Život řidiče

Když začne padat první sníh, je už na přezouvání pozdě. Bridgestone doporučuje řidičům nepodcenit přípravu před zimou

Bridgestone-Blizzak-LM005- (4)

Vyčkávat s přezutím na zimní pneumatik až do prvního sněhu není radno. Speciální konstrukce zimních plášťů přináší prokazatelné přednosti již v podzimních měsících, kdy řidiči musí počítat s nižšími teplotami, četnějšími srážkami a častějšími mlhami, připomíná společnost Bridgestone. Ideální volbou pro bezpečnou jízdu nástrahami pozdního podzimu a zimy jsou prémiové zimní pneumatiky Bridgestone, což i letos potvrzují vynikající výsledky a hodnocení v aktuálních nezávislých testech napříč Evropou. Vedle samotného přezutí by se ale motoristé měli zaměřit rovněž na technický stav a výbavu svých vozů.

Používání zimních pneumatik je v České republice povinné v období od 1. listopadu do 31. března, pokud vozidlo jede po souvislé vrstvě sněhu, ledu nebo námraze. Tento legislativní požadavek má své opodstatnění, protože zimní pneumatiky jsou pro bezpečnou jízdu v zimních podmínkách nenahraditelné. Nad letními získávají navrch již při poklesu teplot pod 7°C. Jejich speciální směs si totiž zachovává měkkost a pružnost i za chladného počasí.

Při jízdě na sněhu a ledu se pak automobil vybavený kvalitními zimními pneumatikami vyznačuje větší jízdní stabilitou, lepší ovladatelností a citelně kratšími brzdnými dráhami. Kromě již zmíněné speciální směsi k tomu zásadním způsobem přispívají lamely s malými drážkami. Díky této konstrukci dezénu se zvyšuje tzv. „hranový efekt“. Zimní pneumatika proto na sněhu a ledu nabízí lepší záběrové schopnosti ve spojení s vyšší adhezí.

Přečtěte si také:   Bridgestone získal certifikaci SBT pro své cíle v oblasti snižování emisí CO2

To všechno samozřejmě platí jen pro pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu a přiměřeného stáří. Bridgestone doporučuje před každým přezouváním důkladně zkontrolovat stav pneumatik. U zimních plášťů vyžaduje legislativa minimální hloubku dezénu čtyři milimetry. Stáří pneumatiky sice zákon nijak neupravuje, specialisté ze společnosti Bridgestone však na základě testů materiálů a zkušeností z praktického provozu uvádějí, že zimní pneumatiky odvádějí optimální výkony po dobu pěti sezon. Poté se již na nich začne postupně podepisovat přirozené stárnutí směsi.

Výsledky nezávislých testů opakovaně potvrzují, že při volbě nových pneumatik se vyplatí vsadit na bezpečnost a kvalitu prémiových značek. Mezi jejich vítěze a doporučované pneumatiky tradičně patří produkty značky Bridgestone. I v letošních testech zimních plášťů kraluje svými vyváženými vlastnostmi Blizzak LM005, který opanoval již loňskou sezónu. V roce 2021 si vlajková loď v nabídce zimních pneumatik značky Bridgestone zatím připsala vítězství v testech organizovaných prestižními zahraničními magazíny Auto Motor Sport, Auto-Zeitung nebo Auto Express.

Pozor na pokuty za označení zimních pneumatik! V Německu platí nová legislativa

Nezávislí odborníci tak opětovně potvrdili, že pneumatika Blizzak LM005 poskytuje optimální provozní vlastnosti na mokru, sněhu a ledu. Bridgestone ji v současnosti nabízí
ve 171 rozměrech pro kola s průměrem ráfku 14 až 22 palců. Bridgestone navíc dodává 24 velmi oblíbených rozměrů (pro 16“ až 18“ kola) v jedinečné verzi DriveGuard s inovativní technologií run-flat. Řidiči mohou v tomto případě bezpečně ovládat svůj vůz a pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h i po ztrátě tlaku v poškozené pneumatice. Tímto způsobem lze přitom ujet až 80 km.

Dalším argumentem pro pneumatiku Blizzak LM005 je hodnocení adheze na mokru „A“ na štítku EU u všech nabízených rozměrů a verzí, stejně jako vyšší úroveň trvalé udržitelnosti díky nízkému valivému odporu a spotřebě paliva. Vítaným přínosem je i nízká hlučnost při odvalování.

Přečtěte si také:   Bridgestone stupňuje své úsilí o bezpečnou jízdu s novou pneumatikou Turanza 6

Zimní příprava vozu nicméně nespočívá pouze v přezutí na sezónní pláště. Bridgestone doporučuje důkladnou kontrolu technického stavu a nápravu zjištěných nedostatků především u osvětlení, brzdové soustavy, stěračů, akumulátoru a provozních kapalin. Jak bylo již řečeno, v nejchladnějším ročním období s krátkými dny a dlouhými nocemi čelí motoristé zvýšenému riziku vážných nehod kvůli nepřízni počasí i špatné viditelnosti.

S úskalími zimního provozu si řidiči lépe poradí, pokud mají ve voze po ruce užitečné pomocníky, jako jsou startovací kabely, škrabka na led, smetáček, lopatka, pracovní ochranné rukavice, kapesní svítilna, teplé deky a oblečení, termoska s čajem nebo dostatečné množství nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů. Na cestu do hor je vždy vhodné přibalit sněhové řetězy, i když v nižších polohách sněhová pokrývka zcela chybí. Pokud by k uvíznutí vozu v hlubokém sněhu přece jen došlo, pomůže písek a kvalitní tažné lano.

Přečtěte si také:   Cestovatelský rekord: Thierry Sarasyn navštívil na pneumatikách Bridgestone Battlax T32 celkem 15 zemí za pouhých 22 hodin

V mrazivém ránu se může hodit rozmrazovač zámků, který by měl mít řidič vždy u sebe. Účinnou prevencí přimrznutí dveří k rámu je pak ošetření pryžových těsnění dveří vhodnými prostředky, například jelením lojem nebo glycerinem. Důležitá je samozřejmě i péče o vůz, jejíž součástí by mělo být pravidelné důkladné mytí a sušení. Při něm se kromě nečistot odstraní také nežádoucí nánosy soli, jež vystavují kovové plechy a další díly zvýšenému riziku koroze. V neposlední řadě je důležité pravidelně kontrolovat stav pneumatik a udržovat jejich tlak v rozmezí hodnot doporučovaném výrobcem vozidla pro příslušný druh provozu.