Pneumatiky Letní pneumatiky

Pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jsou dobře připraveny na další vývoj automobilového trhu

Foto Goodyear Eagle F1 Asymmetric statická

Nejnovější pneumatiky značky Goodyear – Eagle F1 Asymmetric 6 – na sebe přitahují pozornost nejen díky použitým novým technologiím a skvělým užitným vlastnostem, ale také mimořádnou šíří celé výrobní řady. Do roku 2023 budou v prodeji v nejméně 65 provedeních v rozměrech od 17 do 22 palců. V duchu svého sloganu jsou tak skutečně „připraveny na vše“, a to nejen pokud jde o jejich užitné vlastnosti, ale i možnost využití v nejrůznějších typech vozidel – od kompaktních silných výkonných hatchbacků přes crossovery, sportovní sedany a kupé až po výkonné hypersedany.

Goodyear tak reaguje na radikální proměnu, kterou aktuálně prochází evropský park silných osobních vozů. Malé a střední automobily (včetně standardních a výkonných variant) se sice na celkovém odbytu stále podílejí více než z jedné poloviny, ale v absolutním vyjádření se jejich prodej v období let 2009 až 2019 snížil ze 7,8 na 5,7 milionu kusů1. Celý trh přitom v tomto období narůstal, a to právě díky větším vozům, včetně elektrifikovaných sedanů, crossoverů a modelů SUV.

Například jen segment vozů SUV v tomto období zaznamenal nárůst z jednoho na téměř pět milionů prodaných vozů. A nejedná se již jen o vozy pro jízdu v terénu, hlavní nárůst poptávky v tomto segmentu nyní zaznamenávají silniční modely. Na výkonné silniční SUV přecházejí třeba řidiči, kteří dosud upřednostňovali sportovní sedany.

Přečtěte si také:   Bridgestone představuje pneumatiku Potenza Sport A obsahující 55 % materiálů z recyklátů a obnovitelných zdrojů s certifikací ISCC PLUS

Laurent Colantonio, regionální technologický ředitel společnosti Goodyear v regionu Evropa, Blízký východ a Afrika, popisuje dopad stírání hranic mezi různými segmenty silných osobních vozů na nejnovější pneumatiky značky Goodyear: „Řada pneumatik Eagle F1 Asymmetric 6 díky tomu nyní zahrnuje shodné rozměry, jaké jsou zastoupeny v řadě Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, ale mají v ní jiné zaměření. I když řidičům třeba vyhovuje vyšší pozice za volantem v crossoveru, požadují od něj stejné jízdní vlastnosti, na jaké byli zvyklí u silného sedanu. Proto jsme se zaměřili na konstrukční materiály s vyšší pevností a zavedli jsme do pneumatik technologie Dry Contact Plus a Wet Braking Pro, aby byly Eagle F1 Asymmetric 6 připraveny na použití v silných vozech jakéhokoli typu. Všechny tyto novinky se nám přitom podařilo zavést při současném snížení hmotnosti pneumatik, což dále zlepšuje jejich užitné vlastnosti a reaktivitu.“

Pozoruhodné je také zrychlování trendu elektrifikace evropského vozového parku. V roce 2021 dosáhla bateriová elektrická vozidla na evropském trhu rekordního podílu 9 procent a podíl hybridních vozů (PHEV a HEV) se zvýšil na významných 20 procent, i když zatím stále vede prodej vozidel s benzinovým motorem s 40% podílem.

Nejnovější generace vysoce výkonné letní pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Trh roste, automobily se zvětšují

Segmenty hybridů, elektromobilů a crossoverů nyní zahrnují mnoho silných modelů, které vyžadují nejnovější vysoce výkonné (UHP) pneumatiky. Výkon přes 400 koňských sil a hmotnost přes dvě tuny nejsou v těchto segmentech již ničím neobvyklým. Dokonce i v segmentu hot-hatchů, pro nějž se Goodyear Eagle F1 již tři desetiletí umísťují v čele testů vhodných pneumatik, se rozměry a výkon stále výrazně zvětšují.

Příkladem může být Volkswagen Golf GTI. Když byly pneumatiky Eagle F1 v roce 1994 poprvé uvedeny na trh, prodávala se již jeho třetí generace. S výkonem 115 koňských sil a hmotností lehce přes tunu nabízela dostatečně svižnou jízdu. V polovině roku 2000, kdy Goodyear nahradil Eagle F1 GS-D3 pneumatikami Asymmetric, ovšem nabízel model Mk5 GTI výkon již přes 200 koní a přibral přitom o 300 kilogramů. A o deset let později poskytoval model Mk7 GTI Clubsport výkon kolem 300 koní, ale jeho pohotovostní hmotnost byla již asi o 40 % vyšší než u původního Mk3.

Takový nárůst, který probíhal paralelně i v dalších segmentech, třeba u silných sedanů, se významně promítal do vývoje nových pneumatik. Nejnovější modely Golf GTI mají pneumatiky o rozměru 225/40R18, ale na výběr jsou pro něj i 19palcové pneumatiky. Pro porovnání: ještě v 90. letech řidiči pro zlepšení jízdních vlastností svého modelu GTI sahali po směrových pneumatikách Goodyear Eagle F1 GSD-2 o rozměru 195/50R15!

Laurent Colantonio nastiňuje, co tento vývoj pro společnost Goodyear znamená: „Hmotnost silných osobních vozů se zvyšuje, stejně jako se rozšiřuje šíře jejich sortimentu, protože k tradičním hot hatchbackům a sportovním vozům se přidaly silné sedany a crossovery. Vlajkové pneumatiky s rozměrem 18 palců z doby před dvaceti lety se mezitím staly běžnou normou řady silných vozidel. Při postupném růstu velikosti pneumatik jsme se rozhodli pro přechod od směrového k asymetrickému dezénu, abychom tak zvládli dodatečné dynamické zatížení. Změny na trhu nás vedly také k tomu, abychom s předstihem před ostatními v pneumatikách začali využívat ocel s vyšší pevností v tahu a další výztužné materiály s vyšší pevností.“

Přečtěte si také:   Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 vítězem testu ADAC (2024)

„Zvyšující se nároky na bezpečnost, emisní charakteristiky a pohodlí při jízdě vedly ke zvyšování rozměrů a hmotnosti výkonných vozů. Technologie využité v pneumatikách Eagle F1 Asymmetric 6 jsou zaměřeny na zajištění vynikající ovladatelnosti a skvělých užitných vlastností při stále se zvyšující hmotnosti a výkonu nových vozidel. Nová generace silných vozů má elektrický pohon a více než dvojnásobný točivý moment než některé současné výkonné vozy s benzinovým motorem. Pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jsou na tento vývoj již nyní dobře připraveny a přinášejí do této nové vzrušující éry automobilové dopravy navíc i vynikající jízdní dynamiku,“ uzavřel Laurent Colantonio.