
Nastává období, kdy je potřeba výbavu automobilu doplnit o některé další vhodné doplňky. Těmi jsou zejména škrabka na okna, smetáček na sníh, zimní směs do ostřikovačů, ale také skládací lopatka a nebo sněhové řetězy.
Když na silnicích leží sníh a led, jen zimní pneumatiky často nestačí. Je pak dobré být na takové situace připraven. Pokud nebude stačit vyhrabat auto lopatkou, na řadu budou muset přijít sněhové řetězy. Jenže na trhu je několik druhů, víte, které jsou ty nejvhodnější pro vás?
Řetězy se liší podle použitých kol a pneumatik
Neexistuje totiž jedna univerzální velikost sněhových řetězů. Liší se podle průměru kol a rozměrů obutých pneumatik. K výběru správných sněhových řetězů tak budete potřebovat znát rozměry zimních pneumatik. Řetězy, které jsou určeny na kola o průměru 20″ s pneumatikami o šířce 285 mm těžko použijete na 14″ kola s pneumatikami o šířce 185 mm a obráceně.
Rozměry nejsou striktně na jednu konkrétní pneumatiku, ale na obale bývá uvedená tabulka několika rozměrů včetně několika průměrů disku.
Existují různé druhy řetězů
I když se mluví o řetězech, ne vždy to jsou opravdu řetězy, ačkoliv těch je na trhu největší podíl a vlastně jsou to také jedny z těch nejlepších možných řešení.
Mezi nejlevnější řešení patří tzv. žebříčkové řetězy. Jde o jednoduchou konstrukci, kdy je mezi obručemi po bocích pneumatiky kolmo veden pruh řetězu tak, že rozložení na pneumatice jednoduše připomíná žebřík. Nevýhodou je vcelku složitý způsob instalace, protože je potřeba na ně autem postupně najíždět.
Mnohem lepší variantou jsou řetězy se stopou ve tvaru „X“, které jdou mezi obručemi po obvodu kol křížem a nabízejí tak lepší záběr než žebříčkové řetězy. Lepší, respektive jednodušší je ale také způsob montáže. Tyto řetězy velmi dobře fungují ve sněhu i na ledu.
Vyrábějí se také tzv. plastové řetězy. Jak název napovídá, jde o kombinaci plastu a kovu. Kolem pneumatiky se nasadí plastová obruč, která se zajistí po stranách pneumatiky. Je to vlastně taková „chobotnice“, která má na koncích ramen hroty. Tyto řetězy se nasazují ze všech nejjednodušeji. Nemají však takovou výdrž a záběr jako standardní celokovové řetězy.
Existují ale také sněhové řetězy, které nejsou řetězy v pravém slova smyslu. Pro jakékoliv nouzové vyproštění rychle a jednoduše poslouží například tzv. tekuté řetězy. Jde o chemickou reakci, při níž ze speciální tuby nanesete na pneumatiky gel, který ke gumě přilne a ztvrdne. Díky vyššímu a hrubějšímu vzorku tak lze zlepšit záběr pneumatiky. Nanesená vrstva se po jízdě na asfaltu ojezdí a zase zmizí.
Variantou mohou být také látkové řetězy. Zjednodušeně jde o „návlek na kolo“. Ten je vyroben z hrubé látky. Jejich nasazení je velmi jednoduché, ale účinnost menší. Pomohou spíše na sněhu, na ledu rozdíl prakticky nelze poznat. Mimo sníh mají také velmi omezenou životnost.
Čtyři tipy na závěr
- Dříve, než vyjedete někam, kde byste mohli řetězy potřebovat, vyzkoušejte si jejich nasazení na kola někde v klidu a bez stresu.
- Řetězy nasazujte pouze na hnaná kola. V případě, že máte auto s pohonem na všechna čtyři kola, nasaďte řetězy pouze na nápravu zatíženou motorem – ne na všechna kola!
- S nasazenými sněhovými řetězy nejezděte rychleji než 50 km/h a rozjíždějte se i brzděte plynule
- Pokud již nejedete po sněhu nebo zledovatělém povrchu, řetězy sundejte. Vyvarujete se jejich rychlému opotřebení nebo zničení.
Jestli již máte jasno, které řetězy jsou pro vás ty nejvhodnější, vybírat můžete například z bohaté nabídky sněhových řetězů Pewag.