Goodyear představuje na autosalonu v Ženevě „chytré“ pneumatiky, pneumatiky pro elektromobily a pro městskou dopravu

Společnost Goodyear si na letošní ženevský autosalon, který odstartoval dnes dnem po odbornou veřejnost, připravila několik revolučních konceptů pneumatik. Goodyear představuje prototyp pneumatik EfficientGrip Performance s technologií Electric Drive, která je zatím posledním krokem společnosti Goodyear při vývoji pneumatik, které budou vyhovovat specifickým požadavkům na provoz elektrických vozidel. Ukazuje tu také koncept Oxygene, jenž předvídá dopravní řešení, které bude zlepšovat kvalitu ovzduší. A konečně také prototyp inteligentní pneumatiky, jenž je navržen tak, aby zajistil optimální trvalé spojení mezi pneumatikou a provozovatelem vozidla.

Goodyear odhaluje Oxygene, koncept pneumatik pro čistší a pohodlnější městskou dopravu

V podobě nejnovějšího konceptu pneumatik, který společnost Goodyear představuje na ženevském autosalonu, doslova ožívá budoucnost dopravy. Nabízí vizi řešení pro čistší, pohodlnější, bezpečnější a trvale udržitelnější dopravu ve městech.

Součástí unikátní struktury konceptu pneumatik s označením Oxygene (Kyslík) je živý mech, který volně roste mezi jejich bočnicemi. Otevřená struktura pneumatik a běhoun s inteligentním dezénem pohlcují a dále odvádějí vlhkost a vodu z povrchu vozovky a vytvářejí tak podmínky pro vznik fotosyntézy s následným uvolňováním kyslíku zpět do ovzduší.

Podle Světové zdravotnické organizace WHO je více než 80 % populace v městských aglomeracích, v nichž se emise měří, vystaveno vzduchu, jehož znečištění překračuje limity WHO.

„S více než dvěma třetinami světové populace, které by podle odhadu měly žít do roku 2050 ve městech, se bude dále podstatně zvyšovat poptávka po dopravních sítích ve městech,” řekl Chris Delaney, prezident společnosti Goodyear v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. „Inteligentnější, zelenější infrastruktura a doprava budou proto hrát klíčovou roli při zvládání nejnaléhavějších výzev mobility ve městech a rozvoje měst.”

Goodyear se inspiroval zásadami cirkulární ekonomiky s důrazem na snižování odpadu, emisí a energetických ztrát. Jeho koncept Oxygene je navržen tak, aby jej bylo možné bezproblémově integrovat do budoucího městského prostředí díky několika novým řešením:

  • Čistí vzduch, který dýcháme: Oxygene pohlcuje prostřednictvím unikátního běhounu vlhkost z vozovky a vstřebává CO2 z ovzduší, aby je mohl využít mech rostoucí v bočnicích, v němž se fotosyntézou přeměňují na kyslík, jenž se pak uvolňuje do ovzduší. Ve městě velikosti velké Paříže s přibližně 2,5 miliony vozidel by to mohlo ročně znamenat uvolnění zhruba 3000 tun kyslíku a pohlcení více než 4000 tun oxidu uhličitého.
  • Recyklování ojetých pneumatik: Konstrukce Oxygene se obejde bez stlačeného vzduchu a vyrábí se v 3-D tiskárně z prášku z recyklovaných použitých pneumatik. Lehká, nárazy pohlcující struktura poskytuje odolné řešení bez hrozby defektů s cílem prodloužit životnost pneumatik, minimalizovat problémy s jejich údržbou a omezit tak problémy spojené s dopravou. Otevřená struktura pneumatiky dále také zvyšuje bezpečnost provozu, protože díky pohlcování vody z běhounu zvyšuje přilnavost pneumatik.
  • Výroba vlastní elektrické energie: Oxygene sbírá energii vytvořenou během fotosyntézy a využívá ji pro pohon zabudované elektroniky, včetně palubních senzorů, procesorů umělé inteligence a nastavitelného osvětlovacího pásu v bočnici pneumatik, který změnou barvy světla upozorňuje jak ostatní řidiče, tak i chodce na nadcházející akci, například změnu jízdního pruhu nebo přibrzdění.
  • Komunikace rychlostí světla: Oxygene využívá komunikační systém na bázi viditelného světla, neboli LiFi, pro vysokokapacitní mobilní napojení rychlostí světla. Pomocí LiFi se mohou pneumatiky připojovat k Internetu věcí a vyměňovat si data na půdorysu vůz-vůz (V2V) a vůz-infrastruktura (V2I), což má obrovský význam pro řídicí systémy inteligentní dopravy.
Přečtěte si také:   Goodyear získal od časopisu Auto Bild titul „výrobce letních pneumatik roku“

