Život řidiče

Co vás čeká při zimních cestách do zahraničí? Continental radí: zjistěte si dopravní předpisy

Continental_Zimni_pneumatiky (2)

Continental přináší několik tipů pro všechny řidiče, kteří během zimy vyrazí autem na cesty do zahraničí. Základ představuje kontrola technického stavu vozidla včetně baterie a hladiny provozních kapalin. Podmínkou bezpečné jízdy však vždy zůstává i volba správných pneumatik. V evropských zemích bohužel neplatí jednotná legislativa, upravující použití zimních plášťů, a bez správného obutí by vám mohla hrozit i vysoká pokuta.

V České republice musí motoristé přezout vůz na zimní pneumatiky se vzorkem minimálně 4 mm od 1. listopadu, za předpokladu, že je vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, nebo se zimní podmínky předpokládají na plánované cestě. „Během zimních měsíců nebývají v České republice vozovky vždy pokryté sněhem či ledem. Lidé proto s výměnou pneumatik otálejí, což není dobré řešení. Na zimní pneumatiky doporučujeme přezouvat v době, kdy teploty dlouhodobě nepřekračují 7 °C. Zimní pneumatika má rozdílné složení a je konstruována na jízdu v nižších teplotách, kdy má lepší jízdní vlastnosti a kratší brzdnou dráhu než pneumatika letní,“ říká Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.

Zimní pneumatiky v oblíbených zahraničních destinacích

Nejčastěji navštěvovanou destinací českých motoristů pro zimní dovolenou zůstává Rakousko. Zde je zimní obutí vozu povinné od 1. listopadu do 15. dubna a stejně jako u nás záleží na venkovních podmínkách nebo dopravním značení.

Druhou nejpopulárnější lokalitou, kam Češi vyrážejí za zimními radovánkami, je Itálie. Zde se nařízení ohledně použití zimních pneumatik liší dle regionů. V oblasti Val d’Aosta, na švýcarsko-francouzských hranicích, jsou zimní pláště povinné od 15. října do 15. dubna. V ostatních regionech začíná sezona 1. listopadu. Zimní pláště musí mít vzorek minimálně 4 milimetry, což platí i mimo zimní období. Není tedy možné v létě „dojíždět“ zimní pneumatiky na 1,6 mm, jak si zvykli někteří čeští řidiči.

Přečtěte si také:   Chcete přezout na zimní pneumatiky doma? Poradíme, jaký je správný postup

Pozor si dejte od letošního roku v Německu, kde platí nová pravidla značení pneumatik. Jejich použití je stejně jako u nás povinné, nestačí však pláště označené M+S (Mud+Snow). Pneumatiky musejí být nově opatřeny tzv. Alpským symbolem – sněhové vločky v horském masivu. Tato povinnost platí u pneumatik vyrobených v roce 2018 a novějších. Stáří pneumatik si snadno ověříte dle čtyřmístného číselného kódu – tzv. DOT – na bočnici pláště.

Víte, že?

Největší hloubku dezénu u zimních pneumatik potřebujete na Ukrajině: minimálně šest milimetrů. Stejnou hodnotu vzorku potřebujete i v Makedonii při jízdě ve voze s pohonem všech čtyř kol.

Při kontrole pneumatik nezapomeňte také na tlak. V nedávném průzkumu společnosti Continental více než 63 % řidičů přiznalo, že tlak pneumatik nekontrolují vůbec nebo jen náhodně. Přitom správné nahuštění je velmi důležité, obzvlášť před dlouhou cestou. „Na nesprávně nahuštěných pneumatikách se vůz hůře ovládá a má delší brzdnou dráhu. Navíc se nesprávný tlak projevuje i na spotřebě, která se v důsledku vyššího valivého odporu výrazně zvedá,“ doplňuje Aleš Langer.

Zimní výbava vozu

Pneumatikami vše v zimním období teprve začíná a je dobré auto doplnit i o další výbavu. Mezi tu nejdůležitější patří sněhové řetězy. Podobně jako v České republice i v zahraničí platí jejich použití na označených úsecích za povinné a v horských oblastech v Rakousku, ve Švýcarsku, ve Francii nebo v Itálii se bez nich prakticky neobejdete. Pokud vjedete na vozovku bez sněhových řetězů v úseku, kde jsou povinné, vystavujete se riziku vysoké pokuty. Ta může hrozit i v případě použití tekutých sněhových řetězů, jež nejsou v některých zemích tolerovány. „Sněhové řetězy pořizujte dle rozměru pneumatik a typu pohonu, jelikož musí být nasazeny na kola hnací nápravy. Při volbě špatného rozměru řetězů se může stát, že nebudete mít dostatečný záběr a zapadnete. Uvolněný řetěz může také poškodit kolo nebo vůz,“ varuje Aleš Langer.

Přečtěte si také:   Proč se na léto rozhodnout pro prémiové pneumatiky. Stojí víc na začátku, ale déle vydrží a jsou bezpečnější

Naprostou nutnost představuje použití nemrznoucí směsi do ostřikovačů, která je navíc například v Německu v zimních měsících součástí povinné výbavy. Přibalte si i škrabku a koště, protože u nás i v některých okolních státech hrozí pokuta, pokud na cestu vyjedete se sněhovou „čepicí“ na svém voze. Hodí se vám i rozmrazovač na zamrzlé zámky a gumová těsnění. Zabalte si také dostatečný počet reflexních vest, protože například v Polsku a ve Francii platí jako povinnost pro každého na palubě dopravního prostředku.

Continental_Zimni_pneumatiky (1)