Alu kola

MINI Cooper SE Cabrio dostane kola z lehké slitiny vyrobená ze 100% recyklovaného hliníku

MINI Cooper SE Cabrio: kola z lehké slitiny vyrobená ze 100% recyklovaného hliníku

BMW Group je stále lídrem v oblasti oběhového hospodářství. Nové MINI Cooper SE Cabrio bude prvním sériovým vozem vybaveným koly z lehké slitiny, která jsou vyrobena výhradně z recyklovaného hliníku.

„Jako prémiový výrobce jsme udržitelnost zakotvili ve vývoji již od samého počátku,“ uvedl Dr. Nicolai Martin, senior viceprezident pro vývoj automatizované jízdy. „Kola z lehké slitiny čistě elektrického otevřeného čtyřmístného vozu jsou ukázkovým příkladem udržitelného využívání zdrojů a pro BMW Group představují důležitý milník na cestě k oběhovému hospodářství.“

První 100% použití druhotného hliníku na kola z lehké slitiny u sériově vyráběného vozu je výsledkem spolupráce s výrobcem kol Ronal. Důsledné používání recyklovaného hliníku nejen šetří zdroje surovin, ale také eliminuje obzvláště energeticky náročný proces elektrolýzy, který je běžně nutný k výrobě lehkých slitin.

Re:think – znovuobjevování kola

BMW Group prosazuje úspěšnou implementaci oběhového hospodářství v souladu se čtyřmi základními principy: Re:think, Re:duce, Re:use a Re:cycle. Vývoj prvních kol ze 100% recyklované hliníkové slitiny je důsledně v souladu s těmito zásadami. Tento první čistě elektrický prémiový vůz s otevřenou střechou na světě, který vznikne v malé sérii, musel být i zásluhou svých kol z pohledu udržitelnosti zcela přehodnocen.

Kombinace lehké nosné části kol vyrobené ze 100 % z recyklovaného hliníku a aerodynamiku vylepšujících kovových vsadek, jakož i inovativně řešená středová krytka jsou specifické prvky, jimiž se tato kola odlišují od konkurence. Hlavní nosná část kola, vyrobená výhradně z recyklované hliníkové slitiny, splňuje konstrukční požadavky a vysoké standardy kvality BMW Group, vsadky zlepšující aerodynamiku současně prodlužují dojezd MINI Cooper SE Cabrio. Jinými slovy, inovativní kola z lehké slitiny přispívají v mnoha ohledech – tedy jak během výroby, tak při jízdě – ke snížení celkové uhlíkové stopy vozu.

Re:duce – výrazné snížení emisí uhlíku díky použití recyklovaného hliníku

Použitím druhotných materiálů, které mají uhlíkovou stopu nižší než 0,16 kg uhlíku na kilogram hliníku, se dodavateli kol podařilo snížit emise uhlíku ve výrobě až o 75 % ve srovnání s konvenčně vyráběnými koly. Konkrétně to znamená snížení množství emisí uhlíku z přibližně 130 kg na cca 30 kg.

Vynikající aerodynamické vlastnosti a lehká konstrukce inovativních kol z lehké slitiny mají vliv i na jízdní projev, protože kompletní uzavření vnějšího povrchu kola vsadkami výrazně snižuje odpor vzduchu. Menší hmotnost kol současně snižuje neodpruženou hmotnost, což dále přispívá ke zvýšení hospodárnosti, ale současně také posiluje jízdní projev připomínající motokáru.

Re:use – recyklovatelnost umožňuje vzdát se primárního hliníku

Důsledná implementace principů oběhového hospodářství přinesla radost z udržitelnosti do reálného života komunity MINI. Řidiči MINI Cooper SE Cabrio s recyklovanými koly z hliníkové slitiny jsou součástí pilotního projektu, jehož cílem je postupně snižovat poptávku po primárních surovinách. Kola z lehké slitiny MINI Cooper SE Cabrio lze po skončení jejich životního cyklu rovněž plně recyklovat. Účast na této cirkulaci umožňuje BMW Group neustále snižovat množství hliníku, který je třeba vyrábět energeticky náročným procesem.

Re:cycle – recyklovaná hliníková kola prémiové kvality

Sekundární suroviny musí rovněž splňovat vysoké nároky BMW Group na kvalitu, design, bezpečnost a mechanické vlastnosti. S koly z lehké slitiny vozu MINI Cooper SE Cabrio se BMW Group poprvé podařilo vytvořit materiálový cyklus pro kola prémiové kvality, který otevírá cestu k opakovanému využití suroviny. Použití 100% recyklovaných hliníkových kol v malé sérii je prvním důkazem reálnosti ambiciózních cílů udržitelnosti týkajících se oběhového hospodářství. Světová premiéra modelu MINI Cooper SE Cabrio zároveň připravuje půdu pro rozšíření inovativního výrobního procesu i v budoucích velkosériových modelech.