„Stejně jako dosavadní návrhy konceptů, které Goodyear v Ženevě prezentoval v minulosti, je i Oxygene zamýšlen jako výzva k zamyšlení a nastolení dalšího směru diskusí o budoucnosti inteligentní, bezpečné a trvale udržitelné dopravy,” řekl Chris Delaney. „Tím, že takovým způsobem přispěje k čistšímu ovzduší, by mohl nový koncept pneumatik zlepšit kvalitu života a zdravotní stav obyvatel měst.”

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“19″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“1″ thumbnail_width=“240″ thumbnail_height=“160″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“3″ ajax_pagination=“1″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Ukázat prezentaci]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]

Goodyear předvádí prototyp své inteligentní pneumatiky na silnici

Goodyear představuje také prototyp inteligentních pneumatik. Jedná se vlastně o kompletní informační systém, který zahrnuje vlastní pneumatiku, senzory a cloudovou výpočetní kapacitu, které se společně podílejí na komunikaci s operátory vozového parku v reálném čase prostřednictvím mobilní aplikace.

„Spolu s tím, jak se stále zvyšuje obliba sdílené mobility, hledáme pro nadcházející léta možnosti podstatného zvyšování počtu ujetých kilometrů na jedno vozidlo,” řekl Chris Delaney, prezident společnosti Goodyear v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. „Pro operátory sdílených flotil je proaktivní ovlivňování provozních problémů zásadní jak z hlediska spokojenosti jejich zákazníků, tak i jejich vlastního obchodního modelu.”

Prototyp inteligentních pneumatik Goodyear umožňuje kontinuální připojení a sdílení dat v reálném čase, které je předpokladem optimálního využití pneumatik v zájmu bezpečné a úsporné jízdy a co nejdelší doby jejich provozuschopnosti.

Senzory inteligentních pneumatik Goodyear poskytují spolu s informacemi z vozidla a informacemi z dalších nezávislých zdrojů v reálném čase data potřebná pro chráněné algoritmy společnosti Goodyear. Díky těmto algoritmům se informace o identitě pneumatiky a jejím stavu – včetně opotřebení, teploty a tlaku – průběžně aktualizují a sdílí se správcem vozového parku.

„Aktuální zatížení pneumatiky a informace o jejím opotřebení mohou v reálném čase signalizovat, že pneumatika bude pro prodloužení své životnosti a udržení hospodárného provozu a výkonnostních ukazatelů vyžadovat údržbu,” pokračuje Chris Delaney. „Tento způsob proaktivní údržby operátorům dovoluje přesně identifikovat a řešit potenciální problémy s pneumatikami a provozuschopností ještě dříve, než skutečně nastanou.”

Sdílená mobilita je na vzestupu, protože uživatelé si přejí nižší náklady a vyšší pohodlí. V roce 2015 se sdílené kilometry ve světě podílely na celkovém počtu ujetých kilometrů již 4 procenty. A toto číslo by se do roku 2030 mělo podle odhadů zvýšit až na 25 %.

Přečtěte si také:   Hankook bude dodávat pneumatiky pro Audi Q4 e-tron a Audi Q4 Sportback e-tron

„Spolu s tím, jak se stále průběžně vyvíjí podoba dopravy, mění se i potřeby jejích uživatelů a správců vozových parků,” řekl Chris Delaney. „Goodyear předvídá produkty, služby a zkušenosti, které zajistí právě takovou mobilitu, jakou zákazníci a správci vozových parků potřebují.”

