Magazín

Continental představuje pneumatiku CrossContact Extreme E: Zvládne i to největší zatížení

Continental-elektromobil-Extreme-E- (4)

Extrémní akcelerace a kroutící moment, vysoké rychlosti i v těch nejprudších zatáčkách, smyky a skoky – pneumatiky od společnosti Continental jsou vystaveny zřejmě těm nejnáročnějším podmínkám, jaké motorsport pneumatikám kdy připravil. Tušíte správně – řeč je o nových impozantních závodech Extreme E, do kterých společnost Continental vstupuje jako exkluzivní dodavatel pneumatik.

Největším trhákem závodů Extreme E je SUV elektromobil ODYSSEY 21. Od 3. dubna 2021 se tento úchvatný stroj bude účastnit profesionálních motoristických soutěží v těch nejodlehlejších koutech světa. Svými proporcemi se příliš neliší od běžných SUV. Délka činí 440 cm, šířka 230 cm a výška 186 cm. Také rozvor 300 cm nijak nevybočuje ze zajetých kolejí. Tím však veškerá podobnost končí. Tento automobil z dílny společnosti Spark Racing Technology je totiž učiněný trhač. Váží pouhých 1 650 kilogramů, ale přitom má pod kapotou 550 koní. Jen pro srovnání – průměrný závodní automobil v soutěži Rallye Dakar nabízí výkon 300 koní a jeho hmotnost se pohybuje od 2 000 kg nahoru. Proto jistě nikoho nepřekvapí velmi působivá akcelerace: S pomocí dvojice elektromotorů tento elektrický závodník Extreme E zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 4,5 sekundy. Pořád je vám to málo? Pak vězte, že ho neodradí ani sklon terénu neuvěřitelných 55°. Aby bylo možné takto vysoký výkon spolehlivě využít na jakémkoli povrchu a v různých klimatických pásmech, je třeba, aby spojení mezi automobilem a podložím obstarávaly opravdu špičkové pneumatiky.

Přečtěte si také:   RONAL GROUP odhaluje podrobnosti o motorsportovním kole pro Lamborghini SC63

Všechny týmy účastnící se tohoto nového off-roadového závodu vkládají svou důvěru do pneumatik CrossContact Extreme E. Ty byly pro účely těchto závodů speciálně navrženy společností Continental, která je zakládajícím partnerem soutěže Extreme E.

Tyto závodní pneumatiky nabízí maximální stabilitu a odolnost i v těch nejnáročnějších podmínkách, jaké panují například v amazonských pralesích nebo na ledovcích v Patagonii. Svými vlastnostmi překonávají všechny pneumatiky pro osobní automobily, které společnost Continental kdy vyrobila. Základem jsou působivé fyzické parametry: Na bočnici pneumatiky stojí „37 X 12.5 R 17“, což znamená, že se jedná o pneumatiku o průměru 37 palců, 12,5 palce širokou a určenou pro 17palcový ráfek. „Dezén běhounu byl optimalizován tak, aby pneumatice umožňoval špičkový výkon v každém terénu,“ vysvětluje Anuj Jain, inženýr z oddělení vývoje pneumatik společnosti Continental. „U této pneumatiky se nám podařilo dosáhnout velmi dobrého kompromisu – vytvořili jsme produkt, který si skvěle vede na různém povrchu, a nepřekvapí ho ani specifické klimatické podmínky. Přitom si během závodu zachovává potřebnou spolehlivost a naplňuje zásady udržitelnosti. Jedná se o mimořádně zdařilé všestranné řešení.“

Kromě jiných věcí bylo potřeba vyvinout speciální běhounovou směs a vytvořit dezén s ideální kombinací záběrových žeber a drážek, jež se postarají o maximální záběrové vlastnosti v jakémkoli terénu. „Tato pneumatika má navíc v ramenní oblasti zcela nový typ dezénu, který tvoří robustní propojení mezi běhounem a bočnicí,“ doplňuje Anuj Jain. „V neposlední řadě jsme pak zesílili i kostru.“ Nevšední barevný design bočnice se vyrábí během procesu následujícího po vulkanizaci.

Přečtěte si také:   Společnost Nokian Tyres se zavázala chránit Baltské moře. Cílem je snížení ekologické zátěže námořní dopravy

Protože špičkové parametry a výkon pneumatiky CrossContact Extreme E v běžném provozu nemají žádné uplatnění, společnost Continental vylučuje, že by byl tento model určený pro extrémní sporty dostupný u kteréhokoli z prodejců. Avšak každého motoristu, který doufá, že se technologie budoucnosti ze závodních okruhů dostanou i na běžné silnice, jistě potěší zpráva, že již nyní existuje špičková alternativa k této závodní pneumatice. Anuj Jain vysvětluje: „V rámci vývoje pneumatiky Extreme E jsme nejprve analyzovali maximální výkon a odolnost celé řady osvědčených vysoce výkonných produktů. Nakonec jsme se rozhodli jako referenční model použít pneumatiku Continental CrossContact a odrazit se od ní. Po technické stránce jsme narazili na výzvu, jak přizpůsobit dezén běhounu, bočnici a celkovou konstrukci vysokým nárokům rozmanitých lokalit, ve kterých se odehrávají závody Extreme E.“

Jak by se dalo očekávat, sportovní pneumatiky CrossContact v různých variantách určených pro silniční i terénní využití v letním i zimním období v sobě spojují mimořádnou odbornost a zkušenosti společnosti Continental v segmentu SUV. Bez ohledu na to, zda se rozhodnete pro silniční nebo terénní pneumatiky, na jednu věc se můžete spolehnout. Všechny modely vám zajistí vynikající brzdné vlastnosti na mokré i suché vozovce a mimořádně přesné řízení – a to i za plného zatížení a v extrémně vysokých rychlostech. Pneumatiky CrossContact jsou k dostání pro ráfky o průměru až 23 palců a v šířce až 315 milimetrů. Schváleny jsou pro rychlosti do 300 km/h.

Přečtěte si také:   Nokian Tyres se připojuje k projektu Polestar 0, jehož cílem je vytvořit první klimaticky neutrální automobil

Společnost Continental je prémiovým partnerem závodů Extreme E. Tato technologická společnost dodává všem automobilům zapojeným do závodu pneumatiky optimalizované pro rozmanité a velmi náročné podmínky, které na ně čekají. 

Rychlý přehled sezóny 2021:

  • AlUla, Saúdská Arábie – 3. a 4. dubna
  • Dakar, Senegal – 29. a 30. května
  • Kangerlussuaq, Grónsko – 28. a 29. srpna
  • Santarém, Brazílie – 23. a 24. října
  • Ushuaia, Tierra del Fuego – 11. a 12. prosince