi dobře, na suché silnici při vysokých teplotách už vykazuje drobné slabiny, což vedlo k hodnocení 2,7 v kategorii bezpečnosti jízdy. K celkově dobrému hodnocení přispěla i ekologická stránka, zejména nízké opotřebení, nízký valivý odpor a nadprůměrná životnost až 60 000 kilometrů.


Výsledky testu brzdné dráhy celoročních pneumatik:

Výsledky testu brzdné dráhy celoročních pneumatik
Brzdění na suché vozovce. Údaje udávají brzdnou dráhu v metrech na suchém asfaltě ze 100 km/h do zastavení | Zdroj: ADAC

Pro srovnání, pneumatika Pirelli Cinturato All Season, která se umístila jako druhá nejlepší se známkou „uspokojivá“, vydrží jen 33 000 kilometrů – tedy o polovinu méně. To staví vyšší cenu Goodyearu do lepšího světla, protože s ním ujedete téměř dvakrát více než s Pirelli. Výdrž Goodyearu může znamenat i dvě sezóny navíc. Pirelli ovšem obětovalo životnost pro vyšší bezpečnost – v této oblasti dosáhlo hodnocení 2,3, což je nejlepší známka. Bylo oceněno zejména za brzdění na mokru a ovladatelnost.

Přečtěte si také:   Pneumatika Pirelli Cinturato All Season SF3 dominovala ve srovnávacím testu celoročních pneumatik (2024)

Za Pirelli následují čtyři další pneumatiky s hodnocením těsně nad dvěma: Hankook Kinergy 4S, Michelin CrossClimate 2, Kumho Solus 4S HA32+ a Vredestein Quatrac. Všechny mají dobré environmentální vlastnosti, ale v bezpečnosti jízdy mají určité slabiny: Hankook na mokru a sněhu, Michelin na mokru, Kumho na mokré i suché vozovce a Vredestein na mokru, suchu i sněhu. Falken EuroAll Season AS210 dosáhl celkově uspokojivého hodnocení, takže může být dobrou volbou pro řidiče, kteří jezdí často na mokru, ale na sněhu a při brzdění na suchém asfaltu je už jen průměrný.


Výsledky testu životnosti celoročních pneumatik v kilometrech:

Výsledky testu životnosti celoročních pneumatik v kilometrech
Předpokládaný počet kilometrů, které pneumatika najede | Zdroj: ADAC

Dalších sedm pneumatik dosáhlo hodnocení „dostatečné“ se známkami mezi 3,6 a 4,0, což znamená, že je ADAC příliš nedoporučuje. Nemají dostatečné výkony v minimálně dvou kritériích. I přesto jsou lepší než dvojice pneumatik na konci žebříčku – Kenda Kenetica 4S a Infinity Ecofour. Těmto modelům se vyhněte. Kenda má extrémně špatné výsledky na sněhu, rychle ztrácí trakci a je nebezpečně nedotáčivá, takže se snadno ocitnete mimo silnici. Infinity si vede lépe na sněhu, ale nedokáže zvládnout mokrou vozovku, což činí auto špatně ovladatelným a nepředvídatelným.

Celkové výsledky testu

Pneumatika Cena cca Známka Sucho Mokro Sníh Životnost Opotřebení Valivý odpor Hlučnost Udržitelnost Bezpečnost Ekologie
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 2940 Kč 2,4 (dobrá) 2,7 2,5 2,3 1,0 1,7 2,0 3,0 3,3 2,7 1,8
Pirelli Cinturato All Season SF2 2793 Kč 2,6 (uspokojivá) 2,3 2,1 2,5 3,3 2,2 2,6 3,0 3,0 2,3 3,3
Hankook Kinergy 4S² 2401 Kč 2,7 (uspokojivá) 2,3 2,9 2,9 1,7 1,7 2,3 3,4 3,6 2,9 2,2
Michelin CrossClimate 2 3210 Kč 2,7 (uspokojivá) 2,1 2,9 2,0 2,4 1,6 2,0 2,9 2,7 2,9 2,2
Kumho Solus 4S HA32+ 2180 Kč 2,8 (uspokojivá) 3,0 2,9 2,1 1,8 2,1 2,5 3,0 3,9 3,0 2,3
Vredestein Quatrac 2572 Kč 2,8 (uspokojivá) 3,1 2,6 2,7 2,0 1,8 1,8 3,1 3,5 3,1 2,2
Falken EuroAll Season AS210 2352 Kč 3,1 (uspokojivá) 2,7 2,2 3,2 2,7 2,3 2,4 3,2 4,0 3,2 2,7
Firestone Multiseason2 2376 Kč 3,6 (dostatečná) 3,6 2,6 3,0 3,1 2,8 2,0 3,2 3,3 3,6 3,1
Sava All Weather 2000 Kč 3,7 (dostatečná) 2,6 2,4 2,5 3,0 2,5 2,6 3,3 3,0 3,7 2,8
Semperit AllSeason-Grip 2426 Kč 3,9 (dostatečná) 3,9 2,5 1,7 2,9 2,8 2,0 3,3 3,0 3,9 2,9
Uniroyal AllSeasonExpert 2 2401 Kč 4,0 (dostatečná) 4,0 2,5 2,4 2,0 2,2 1,8 3,3 3,0 4,0 2,2
Yokohama BluEarth-4S 2401 Kč 4,0 (dostatečná) 4,0 2,9 2,8 3,2 2,9 3,3 3,0 3,8 4,0 3,3
Kenda Kenetica 4S 1911 Kč 5,1 (nedostatečná) 2,6 3,0 5,1 2,4 1,8 2,8 3,4 4,3 5,1 2,8
Infinity Ecofour 1984 Kč 5,4 (nedostatečná) 4,0 5,4 2,9 2,3 1,7 2,1 3,1 4,3 5,4 2,4