Už v autoškole se učíme, jak vyměnit pneumatiku v případě defektu. Ten zpravidla přichází dle neomylně fungujících zákonů schválnosti v tu nejméně vhodnou chvíli, například v neděli odpoledne nebo když někam zrovna spěcháte. Existuje ale řešení, jak se takovéhle nepříjemnosti vyhnout. To řešení se jmenuje RunFlat pneumatiky.
RunFlat pneumatiky, někdy také nazývané jako dojezdové, mohou pokračovat v jízdě i při defektu či ztrátě tlaku vzduchu. Princip těchto pneumatik je založen na zpevněných bočnicích, které jsou na rozdíl od obyčejných pneumatik vyztužené tak, aby unesly při ztrátě tlaku váhu auta a bylo možné na nich ještě několik desítek až stovek kilometrů ujet.
První patent na takovou pneumatiku byl zapsán už koncem 19. století. V 70. letech 20. století tuto myšlenku opět oživil americký Goodyear, ale k sériové výrobě přivedl tyto odolné pneumatiky tentýž výrobce až začátkem nového tisíciletí.
I když RunFlat pneumatiky jsou dražší a nákladnější na provoz, používá je řada automobilek. Mezi nejprodávanější patří RunFlat pneumatiky od Goodyearu. V originální výbavě je dává do svých vozidel například BMW, ale i řada dalších automobilek.
V případě, že máte na svém voze dojezdové pneumatiky, není potřeba rezervní kolo ani sada na opravu pneumatik, je ale nezbytné, aby bylo auto vybaveno systémem kontroly tlaku. Ten řidiče upozorní při jakékoli změně tlaku v pneumatice, protože defektu by si jinak nemusel ani všimnout.
S poškozenou RunFlat pneumatikou se dá ujet nejméně 80 km, takže se vyhnete nebezpečné výměně propíchnuté pneumatiky někde na frekventované silnici, kde kolem vás sviští jedno auto za druhým. Díky vyztuženým bočnicím jsou tyto pneumatiky tvrdší a jízda je méně komfortní než s běžnými pneumatikami, ale i tady se situace každým rokem zlepšuje. I přes vyšší náklady než u tradičního obutí mohou svým majitelům ušetřit mnoho starostí.
Zdroj foto: Flickr.com