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“20″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“1″ thumbnail_width=“240″ thumbnail_height=“160″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“3″ ajax_pagination=“1″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Ukázat prezentaci]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]

Goodyear představuje novou technologii pneumatik pro elektromobily

Třetím konceptem je prototyp pneumatik EfficientGrip Performance s technologií Electric Drive. Prototyp by měl být rostoucímu trhu elektrovozidel na evropských silnicích k dispozici do roku 2019.

Zkoušky společnosti Goodyear odhalily, že tradiční pneumatiky se na elektromobilech opotřebovávají až o 30 procent rychleji jak vinou silného okamžitého točivého momentu elektromotorů, tak také kvůli vyšší hmotnosti vozidel se soustavou těžkých baterií.

„Kombinace přísnějších opatření na snižování emisí, snahy o omezování závislosti na fosilních palivech a rychlý pokrok v technologii baterií vytvářejí ideální prostředí pro elektrická vozidla,” řekl Chris Delaney, prezident společnosti Goodyear v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. „Spolupracujeme s výrobci vozidel, abychom mohli již v příštím roce představit naši technologii Electric Drive, navrženou jako odpověď na specifické požadavky tohoto rostoucího segmentu vozidel.”

Vedle požadavků na vyšší životnost výrobci automobilů volají u pneumatik pro elektrická vozidla také po úpravě valivého odporu. Prodloužit dojezd elektromobilů totiž považují jejich uživatelé kvůli nedostatečné infastruktuře dobíjecích stanic ve většině zemí za prvořadý úkol. Mezi další zadání pro výrobce pneumatik patří tichý provoz a pohodlná jízda, protože elektrická vozidla mají oproti tradičním vozům jen zhruba poloviční hlučnost.

Technologie Electric Drive

Na všechny tyto požadavky má prototyp pneumatik EfficientGrip Performance s technologií Electric Drive následující odpovědi:

  • Delší kilometrový proběh díky inovativnímu dezénu běhounu: užší příčné drážky (malé kanálky) dovolují styk pryže s vozovkou na větší ploše než tradiční radiální dezénové drážky. Díky rozsáhlejší kontaktní ploše pryže s vozovkou pneumatika lépe zvládá vysoké hodnoty točivého momentu, přitom si však současně udržuje vysokou výkonnost i za mokra. Navržený dezén běhounu dále zabraňuje, aby se zvukové vlny šířily do dezénových drážek, a snižuje tak vnitřní i vnější hluk vozidla.
  • Nosnější konstrukce: Vnitřní tvar pneumatiky byl zdokonalen tak, aby poskytl dostatečnou nosnost pro vyšší hmotnost vozidla danou bateriemi, ale současně také udržel optimální stopu běhounu, která je předpokladem pro vysokou výkonnost pneumatik.
  • Delší dojezd: Materiálové vlastnosti běhounové směsi byly vyladěny pro dosažení mimořádně nízkého valivého odporu s cílem zvýšit dojezd vozidla při zvládání vysokých hodnot točivého momentu. Bočnice pneumatik byly navíc zkonstruovány tak, aby se snížil aerodynamický odpor a zmenšil objem rotující hmoty, což zase přispívá k nižší spotřebě energie.
Přečtěte si také:   Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 excelují i v testech letních pneumatik (2022)

„Jsme společnost se stodvacetiletou tradicí zásobování trhu inovativními výrobky, které pomáhaly měnit tvář dopravy. Prototyp pneumatik EfficientGrip Performance s technologií Electric Drive je důkazem toho, že Goodyear v této tradici pokračuje a zůstává vůdčím hráčem i na cestě budoucí mobility,” řekl Chris Delaney.

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“21″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“1″ thumbnail_width=“240″ thumbnail_height=“160″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“3″ ajax_pagination=“1″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Ukázat prezentaci]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]