Končí zimní sezona a s tím i povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Spousta řidičů se tak v následujících dnech chystá do servisu, kde jim auto přezují a zkontrolují stav zimní sady pneumatik po sezoně. Pokud jsou pneumatiky ojeté nebo poškozené, čeká motoristu nejen nákup nových, ale i likvidace těch starých. Pneumatiky by v žádném případě neměly skončit v popelnici, v kontejnerech na tříděný odpad nebo jen tak pohozené na veřejném prostranství.
Na pneumatiky se vztahuje zákonná povinnost o zpětném odběru. Ta se týká výrobců, distributorů i koncových prodejců. Odložení starých a ojetých pneumatik v některém z pražských sběrných dvorů je pro řidiče alternativním řešením. „Dle platné legislativy je to výrobek, na který se vztahuje povinnost zajištění zpětného odběru. A pneuservisy či bazary by k odběru pneumatik měly být vybaveny. Sběrné dvory jsou jednou z alternativních možností, jak se správně zbavit vysloužilých pneumatik. Sběrné dvory pneumatiky odebírají v režimu odpadů a při odevzdání je potřeba uhradit drobný poplatek,“ vysvětluje mluvčí Pražských služeb Radim Mana.
Pneumatiky rozhodně do popelnic nepatří
Pražané jsou v odevzdávání pneumatik nejvíce aktivní během měsíců, kdy dochází k jejich povinné výměně. „Naše statistiky jasně ukazují, že nejvíce starých pneumatik je odevzdáno v říjnu a listopadu. Při druhé roční obměně obutí patří mezi silné měsíce duben a květen,“ osvětluje statistiky Radim Mana.
„Pražské služby provozují sedm sběrných dvorů, kde je možné staré pneumatiky odevzdat. Odložení jedné pneumatiky z osobního automobilu v našem sběrném dvoře přijde na třicet korun bez DPH,“ řekl mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Ceny v ostatních sběrných dvorech se v rámci metropole mohou lišit. Podle magistrátu záleží na konkrétním provozovateli. Částky se obvykle pohybují v rozmezí 25–100 Kč za kus.
Sbírají se pneumatiky z osobních i nákladních aut
Recyklace a ekologická likvidace pneumatik je úkolem specializované firmy. Pražské služby proto neevidují typy jednotlivých pneumatik. „Obecně lze říci, že převažuje obutí osobních a užitkových aut s maximální hmotností do 3500 kilogramů,“ dodal závěrem Radim Mana.
Jak se sebrané pneumatiky využívají?
Dle sdělení provozovatelů sběrných dvorů jsou pneumatiky z převážné většiny materiálově využity ve stavebnictví nebo také používány jako technické zabezpečení skládek odpadů.