Magazín

Continental testuje prototypy pneumatik pro nákladní elektromobily na Contidromu

Continental_PP_Futuricum_Test_2

Obliba elektromotorů roste nejen v oblasti mobility osob. Dynamický nárůst zájmu je vidět také v městské hromadné dopravě a nákladní dopravě. Continental ve spolupráci s předními výrobci automobilů a technologickými společnostmi vyvíjí pneumatiky, které vyhoví speciálním požadavkům těchto vozidel. Continental, který patří mezi přední výrobce prémiových pneumatik, v současné době na svém testovacím okruhu Contidrom provádí zkušební jízdy se speciálním nákladním elektromobilem značky Futuricum, který společnost DPD Switzerland od března letošního roku využívá v tamní regionální dopravě. Automobil Futuricum vychází z vozidla Volvo FH, které dostalo elektrický pohon od Designwerk Products AG, jíž je Futuricum dceřinou společností. Toto 19tunové nákladní vozidlo nabízí výkon 680 koní. Může se pochlubit největší baterií pro nákladní automobily v Evropě, která má kapacitu 680 kWh a která dokážče zajistit neuvěřitelný dojezd až 760 kilometrů.

„Už od začátku letošního roku brázdní regionální švýcarské silnice – aktuálně na pneumatikách Continental EcoRegional,“ popisuje Hinnerk Kaiser, vedoucí vývoje pneumatik pro nákladní automobily a autobusy ve společnosti Continental. „Už samotná kombinace pneumatik Conti EcoRegional HS3 a HD3 je příslibem vysokého kilometrového výkonu a výjimečně nízkého valivého odporu, což jsou základní předpoklady pro hospodárný provoz nákladních automobilů s elektrickým pohonem.“

Přečtěte si také:   Pirelli rozšiřuje nabídku Elect o dvě nové pneumatiky P Zero pro Porsche Taycan

Aktuálně prováděné testy mají cíl ještě zvýšit efektivitu pneumatik prodloužením dojezdu prostřednictvím snížení valivého odporu. V testech navíc získáváme přímé srovnání původních pneumatik, modelu Conti EfficientPro a zbrusu nových prototypů.

Conti EfficientPro jsou léty prověřené pneumatiky, které byly vyvinuty speciálně pro dopravu na velké vzdálenosti a s ohledem na snížení spotřeby paliva. Speciální prototypy vznikly v závodu Hannover-Stöcken, kde probíhá výzkum a vývoj prémiových pneumatik Continental. Při jejich výrobě prototypů se využívají roboti, kteří v sofistikovaném procesu vyřezávají do pneumatik jednotlivé dezénové drážky a jejich práci pak precizně doladí zkušební odborníci.

Continental_PP_Futuricum_Test_1

„Pneumatiky určené pro elektromobily jsou při rozjezdu a akceleraci vystaveny vysokému kroutícímu momentu – a pneumatiky pro Futuricum Logistics 18E nejsou výjimkou,“ vysvětluje Hinnerk Kaiser. „Hmotnost tahače a její rozložení v důsledku vysoce výkonné baterie rostou. Proto pneumatiky musí mít nejen nízký valivý odpor, ale rovněž musí odolat větším zatížením oproti srovnatelným automobilům se spalovacími motory. Současně platí, že by měly vydržet stejně dlouho jako pneumatiky pro vozidla s běžnými motory a také nabídnout přinejmenším stejnou bezpečnost.“

Najít rovnováhu mezi protichůdnými cíli, především pak kilometrovým výkonem, brzdnými vlastnostmi a handlingem, je z technického hlediska nesmírně náročné. Vzhledem k rychlému rozvoji e-mobility navíc vývojáři hrají závod s časem. Jako výrobce prémiových pneumatik z Hannoveru však ze svých nároků a požadavků neslevujeme – cílem našeho současného vývoje koncepční pneumatiky je výrazně zkrátit dobu vývoje všech pneumatik bez ohledu na jejich generaci.

Přečtěte si také:   Nové Lamborghini Urus SE bude jezdit na pneumatikách Pirelli P Zero Elect

Švýcarská společnost Designwerk Products AG se specializuje na přestavby nákladních automobilů a dodávek na elektromobily. V jejím sortimentu najdeme také mobilní rychlonabíječky a modulární bateriové systémy. DPD Switzerland je jedním z předních poskytovatelů soukromých expresních a balíkových služeb ve Švýcarsku. Ročně zajišťuje přepravu více než 24 miliónů balíků. U nákladního automobilu Futuricum Logistics 18E, který se zapojil do logistiky DPD začátkem roku 2021, se předpokládá nájezd minimálně 80 000 kilometrů ročně. Při srovnání s podobnými nákladními automobily poháněnými dieselovým agregátem elektromobily ušetří až 90 kilogramů CO2 na sto kilometrů – což odpovídá 72 tunám CO2 za rok.