8_Prop2_Rolle_cinturato_Inverno_grattacielo_20032_foto Calcagni 1958_008

Pirelli slaví 150 let. Od izolačních materiálů pro telegrafy přes koupací čepice nebo hračky po pneumatiky pro formuli 1

Vše začalo 28. ledna 1872, kdy Giovanni Battista Pirelli v pouhých 23 letech založil s podporou 24 společníků první společnost na výrobu pryžových výrobků v Itálii. Mladý Pirelli vsadil na něco, co bylo v té době úplně nového, na gumu.

Firma se zaměřila na řadu výrobků pro průmyslové nářadí a stroje, pro parní plavbu a železnice, jako jsou převodové řemeny, ventily a izolátory. Hned od začátku také využívala originální reklamy, kterým je společnost Pirelli věrná doposud.

1_Costituzione_SocPirelli_1872Svou výrobu postupně rozšířila na spotřební zboží, jako jsou hračky, sportovní míče, pláštěnky a galanterie, a díky kabelům, které začala vyrábět v roce 1879, se společnost stala vedoucí firmou v kontinentální Evropě v tomto segmentu, kterému do té doby dominovali Britové. V oblasti kabelů pro přenos elektřiny získala státní zakázky na podmořskou telegrafní síť – první spojující pevninu a ostrovy – a elektrifikaci železnic. Zaváděla rovněž energetické kabely pro Niagarské vodopády nebo pro řeku Nil.

Dne 1. ledna 1883, při zahájení operní sezóny, bylo divadlo Scala poprvé elektricky osvětleno 2 880 žárovkami napájenými kabely Pirelli.

Výroba prvních pneumatik a triumf v závodě Peking–Paříž

V prvních letech 20. století, s rozmachem automobilového průmyslu, zahájila společnost Pirelli výrobu pneumatik pro velocipedy (1890), po níž následovaly pneumatiky pro automobily (1901), a to uvedením modelu Ercole na trh. Proslulost značky Pirelli v tomto odvětví se zvýšila také díky vítězství prince Scipiona Borgheseho a novináře Luigiho Barziniho v závodě Peking–Paříž v roce 1907, kdy se svým vozem Itala s pneumatikami Pirelli ujeli přes 17 000 kilometrů bláta, prachu a nepřístupných silnic s více než 20denním náskokem před ostatními týmy.

Přečtěte si také:   Continental dodává pneumatiky PremiumContact 6 a SportContact 6 pro Polestar 2

Na počátku nového století tak měla společnost Pirelli tři oblasti výroby – kabely, pneumatiky a různorodé zboží – se společným logem, které se zrodilo v roce 1908: charakteristické dlouhé P dodnes snadno identifikuje společnost a bylo inspirováno podpisem zakladatele, který se vyznačoval právě podlouhlým P.

Vznik globální společnosti a vstup na newyorskou burzu

Otevřením španělského závodu ve Villaneuva y Geltrù nedaleko Barcelony v roce 1902 expandovala společnost Pirelli do zahraničí. V roce 1913 následoval anglický závod v Southamptonu a v roce 1917 v Argentině, zatímco v Itálii byla v roce 1916 zahájena výroba ve Vercuragu (Lecco). V roce 1920 byly zámořské společnosti sdruženy do Compagnie Internationale Pirelli, která byla založena v Bruselu, zatímco v Miláně vznikla Società Italiana Pirelli pro italské aktivity.

Po vypuknutí 1. světové války se výroba rozrostla o vojenské zakázky. Po návratu míru přinesla technologická převaha společnosti Pirelli v oblasti kabelů důležité licence po celém světě, přičemž převažovalo odvětví pneumatik. Výsledkem byly nové závody na výrobu pneumatik: Manresa ve Španělsku (1924), Burton-on-Trent v Anglii (1928) a první továrna v Brazílii (1929). V odvětví pneumatik mezitím došlo k technologické revoluci, když byly na trh uvedeny inovativní výrobky jako Pirelli Cord (1921), Superflex Cord (1924) a Stella Bianca (1927), nejoblíbenější ve 30. až 40. letech 20. století.

