Blíží se období silných dešťů; podzim s sebou přináší více tmy a často také vytrvalý déšť. Nečekané přeháňky a kaluže vody na silnicích mohou vést k nebezpečným situacím, kdy řidič při průjezdu vodou ztratí kontrolu nad vozem. Riziko vzniku aquaplaningu je nejvyšší ve vyjetých kolejích a zatáčkách, kde se mezi pneumatikou a vozovkou může nacházet několik centimetrů vody. Nicméně i v deštivém počasí můžete jezdit bezpečně, pokud budete mít na paměti několik základních faktů.
Jak aquaplaning omezit?
V okamžiku, kdy prší, jsou zásadní dva faktory: jízdní rychlost a stav pneumatik. Pokud je silnice plná vody a vaše pneumatiky jsou opotřebené, ze všeho nejdřív je třeba snížit rychlost jízdy.
„Liják a slabý stav pneumatik, to je špatná kombinace. Stejně tak platí, že když jedete příliš rychle, vaše vozidlo je náchylné k aquaplaningu, i když máte dobré pneumatiky. Za silného deště je třeba snížit rychlost až o 15–20 km/h, aby dezén mohl odčerpávat pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a vozovkou,“ vysvětluje Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu Nokian Tyres.
Riziko vzniku aquaplaningu je reálné i s dobrými pneumatikami, avšak u opotřebených pneumatik vzniká aquaplaning téměř s jistotou. V testu uskutečněném finským časopisem Tekniikan Maailma došlo u kvalitní letní pneumatiky v dobrém stavu k aquaplaningu v okamžiku, kdy na rovné silnici bylo 6 mm vody a vozidlo jelo rychlostí 80 km/h. U opotřebené letní pneumatiky došlo k aquaplaningu již při rychlosti 70 km/h a u nehrotované zimní pneumatiky byl výkon ještě horší.
Vysoké nároky na pneumatiky v podzimním období
„Výhody dobré sady pneumatik nejvíce oceníte právě na podzim. Čím novější je pneumatika, tím lépe se chová ve všech podmínkách. Přímo úměrně platí, že čím opotřebenější pneumatika je a čím menší má hloubku dezénu, tím větší je pravděpodobnost vzniku aquaplaningu. Objem drážek je totiž příliš malý na to, aby dokázal shromáždit vodu mezi pneumatikou a silnicí,“ říká M. Morri.
Hloubka dezénu nové letní pneumatiky je přibližně osm milimetrů. Zákon povoluje jízdu s pneumatikami s minimální hloubkou dezénu 1,6 milimetru, ale ve skutečnosti již takové pneumatiky nejsou bezpečné. Měly by být vyměněny v okamžiku, kdy se hloubka dezénu přiblíží čtyřem milimetrům. Jakmile je hloubka menší, významně se zhoršuje odolnost vůči aquaplaningu.
Za deštivého počasí má na chování vozidla významný vliv také tlak vzduchu v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku huštění je zásadní, protože příliš nízký tlak huštění zvyšuje riziko aquaplaningu a má negativní dopad na jízdní vlastnosti pneumatiky.
Klíčové je předjímání nebezpečných situací
K aquaplaningu dojde tehdy, když mezi pneumatikou a silnicí vznikne vrstva vody, která způsobí klouzání po vodě. Vozidlo přestane reagovat na pokyny řízení a ztratí záběr, je neovladatelné a může způsobit neočekávané problémy.
Řidiči by proto měli předjímat nebezpečné situace a vyhnout se jízdě ve vyjetých kolejích. „Nerozumím tomu, proč tolik lidí jezdí ve vyjetých kolejích, i když prší – tam přesně je riziko aquaplaningu nejvyšší. Navíc se v kolejích rychleji opotřebovávají pneumatiky, protože je v nich drsný asfalt. To je další důvod, proč jezdit mimo vyjeté koleje,“ diví se M. Morri ze společnosti Nokian Tyres.
Pokud i přes všechna opatření dojde k aquaplaningu, je důležité zůstat v klidu a správně reagovat. Sešlápněte spojku, uvolněte plynový pedál a udržujte volant rovně. Volantem neotáčejte, protože vozidlo na něj při aquaplaningu nebude reagovat.
Tipy pro bezpečnou jízdu při silném dešti
- Snižte svou jízdní rychlost.
- Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody, kde je riziko aquaplaningu nejvyšší.
- Jezděte na pneumatikách, které jsou v dobrém stavu a s hloubkou dezénu větší než 4 mm.
- Kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
- Pokud dojde k aquaplaningu, zachovejte klid, sešlápněte spojku a udržujte volant rovně.
Jak se chovat při aquaplaningu?
- Zůstaňte v klidu!
- Sešlápněte spojku a dejte pryč nohu z plynového pedálu, aby se snížila rychlost.
- Neotáčejte volantem ze strany na stranu; místo toho jej udržujte v požadovaném směru jízdy, dokud se vůz opět nedostane do záběru.
- Při aquaplaningu nebrzděte ani nezrychlujte, protože tím se ještě více snižuje přilnavost.