Goodyear_KAMAZ-master Dakar 2020

KAMAZ-master ovládl Rallye Dakar 2020 na standardních pneumatikách Goodyear

Minulý pátek si tým KAMAZ-master dojel pro první a druhé místo ve slavné Rallye DAKAR a po dvanácti nesmírně obtížných etapách v něm zvítězil celkem po sedmnácté. Jde o další fantastické vítězství v bohaté soutěžní historii týmu i jeho oficiálního dodavatele pneumatik – značky Goodyear.

Po mnoho let je Dakar znám jako nejtvrdší závod světa, přičemž letos vyrazil k novým metám v Saudské Arábii. Před zúčastněnými týmy stálo 7500 kilometrů cest, včetně 5000 kilometrů rychlostních tratí a tratí blízkých závodním podmínkám, ale žádný z nich vlastně nevěděl, co vše je na tomto – pro závod novém – kontinentu čeká.

Od startu v Džiddě 5. ledna neměl letošní ročník s účastníky žádné slitování. Na každé etapě závodu se tahače musely potýkat s obrovskou šíří různých překážek od záludných pouštních etap se skrytými kameny přes skalnaté kaňony až po koryta řek pokrytá různými ostrými předměty … V takových podmínkách je hlavním úkolem hlídat si zahřívání pneumatik. Posádky se rozhodly udržovat tak rozumnou rychlost, aby jim pneumatiky zůstaly pohromadě a mohly závod vůbec dokončit. Po celou dobu ovšem museli řidiči vynakládat maximum svých řidičských schopností a opatrně regulovat tlak v pneumatikách, aby si zajistili rovnováhu mezi přilnavostí/záběrem, rychlostí a výdrží. Ukázalo se přitom, že letošní závod byl ještě obtížnější než poslední ročník v Latinské Americe.

„Venkovní scenérie byly úžasné, ale uvnitř tahače jsme se nemohli rozptylovat a museli se neustále soustředit na tvrdou práci,“ řekl Andrej Karginov, řidič vítězné posádky 511 týmu KAMAZ-master. „Součástí závodu byly letos úseky v nebezpečných písečných dunách a nepřehledné labyrinty pokryté ostrými kameny. Potkávalo nás mnoho nebezpečných situací, ale díky pneumatikám Goodyear, jejich mimořádné trakci při průjezdu dunami a extrémní robustnosti, jsme mohli bez přerušení pokračovat,“ dodal.

Přečtěte si také:   Ronal Group s týmem Speedline Racing na 24hodinovému závodu na Nürburgringu
Všechny zprávy o Rallye Dakar 2020 najdete zde.

Nezlomná výkonnost

Tým KAMAZ-master je se 17 vítězstvími králem Dakaru. Během všech jeho ročníků si vytvořil neuvěřitelně rozsáhlé technické know-how. Také letos posádky zvládaly i ve zcela novém prostředí své tahače KAMAZ s přehledem ve všech etapách. Ať už při jízdě na plný plyn v rychlosti 140 km/h na rovných úsecích, přerušovaných jen občas efektním odklonem do pouště, nebo na pomalých nebezpečných úsecích, stroje nikdy nezklamaly, takže vítězný tým překonal celou 7500 kilometrů dlouhou trasu závodu za pouhých 46 hodin 33 minut a 36 vteřin. A pneumatiky vydržely k velké spokojenosti týmu celou neuvěřitelnou dvanáctidenní cestu.

„V Goodyearu konstruujeme výrobky tak, aby svými užitnými vlastnostmi dopomáhaly našim partnerům k vítězství. Jsme velice hrdí na to, že se vítězný tým KAMAZ-master mohl i tentokrát spolehnout na výjimečné kvality našich standardních výrobků, které se tak opět osvědčily v pravděpodobně nejnáročnějším závodě světa,” řekl Maciej Szymanski, ředitel marketingu nákladních pneumatik Goodyear v Evropě. „To znovu potvrzuje tradiční kvality OFFROAD ORD pneumatik značky Goodyear, pokud jde o odolnost, trakci na skalnatém a v písčitém terénu a provoz ve velmi náročných podmínkách rychlé jízdy.”

Pro dosažení stupňů vítězů je klíčové optimální vyladění tahače. Vozidlo a jeho pneumatiky musí naprosto hladce spolupracovat. V posledních letech týmy na Dakaru často po plných dvanácti dnech závodů skončily v cíli s méně než hodinovým odstupem. Každá minuta se tedy počítá a sebemenší problém může rozhodnout, zda se tým na pozici stupních vítězů propracuje nebo ne.

Další úroveň vývoje a testů výrobků

ASO – pořadatel Dakar Rally – dává za povinnost, že všechny týmy musí soutěžit na standardních pneumatikách. Musí být vyvinuty pro běžný provoz a dostupné na běžném trhu pro všechny správce vozových parků. Vzhledem k extrémnímu charakteru jízdy jsou závody jako Dakar pro Goodyear OFFROAD ORD nejlepším možným kvalitativním testem. Pneumatiky, které si vybral vítězný tým KAMAZ-master, se v zájmu co nejdelší provozuschopnosti běžně používají v obtížných off-roadových podmínkách například při práci v dolech a lomech. Dezén jejich běhounu s masivními bloky a zdokonalená směs jim propůjčují vysokou odolnost vůči roztržení a proražení.

Povznést proces vývoje na novou úroveň společnosti Goodyear umožňuje také účast ve FIA Mistrovství Evropy závodů tahačů. V extrémní podmínkách závodů se musí kostry vyrovnávat pneumatik se stejnými deformačními silami a extrémním zatížením jako na Dakaru, ale navíc k tomu při závodech tahačů přistupuje i zatížení při velmi vysoké rychlosti v zatáčkách. Na základě tak obtížných zkušebních podmínek vzniká pokročilá technologie koster Goodyear, která nabízí vyšší odolnost a robustnost a v konečném efektu má pozitivní efekt i na spotřebu paliva, a to v celém portfoliu včetně pneumatik pro dálkovou a regionální dopravu, smíšený provoz, off-road a také autobusy a autokary.

Přečtěte si také:   AutoBild testoval ABS brzdění za silného deště. Minimální legální hloubka dezénu může být fatální

Goodyear má za sebou velmi dlouhou historii úspěchů v oblasti motoristického sportu a zakládá si na tom, že si jej přední týmy vybírají za svého oficiálního partnera a dodavatele pneumatik. Všechny tyto týmy se zúčastňují nejnáročnějších závodů na celé planetě a spoléhají se při nich na maximální výkonnost standardních výrobků značky. Jejich pneumatiky musí být vždy připraveny na něco neočekávaného, ať již je to vysoký skok v plné rychlosti během závodu nebo na kluzké bahnité cestě v běžném provozu. Další překážky bude tým KAMAZ-master zdolávat na čínské Rallye Hedvábné cesty od 3. do 16. července.