Tato léta byla také obdobím rozmachu motocyklových závodů: Guzzi, Gilera a Bianchi, vybavené pneumatikami Pirelli Motocord, vytvořily nové rychlostní rekordy. Ve stejné době – po vstupu na milánskou burzu v roce 1922 – je v roce 1929 společnost Pirelli & C. uvedena na Wall Street a stává se první italskou společností na americké burze.

Po 2. světové válce rozmach užitkových vozů a skútrů

V 30. letech se Pirelli zabývala možností nahradit syntetický kaučuk přírodním kaučukem a vysoce odolným hedvábím a umělým drátem, k bavlně používané jako materiál v kostře.
S příchodem 2. světové války se výroba pneumatik přesunula na pneumatiky pro vojenské použití, především pro těžká vozidla. V roce 1943 jsou milánské závody skupiny poškozeny při bombardování města a po skončení konfliktu, v roce 1946 potomci zakladatele Piero a Alberto Pirelliovi zahajují rekonstrukci.

Přečtěte si také:   Hankook uzavřel partnerství se společností Hapag-Lloyd AG s cílem posílit kapacity logistiky

Je to období, kdy převládají praktická a úsporná vozidla, jako jsou užitkové vozy a skútry. Ke konci 40. let se pneumatika Pirelli Stelvio stala nejen standardní pneumatikou pro masově prodávané vozy Fiat Topolino, ale prosadila se i v automobilových závodech.

Léta konjunktury: špičková průmyslová kultura

V letech hospodářského rozmachu, s nástupem automobilů na míru, vynalezla společnost Pirelli radiální pneumatiku a v roce 1951 si nechala patentovat pneumatiku Cinturato Pirelli.
O několik let později, v roce 1960, společnost slavnostně otevřela své nové sídlo v Miláně – Pirelli Skyscraper, který navrhl architekt Gio Ponti.

Pirelli slaví 25 let na českém trhu. Oficiálně se tu objevilo 28. července 1997

V oblasti průmyslu pokračovala mezinárodní expanze pneumatikářských aktivit: V roce 1960 byly otevřeny závody v Izmiru (Turecko) a Patrassu (Řecko) a další továrny v Argentině a Velké Británii. V roce 1963 společnost Pirelli koupila německou společnost Veith Gummiwerke, která se stala Veith Pirelli AG.

V 60. letech 20. století společnost Pirelli slavnostně otevřela testovací dráhu ve Vizzola Ticino, která se používá dodnes.

První návrat do formule 1

V druhé polovině desetiletí byla na trh uvedena pneumatika P7, první supernízkoprofilová pneumatika s vysokým výkonem. V 80. letech, po neúspěšném pokusu o fúzi se společností Dunlop, pokračuje Pirelli v cestě inovací a internacionalizace.

V tomto období koupila německou společnost Metzeler (motocyklové pneumatiky) a britskou společnost Standard Telephone Cable (pozemní telekomunikační kabely) a zároveň vyvinula radiální pneumatiku MP7 pro motocykly a radiální pneumatiku P8 pro automobily s nízkým valivým odporem.

Přečtěte si také:   Auto Bild allrad otestoval letní pneumatiky v rozměru 235/55 R18 (2022)

V roce 1985 Pirelli navrhla superpneumatiku P Zero a v témže roce se po 25leté absenci vrátila do formule 1 a vybavila anglický tým Toleman radiálními pneumatikami P7 – tento závazek trvá až do roku 1991 u týmů Brabham, Lotus, Benetton.

Na konci 80. let získala společnost Pirelli americkou společnost Armstrong Tire Company a veškerý majetkový podíl v oblasti pneumatik byl sdružen do Pirelli Tyre Holding. Na počátku 90. let 20. století prošla společnost Pirelli procesem podnikové a finanční restrukturalizace v důsledku recese na trhu a neúspěšného pokusu o akvizici společnosti Continental AG, což byla operace, která znamenala značnou ekonomickou angažovanost.

