
Pneumatiky se sjíždějí, vzorek ubývá. Jak zabránit tomu, aby to bylo dříve, než je nutno? Co dělat a nebo naopak nedělat, aby byla výdrž pneumatiky co nejdelší. Máme pro vás 7 tipů, jak se k pneumatikám chovat, aby vám vydržely co nejdéle – třeba i 60 tisíc a více kilometrů – a nemuseli jste kupovat nové pneumatiky každou chvíli.
1. Dívejte se na silnici a vyhýbejte se překážkám. Životnost pneumatiky zkrátí jakékoliv přejíždění nerovností jako jsou kusy kamenů, dřeva, kovů a jakýchkoliv větších předmětů, které se na silnici mohou válet. Jakékoliv přejetí takové překážky totiž může znamenat zničení pneumatiky, ať už jde o propíchnutí (např.: hřebík), deformaci (např.: kámen či nějaké dřevo) či jiné mechanické poškození.
2. Pozor na obrubníky! Pozor je potřeba dávat také při parkování u chodníků nebo obrubníků. Netýká se to pouze pneumatik, na nichž si po neopatrném najetí na obrubník můžete vytvořit nebezpečnou bouli, ale také můžete odřít a nebo více poškodit disk.
3. Rozjíždějte se a brzděte s citem, protože pokud při rozjezdu budete protáčet kola, vzorek bude mizet rychleji. Stejně tak pokud budete při brzdění blokovat kola, můžete si na pneumatikách vytvořit plošky. Ve většině dnešních modelech aut je sice v sériové výbavě stabilizační systém, který kombinuje ABS (systém proti zablokování kol při brzdění) i systém, který zabraňuje prokluzu kol při rozjíždění.
4. Dodržujte rychlostní a hmotnostní limit pneumatiky. Spousta lidí řeší při nákupu pneumatik pouze rozměr, tedy čísla např.: 195/65 R15, ale je potřeba dodržet i čísla a písmeno za tím. Tyto znaky totiž udávají rychlostní limit a hmotnostní limit. Tyto správné hodnoty zaručí, že se pneumatika nebude deformovat při rychlé jízdě (zejména horkem, které rychlá jízda generuje) a nebude nebezpečná při plném naložení automobilu, kdy by mohlo hrozit její přetížení. Více o značení pneumatik naleznete zde.
5. Udržujte v pneumatikách správný tlak. Moderní automobily mají v povinné výbavě systémy, které správný tlak pneumatik hlídají samy a na jeho změnu (nejčastěji pokles) nás upozorní. U starších aut je však potřeba tlak hlídat a kontrolovat, doporučuje se kontrola minimálně 1x za měsíc, ovšem čím častěji, tím lépe. Je potřeba myslet také na to, že různě naložené auto vyžaduje různě nahuštěné pneumatiky. Prázdné auto by mělo mít nižší tlak než plně naložené auto.
6. Občas zkontrolujte pneumatiku pohledem. Pneumatiky se mohou různě sjíždět vlivem špatně nastavené geometrie vozu. Čím dříve to odhalíte, tím dříve lze nastálou situaci řešit a možná nebude nutné pneumatiky ihned měnit.
7. Při přezouvání měňte umístění pneumatik. Pokud máte auto s pohonem předních kol, budou se pneumatiky více sjíždět právě na přední nápravě, řešením je střídat umístění zpředu dozadu a naopak. Pneumatiky budou navíc sjížděny přibližně stejně po celou dobu jejich živnotnosti.