Magazín

Vozy WRC vyjely na legendární keňskou Safari Rallye na pneumatikách Pirelli Scorpion KX

230622_-World-ElfynEvans-Kenya-2022_001_b92f3_f_1400x788
Foto: wrc.com

Legendární Safari Rallye Keňa, která se loni vrátila do mistrovství světa FIA v rallye, je posledním podnikem sezony 2022 a představuje drsnou výzvu pro vozy, jejich posádky i pneumatiky. Posádky si budou muset poradit s kamenitými tratěmi plnými hlubokých kolejí i s rozmary počasí. Pomohou jim v tom pneumatiky Pirelli Scorpion KX WRC pro vrcholnou kategorii WRC a Scorpion K pro WRC2 a WRC3.

Miláno, 23. června 2022. I když jsou překonávané vzdálenosti kratší než v minulosti, pověst „trhače aut“ si keňská rallye stále drží. Tím, co stojí mezi auty a brutálními podmínkami afrických tratí, jsou především pneumatiky. Podmínky na trati se mohou v rámci jedné etapy značně lišit. Pneumatiky se tak musí vypořádat s hlubokými kolejemi i kluzkými kameny, ale musí také poskytnout dostatečnou trakci v písčitých úsecích, které se po dešti mohou rychle rozbahnit. Dalším nebezpečím, které je pro tuto rallye typické, je „feš feš“, práškovitý písek, v němž mohou auta snadno zapadnout.

Různé pneumatiky pro různé kategorie

Oproti závodům F1, kde závodí vozy stejné specifikace, startují do podniků Světového poháru v rallye auta hned tří kategorií. Vrcholem je „královská“ specifikace vozů Rally1 ve třídě WRC, kterou doplňují pomalejší vozy specifikace Rally2 v kategorii WRC2, následované ještě méně výkonnými speciály Rally3, soutěžícími v poháru WRC3. Proto společnost Pirelli připravuje dvě kompletní nabídky pneumatik, jednu pro vrcholné vozy WRC a druhou pro třídy WRC2 a WRC3.

Přečtěte si také:   Pirelli představuje nejsportovnější pneumatiku semi-slick pro silniční vozy. Jako první ji dostalo Pagani Utopia

Scorpion KX WRC: Šotolinová pneumatika pro nejvyšší kategorii se dodává ve dvou směsích. Obě do sezóny 2022 dostaly zesílenou strukturu a silnější konstrukci, jsou tedy uzpůsobeny vyšší hmotnosti a točivému momentu nejnovějších vozů Rally1. V Keni je připravena měkká směs SA pro optimální trakci na kluzkém či sypkém povrchu, zatímco tvrdá HA je volbou pro ty nejdrsnější povrchy, na kterých je důležitá hlavně odolnost a minimum defektů.

Scorpion K: Pro méně výkonné vozy Rally2 v kategorii WRC 2 a Rally3 pro kategorii WRC3, jsou připraveny pneumatiky Scorpion K, které Pirelli dodá taktéž ve tvrdé a měkké variantě. V mnoha ohledech jsou přitom podobné pneumatikám Scorpion KX pro vrcholnou kategorii. V servisních zónách v Keni jsou připraveny pneumatiky K6B (měkké) a K4B (tvrdé) pro vozy Rally2, zatímco týmy s vozy Rally3 si budou moci vybírat mezi K6 (měkké) a K4 (tvrdé). Varianta B pro vozy WRC2 se v na Safari Rallye představí poprvé a byla specificky přizpůsobena náročným podmínkám na afrických tratích.

Přečtěte si také:   Udržitelná realita: Goodyear odkrývá aktuální trendy v oboru silniční nákladní dopravy

Terenzio Testoni, manažer Pirelli pro rallye aktivity k tomu dodává: „Safari Rallye je jedinečná soutěž. Minulý rok nám ukázal, že na rozdíl od všech ostatních soutěží WRC, zůstává Safari Rallye stále spíše maratonem než sprintem. V Keni netrpí pneumatiky opotřebením, takže týmy budou využívat častěji měkké pneumatiky. V centru zájmu budou naopak bočnice, které si musí odolávat obrovskému množství kamenů i extrémně hlubokým kolejím, se kterými se jezdci setkají v mnoha úsecích každé rychlostní zkoušky. Nárazy mohou být tak silné, že poškodí mechanické komponenty vozu a okamžitě jezdce vyřadí. Mnoho úseků se projíždí na plný plyn a následuje ostré brzdění, což bude pro zesílené struktury KX WRC optimální prověrka. V této jedinečné soutěži jsou důležité nejen výkony, ale také odolnost.“

Rallye Keňa a Pirelli v číslech

Pirelli do Keni přivezlo 2000 pneumatik, z toho 570 pro vrcholné vozy Rally1.

Každý jezdec Rally1 může v průběhu rallye, včetně shakedownu, použít maximálně 32 pneumatik. Nové pravidlo pro šotolinové soutěže v roce 2022 říká, že každý jezdec si může před shakedownem zvolit navíc čtyři pneumatiky libovolné směsi navíc ke standardním:

  • 28 pneumatikám Scorpion KX WRC SA a
  • 8 pneumatik Scorpion KX WRC HA.

Pro ostatní vozy s pohonem čtyř kol, včetně těch v kategoriích WRC2 a WRC3 dodalo Pirelli dalších 1400 pneumatik. Každý jezdec bude mít k dispozici:

  • 26 pneumatik Scorpion K6B (K6 pro WRC3)
  • 8 pneumatik Scorpion K4B (K4 pro WRC3)

Celkově může použít maximálně 30 pneumatik, včetně shakedownu, pro který je možné zvolit čtyři pneumatiky navíc.

Přečtěte si také:   Pirelli Scorpion MS jako celoroční pneumatika pro SUV

363,44 kilometrů

Celková délka rychlostních zkoušek na Safari Rallye je v tomto roce nejdelší – 363,44 kilometru, což je o téměř 40 kilometrů více než v minulém roce. Prodlouženy byly rychlostní zkoušky Loldia a Soysambu, zatímco rychlostní zkoušky Geothermal a Narasha jsou letos zbrusu nové.

Na co se zaměřit?

Safari představuje příležitost pro další souboj velikánů WRC, Sébastienů Loeba a Ogiera. Minulý rok tu vyhrál Ogier v Toyotě, zatímco Loeb z týmu Ford M-Sport tu startoval jen jednou, v roce 2002.

Úvodní foto: wrc.com