V novém tisíciletí Pirelli diverzifikuje

Na začátku nového tisíciletí došlo k další revoluci ve výrobě pneumatik: Pirelli vytvořila a patentovala výrobní postupy MIRS pro automatizovanou výrobu vysoce výkonných pneumatik a v roce 2001 byla uvedena na trh první pneumatika vyrobená pomocí MIRS a také nová technologie Run Flat. V krátké době společnost uvedla do provozu minifabriky MIRS v Německu, Velké Británii a USA.

Pro vývoj nových technologií vytvořila společnost Pirelli laboratoře Pirelli Labs, které působí v oblasti fotoniky, optických vláken a materiálové vědy. V rámci diverzifikace podnikání a také na základě svých zkušeností v oblasti telekomunikací i díky podnikání v oblasti kabelů se firma Pirelli stala v roce 2001 klíčovým akcionářem společnosti Telecom Italia, ze které následně v roce 2007 vystoupila.

Ještě v roce 2001, také díky desetiletému růstu v oblasti nemovitostí, společnost založila firmu Pirelli RE, která byla následně v roce 2002 uvedena na burzu. Ve stejném roce skupina uvedla na trh řadu oblečení Pirelli Pzero, která měla posílit značku a dnes pokračuje prostřednictvím Pirelli Design.

Přečtěte si také:   Hankook dodává pneumatiky do originální výbavy pro nové Porsche Panamera

V roce 2004 se také Pirelli na závěr stala výhradním dodavatelem pneumatik pro šampionát Superbike: smlouva platná do roku 2023 je nejtrvalejší v historii mezinárodního motoristického sportu.

Zaměření na pneumatiky a druhý návrat do formule 1

Po prodeji kabelové divize společnosti Goldman Sachs v roce 2005 se firma přeorientovala na hlavní činnost v oblasti pneumatik, což vedlo také k ukončení podnikání v oblasti nemovitostí (2010) a širokopásmových řešení. V roce 2005 společnost otevřela svůj první závod v Číně a dva v Rumunsku. Po této rychlé expanzi následovalo v letech 2011 až 2013 otevření dvou továren v Rusku v Kirově a Voroněži.

V roce 2012 byl vytvořen společný podnik v Indonésii na výrobu motocyklových pneumatik a otevřen závod v Mexiku, který má sloužit severoamerickému trhu. Závod v Mexiku byl pak v roce 2016 rozšířen, stejně jako závod v Argentině v roce 2021.

Ve druhém desetiletí roku 2000 se společnost Pirelli vrátila do formule 1 (2010) s tříletou smlouvou, která byla následně prodloužena a nyní platí do roku 2024, a zahájila provoz nového průmyslového centra v Settimo Torinese, jedné z technologicky nejvyspělejších továren Pirelli. Ten vznikl přeměnou historické továrny, která se v Settimu již nacházela.

Pirelli je dnes čistě pneumatikářskou společností

V roce 2015 historičtí akcionáři Camfin, ChemChina a Lti prostřednictvím společnosti Marco Polo Industrial vyhlásili veřejnou nabídku na koupi společnosti Pirelli, jejímž cílem bylo stažení společnosti z burzy a její reorganizace. Po vyčlenění aktivit v oblasti průmyslových pneumatik se společnost Pirelli 4. října 2017 vrátila na burzu transformovaná na „čistě spotřební pneumatikářskou společnost“ se zaměřením na pneumatiky pro automobily, motocykly a jízdní kola, zejména na segment High Value s vysokým stupněm technologického obsahu.

Přečtěte si také:   Michelin přebírá společnost ČEMAT a posiluje své servisní služby ve střední Evropě

Společnost Pirelli, která se zavázala ke spojení technologií a omezení dopadů na životní prostředí, výkonnost a bezpečnost, po svém návratu na burzu brzy dosáhla čelních pozic v předních světových indexech udržitelnosti a získala řadu ocenění v oblasti ESG.

