Elektromotory v kolech? Ano, a prý už letos!

Auta dnes pohánějí hlavně spalovací motory, které mají své jasně dané místo. Nejčastěji se nacházejí pod přední kapotou, méně často mezi nápravami a ještě méně často v zádi automobilů. Existují ale i hybridy a elektromobily, které mají však často elektromotory uložené hodně podobně. Jenže prý už letos mají auta pohánět elektromotory přímo v kolech. 

Jde o systém, který se jmenuje Protean Drive a je to dlouhodobý projekt, o němž se často a hodně mluvilo v roce 2013. Tehdy slibovali tvůrci sériovou výrobu do roka a do dne, ale nakonec se nic nestalo. Před několika týdny se ale objevili znova a slibují, že sériová výroba se opravdu rozjede už tento rok.

Využití takového řešení má být hned několik. Kromě toho, že může jít například o zcela nové elektromobily, jenž mohou být poháněny dvěma nebo všemi čtyřmi koly, může jít také o přidání dodatečného pohonu do již běžně používaného automobilu. Ke standardní předokolce tak půjde „hybridním“ způsobem přidat pohon zadních kol. Instalace má být totiž jednoduchá a navíc potěší výkonovými parametry. Dvojice elektromotorů nabídne 220 koní, ale zejména obrovský točivý moment 2 508 Nm.

Jenže je tu také několik „ale“. Tím největším a zásadním problémem je hmotnost. Přidaná zátěž v kolech je totiž neodpruženou hmotou, která zásadně zhorší chování auta. Dvojice elektromotorů má totiž vážit 72 kg. Společnost Protean Electric, která za těmito speciálními koly s elektromotory stojí, však tvrdí, že na to při vývoji myslela a její inženýři mají speciálně vyvinuté podvozky. Prvním zkušebním autem, jenž byl systémem Protean Drive osazen, byl Volkswagen Golf. Testovací vůz byl prý vyladěn tak, že by jen velmi zkušený řidič poznal zástavbu tohoto systému.

Start produkce by měl být tedy již letos. Prvním trhem bude Čína, kde má být produkováno 5 – 10 párů systému Protean Drive týdně.

Přečtěte si také:   Pneumatiky Goodyear OFFROAD si díky týmu De Rooy připisují další vítězství v Rallye Dakar