Magazín

K čemu slouží žhavicí svíčky?

Mnozí lidé jistě již slyšeli o takzvaných zapalovacích svíčkách a vědí, že jsou pro chod motoru nepostradatelné. Avšak pro některé může být překvapením, že existuje i jiný typ svíček. Žhavicí svíčky, o kterých si v následujícím článku povíme trochu podrobněji, jsou podobné vlastně jen vzhledově. Kde přesně se používají, na co si dát pozor a kdy má smysl je vyměnit, si vysvětlíme v dalších řádcích.

Jaké motory potřebují žhavicí svíčky?

Výše zmíněné zapalovací svíčky se používají pouze ve vozidlech s benzinovým motorem. Pokud však tvůj vůz jezdí na naftu, pak je vybaven i tzv. žhavicími svíčkami. Důvody, proč se u těchto dvou variant motorů vyskytují odlišné komponenty, lze do jisté míry odvodit již z názvu součástek. U dieselového motoru funguje pohon totiž na základě samovznícení. To přesněji řečeno znamená, že do válců je vstřikována směs vzduchu a paliva (v jiném poměru než u zážehového, tedy benzinového, motoru, ale v podstatě podobně), která se následně vznítí, a tím uvede do chodu pohybový cyklus.

Přečtěte si také:   Pirelli na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Velký rozdíl však tkví v použitém palivu. Benzin se zapaluje mnohem snadněji než jeho protějšek, nafta. Z toho vyplývá, že vozidlu poháněnému benzinem stačí jen malá jiskra, aby se palivo zapálilo a uvolnilo energii. Nafta naproti tomu hoří až při mnohem vyšší teplotě. Liší se kvůli tomu i samotný přístup. Dieselové motory, jak jsme si již řekli, fungují na principu samovznícení. Jakmile se píst ve válci uvede do pohybu, stlačí v něm obsaženou směs, čímž vznikne velmi vysoké teplo. To způsobí, že se nafta vznítí i bez vnějšího zásahu.

zhavici_svicky
Žhavicí svíčky z webu topnahradnidily24.cz

A proč je tedy zapotřebí žhavicí svíčka? Inu, využívá se vlastně téměř výhradně při tzv. studeném startu. Tehdy jsou válec, píst a spalovací komora obzvláště studené. Žhavicí svíčka komoru zahřívá, takříkajíc předehřívá. Jakmile se vozidlo však rozjede, požadovaná teplota je rychle dosažena a žhavicí svíčka už většinou není nutná.

Typické vlastnosti různých typů žhavicích svíček

Žhavicí svíčky se dělí do dvou hlavních kategorií. Na jedné straně máme klasické komponenty z kovu, na té druhé jsou díly obsahující keramické složky.

Nejdůležitějším rozdílem je zde maximální teplota a doba, po kterou ji dané součástky snesou. Právě komponenty z keramiky byly vyvinuty proto, aby po dlouhou dobu bez problémů odolávaly zvláště rychlým a horkým startům. Pomaleji se opotřebovávají, takže mají delší životnost a jsou celkově odolnější.

Tyto dva druhy však nejsou jen tak snadno zaměnitelné. Pokud bylo tvé vozidlo dosud vybaveno pouze svíčkami s kovovými spirálami, musíš i nadále kupovat tyto typy svíček. V opačném případě by došlo k narušení chodu celého vozu a v nejhorším případě k selhání důležitých částí motoru.

Přečtěte si také:   Pirelli drsně otestovalo terénní a retro pneumatiky na modelech Porsche 911 Dakar, Porsche 356 Pre-A a 550 Spyder

Provoz a výměna: co je potřeba vědět?

U žhavicích svíček se jedná o poměrně robustní komponenty, které mohou bez výměny vydržet i přes 120 000 km. Nicméně se doporučuje pravidelně po najetí cca 50 000 km kontrolovat, zda je s nimi vše v pořádku. Jejich povrch by mohl časem vykazovat známky opotřebení vlivem vysokých teplot a jiných faktorů a nejpozději v okamžiku, kdy se objeví i potíže se samotným vozidlem, by měli řidiči zpozornět.

Koneckonců výměna těchto komponentů není nijak obzvláště časově ani finančně nákladná. Platí, že by se vždy měly měnit všechny svíčky najednou, protože pokud je vadná jen jedna součástka, dá se předpokládat, že ani ty ostatní nevydrží o mnoho déle. Prospívá to ostatně celému systému a může to zabránit mnoha dalším problémům. Pokud chceš mít jistotu, můžeš si příslušné díly koupit či objednat online za rozumnou cenu a poté je zanést do servisu, kde ti je snadno a rychle vymění mechanici. Šikovní kutilové by to ovšem měli bez problémů zvládnout i svépomocí.