Magazín

Goodyear na Le Mans: logistika největšího závodu motoristického sportu

WEC 2024

Letošní závodní sezóna bude pro společnost Goodyear nejnáročnější od jejího návratu na Le Mans v roce 2020. Goodyear bude totiž letos spolu s 16 vozy LMP2, které se zúčastňují závodů na celém světě, například v seriálech European Le Mans Series nebo Asian Le Mans Series, pneumatikami zásobovat i nabité startovní pole 23 vozů kategorie LMGT3, jež které na okruh vyjedou vůbec poprvé.

Celkově tak bude letos na pneumatikách Goodyear jezdit už 39 vozů, zatímco loni jich bylo jen 24.

Výrobní závod Goodyear v německém Hanau pro Le Mans vyrobí a dopraví na závody přibližně 7 250 pneumatik. Dodávky pneumatik a vybudování montážního zázemí a catering pro více než stovku členů týmu během závodního týdne bude zajišťovat více než dvacet nákladních vozidel.

Přečtěte si také:   Nokian Tyres otevírá svou továrnu na pneumatiky pro osobní vozy v rumunské Oradee. Továrna má zcela nulové emise CO2

Společnost Goodyear dbá na to, aby v zájmu maximální efektivity všechny nasazené nákladní automobily plně využívaly svého maximálního užitečného zatížení. Pro hromadné cesty členů týmu na závody volí cesty s ohledem na životní prostředí. A celkovou efektivitu použitého vozového parku jí pomáhá zvýšit i využití úsporných nákladních pneumatik Goodyear.

Le Mans TEST DAY 2-4. 6. 2023 FOTO CLEMENT MARIN

Pro vytrvalostní závody využívá Goodyear pro přepravu pneumatik po celém světě námořní dopravu, což je sice z hlediska logistického zajištění náročnější, ale námořní doprava vykazuje ve srovnání s leteckou 47krát nižší emise skleníkových plynů na tunu přepraveného nákladu na jednu míli.

Přečtěte si také:   Pneumatiky Goodyear jsou jako prvovýroba pro nový Volkswagen Passat Variant

Montážní zázemí společnosti Goodyear je tradičně životně důležitým ústrojím závodu s nejdelší historií na světě. Průběžně odebírá použité pneumatiky, jež mohou mít za sebou ujetou vzdálenost v ekvivalentu dvou Velkých cen Formule 1, a na etapu závodu je vybavuje pneumatikami novými. Servis tisíců pneumatik během jediného víkendu vyžaduje velmi přesné sledování dat, propracovaný supply management a sehranou týmovou práci.

Při řízení dění na trati tým odborníků společnosti Goodyear analyzuje data v reálném čase a sleduje výkonnost pneumatik a porovnává ji s očekávanými hodnotami. Aktuální podmínky na trati, jako je její teplota či očekávané změny počasí, předává technikům Goodyear přiděleným jednotlivým týmům, aby mohli volit správnou strategii a vhodné nastavení.

Ke sledování využití pneumatik se během víkendu používá technologie RFID. Získané informace Goodyear předává traťovým komisařům, aby se zaručil regulérní průběh závodu ze strany všech závodníků.

WEC IMOLA 19-21.4. 2024 FOTO CLEMENT MARIN

Mimo závodní trať

V rámci iniciativy společnosti Goodyear na zvýšení trvalé udržitelnosti dopravy se materiál z ojetých pneumatik znovu využívá třeba na výrobu podlahových krytin. Již loni se Goodyear ve svém montážním zázemí prezentoval podlahovou krytinou vytvořenou ze stovek recyklovaných pneumatik.

Přečtěte si také:   Goodyear pokračuje ve sponzorství Goodyear FIA ETRC se zcela novou specifikací pneumatik

„Dobře se připravit a úspěšně zvládnout závod v Le Mans pro náš tým představuje vždy největší výzvu celého roku,“ říká Mike McGregor, manažer programu Goodyear pro vytrvalostní závody. „Mnohé postupy jsou celý rok stejné, ale na Le Mans v nesrovnatelně větším měřítku. Pro Goodyear jde o největší motoristickou událost roku již od jeho opětovného vstupu do WEC před téměř pěti lety. Je to veliká zodpovědnost, ale mám tu čest pracovat s týmem lidí, kteří v zákulisí odvádějí hodně práce, aby na trati mohl probíhat skvělý závod, a jsou si přitom vědomi, že jejich práce má dopad i mimo trať.“