Ve všech 18 závodech, které se nacházejí ve 12 zemích, přinesla digitální transformace společnosti nové prediktivní schopnosti díky velkým datům, automatizovaným výrobním procesům a novým organizačním modelům, které vedou k továrně 4.0. Společnost pokračovala ve spojování technologických inovací a humanistické kultury a i její výroční zprávy byly po více než 10 let obohacovány spoluprací s mezinárodními osobnostmi ze světa umění a literatury: od Hanifa Kureishiho po Javiera Mariase, od Emiliana Ponziho po Lizu Donnelly, od Mohsina Hamida po Emmanuela Carrèreho.

Pirelli mezitím podepsala nová sportovní partnerství: v zimních sportech s mistrovstvím světa v lyžování a v ledním hokeji, zatímco v jachtingu s Luna Rossa Prada Pirelli vyhrála Prada Cup a zúčastnila se finále Amerického poháru 2021. Partnerství ve fotbale s FC Internazionale, zahájené v roce 1995, bylo transformováno a Pirelli, která byla 25 let sponzorem dresů, se stala globálním partnerem týmu v oblasti pneumatik.

Koronavirus na chvíli pozastavil i vydávání slavného kalendáře

V roce 2020, ve světě zasaženém pandemií covid-19, dokázala společnost Pirelli zajistit kontinuitu svých aktivit a zahájila řadu iniciativ na podporu místních komunit, v nichž působí. Rozhodnutím, které bylo přijato pouze v roce 1967 a v letech 1975 až 1983, bylo vydávání kalendáře Pirelli pozastaveno, aby se v roce 2022 vrátilo s fotografiemi Bryana Adamse v kalendáři On The Road, inspirovaném životem na cestách.

Přečtěte si také:   Bridgestone zveřejňuje své závazky do roku 2030 v rámci iniciativy Bridgestone E8 Commitment

Po zpomalení vynuceném virem představila společnost Pirelli v roce 2021 nový průmyslový plán, v němž se objevuje obnovené ústřední postavení vysoké hodnoty, doprovázené posunem do oblasti služeb a nových forem mobility. Pro elektromobily společnost vytvořila technologický balíček Elect, v oblasti cyklistiky zahájila transformaci továrny v Bollate, ve specialitách zintenzivnila koncentraci na senzory a kybernetiku, zatímco v segmentu Premium a Prestige se zaměřila na pneumatiky s rozměry nad 19 palců.

Růst rozměrů ráfků se týkal i formule 1, kde byly v roce 2022 přijaty nové, 18palcové pneumatiky. Malá, ale významná revoluce na trati se shodovala se 150. výročím společnosti, která se den za dnem obnovuje a roste díky více než 30 000 zaměstnancům a dnu navždy tvořenému vášní, inovacemi a technologiemi.

Letošní sezóna je ve Formuli 1 revoluční. Monoposty mají o 5 palců větší průměr kol

350 motoristických soutěží a 6 700 patentů

Vášní, která ve společnosti Pirelli vždy rozbuší srdce, jsou motory. Je to oblast, ve které stojí v centru zájmu technologie a sport, v němž se společnost Pirelli pohybuje již od 70. let 20. století. Dnes Pirelli působí ve více než 350 motoristických soutěžích. Za dobu své existence společnost Pirelli zaregistrovala 6 700 patentů.

Pro digitální příběh popisující 150letou existenci byla vytvořena webová stránka, která zájemcům umožní „cestovat“ po světě Pirelli. Pomocí čtyř virtuálních místností, zaměřených na Produkt a výzkum a vývoj, Udržitelnost, Sport a Umění a kulturu, se mohou ponořit do 3D prostředí představujícího produkty minulosti i současnosti, závazek udržitelnosti, zapojení do sportovních soutěží a umělecké a kulturní iniciativy počínaje kalendářem Pirelli.