Magazín

RONAL GROUP odhaluje podrobnosti o motorsportovním kole pro Lamborghini SC63

Lamborghini SC63

Na konci července oznámila společnost Ronal technické partnerství se společností Lamborghini Squadra Corse a vývoj disků pro závodní vůz Lamborghini SC63. Ten se bude od roku 2024 účastnit vytrvalostního mistrovství světa FIA a seriálu americké organizace automobilového sportu IMSA (International Motor Sport Association). Nyní se objevily další podrobnosti o monoblokových kolech pro prototyp LMDh.

Při navrhování takových kol jsou nejdůležitějšími aspekty struktura, funkce, hmotnost, aerodynamika, ohyb/tuhost a bezpečnost – musí být přizpůsobena speciálnímu zatížení v motorsportu a navíc musí splňovat individuální design.

Aerodynamický prstenec a výrazné designové prvky Lamborghini

Kolo tvoří jeden díl z kovaného hliníku a aero prstenec, který v sobě snoubí technologii a estetiku, což zaručuje aerodynamickou účinnost. Výrazný aero prstenec má po obvodu malé otvory, které propouštějí vodu, prach a nečistoty a také horký vzduch produkovaný brzdami – plní tedy dokonce funkci chlazení brzd a tepelného managementu, která zlepšuje aerodynamickou účinnost v okolí kola a za ním. „Velkou výzvu z hlediska designu a vyrobitelnosti představovalo dosažení velmi lehkého a funkčního aero prstence, který by byl plně integrovaný jako jeden díl s jednodílným diskem – kolo musí být dle předpisů z jednoho kusu kovu. Toho bylo možné dosáhnout pouze pětiosým frézováním v kombinaci se zkušenostmi vývojového týmu,“ říká Matteo Melara, ředitel výzkumu a vývoje App-Tech, který je zodpovědný za design.

Přečtěte si také:   Pneumatiky pro nové Lamborghini Temerario dodává Bridgestone

Základní barva kol je matná černá. Přední kolo má rozměry 12,5″×18″ a dosahuje hmotnosti 8,75 kg a zadní kola má rozměry 14″×18″ a dosahuje hmotnosti 9,25 kg. Hmotnost odpovídá minimální povolené hmotnosti podle technických předpisů. Všechna kola jsou opatřena centrálním zámkem, který obklopuje barevný kroužek. Jeho hlavní funkcí je pomoci mechanikům vizuálně identifikovat, kde se nachází centrální zámek, aby se mohli během zastávek v boxech okamžitě pustit do práce.

Dále je na předním kole výrazně vyznačeno zelené „Y“ a na zadním kole červené „Y“. Značka „Y“ je umístěna na paprsku, který obklopuje zpětný ventil, také proto, aby pomohla mechanikům se vizuálně orientovat a rychle nalézt zpětný ventil. Mechanici k němu totiž potřebují snadný přístup během zastávek v boxech, aby mohli rychle seřídit tlak v pneumatikách. Zelená a červená mají také symbolizovat barvy italské vlajky.

Šestiúhelník a „Y“ jsou designové prvky, které od počátku charakterizují styl Lamborghini a jsou zároveň sportovní i elegantní. „Inženýři z RONAL GROUP uchopili tento ikonický styl a vytvořili design dle přání zákazníka. Za ikonickým designovým motivem v Lamborghini byla postavena optimalizovaná konstrukce, která dokáže udržet plnou zátěž a dosahuje optimální hmotnosti. Konečný výrobek je kombinací výkonu, struktury a stylu na vysoké úrovni,“ vysvětluje Melara.

Přečtěte si také:   Bosch a Pirelli spojili síly: Revoluční inteligentní technologie pneumatik přináší novou úroveň bezpečnosti a jízdního komfortu

Kombinace nejmodernějšího strojního vybavení, technologií a dlouholetého know-how
Ke konstrukci závodního kola s takto vysokým výkonem jsou zapotřebí různé specifické technologie a strojní vybavení. Kovaný předrobek se vytvaruje technologií flow forming a poté se přesouvá do fáze obrábění/soustružení, kdy nejprve probíhá tříosé a poté pětiosé frézování (speciální frézování). Špičková technologie pětiosého frézování zaručuje dosažení jedinečného konstrukčního výkonu s kovaným hliníkem. Ve srovnání s výsledkem standardního procesu odlévání dosahuje pětiosá technologie nejlepšího tvaru paprsků v podobě dvojitého T, čímž se minimalizuje hmotnost a zvyšuje tuhost a nosnost. Totéž platí pro aero prstenec: 5osým strojem lze odstranit přebytečný materiál a dosáhnout tak nejlepší hmotnosti.

Melara: „Kombinace těchto technologií – velmi dobré mechanické vlastnosti a jednotný materiál díky procesu kování a geometrická optimalizace zásluhou frézování – nám umožňuje dosáhnout výjimečného konstrukčního výkonu.“

Po mechanických procesech se nanáší pokročilý lehký nátěr, který podpoří krásu v podobě grafiky na míru bez kompromisů na hmotnosti a odolnosti, odolá teplu z brzd a zlepší management výkonu pneumatik. Na povrch se aplikuje velmi specifické a malé množství barvy – pouze 100 g/kolo, což odpovídá přibližně třetině obvyklého množství. Tím získá odolnost vůči korozi a zachová si svou barvu. Vrchní bezbarvý lak chrání kolo například před karbonovým práškem z brzd a před kamínky vydrolenými z asfaltu. Pomáhá rovněž zachovat vzhled a krásu kola navzdory nepříznivým okolním podmínkám.

Výrobek může mít také protiskluzové prvky, jež zabraňují rotačnímu pohybu mezi pneumatikou a kolem, který může být způsoben rotačními silami nebo zrychlením silného motoru automobilu či brzděním. Kolo tedy nemá stejný profil jako standardní kola, protože musí odolat maximálnímu namáhání náročných závodních tratí, například při přejíždění výmolů, zatáčení či brzdění.

Posledním krokem je nanesení loga RONAL, výše zmíněného zeleného a červeného „Y“ a barevného kroužku okolo centrálního zámku, což se provádí metodou tamponového tisku. Ten spočívá v nepřímém hlubotiskovém procesu, kdy se obraz převádí z pružné tiskové desky na povrch kola.

Přečtěte si také:   Goodyear na Le Mans: logistika největšího závodu motoristického sportu

Celý proces vývoje, soustružení, frézování a nanášení laku zaopatřuje RONAL GROUP. Zatímco designování, obráběcí práce, měření na CMM a konečná kontrola probíhají v italském závodě App-Tech, o lakování, tamponový tisk a všechny testy se starají v závodě RONAL v německém Landau.