
Michelin je jedním z největších výrobců pneumatik, jeho produkce je často plná technických i technologických inovací. Aktuálně se vývoj soustřeďuje spíše na ekologii, takže i Michelin přemýšlí nad tím, jak co nejvíce a co nejrychleji nahradit ropné produkty při výrobě pneumatik obnovitelnými zdroji. A plánuje to nahradit dřevem, respektive odpadem dřevozpracujícího průmyslu.
Francouzský výrobce tvrdí, že nyní se při výrobě pneumatik používá cca 72 % ropných produktů, z čehož na obnovitelné zdroje připadá pouhých 26 % a jde především o kaučuk a rostlinné materiály. Další dvě procenta jsou recyklované materiály jako použité pneumatiky či železo. Během následujících 20 let chce ale Michelin podíl recyklovaných materiálů zvýšit o 8 % celkově na desetinu a těch obnovitelných dokonce až na 30 %. Ode dnes za třicet let (tedy v roce 2048) už má být podíl ropných produktů pouze 20% a zbytek budou pouze obnovitelné zdroje a právě i recyklovaný materiál.
A jak toho chce dosáhnout? Společnost prý vyvíjí způsob, kterým by mohla zpracovávat odpadní produkty dřevozpracujícího průmyslu. Z těch by se měly totiž dát získat elastomery, které jsou k výrobě pneumatik potřebné. Michelin přitom doufá, že první „pneumatiku ze dřeva“ ukáže do dvou let. Další výhodou využití dřeva je i fakt, že stromy bude možné pěstovat téměř kdekoliv. A to navíc pomůže nejen životnímu prostředí, ale i krajině. Odpadne také výrobcova závislost na mnoha jiných dodavatelích, kteří aktuálně dodávají právě například ropné produkty a podobně.
Výrobce ale plánuje i další inovaci. Se společností AddUp pracuje na technologii 3D tisku pneumatik a také na novém způsobu obnovy použitých pneumatik. Důvod? Nekvalitní čínské pneumatiky. Podle Michelinu totiž díky své ceně znemožňují tradiční kvalitně prováděné renovace vzorku pneumatik. Podle něj by se právě 3D tisk nového vzorku mohl čínským pneumatikám cenově postavit. Základní kostra pneumatiky je totiž schopná – samozřejmě pokud nebude někde mechanicky poškozena – vydržet i milion najetých kilometrů. Michelin tak má vizi, že by se v budoucnu mohla auta prodávat pouze s jednou sadou pneumatik, na níž by se při pravidelných servisních prohlídkách pouze pomocí 3D tisku vzorek doplňoval.
Je to ale ještě běh na dlouhou trať, podle Francouzů je to otázka minimálně dalších 10 – 15 let.