Magazín

Čím vás překvapí při jízdě na silnici starší pneumatiky?

rozdil-vlastnist-starsich-a-novych-pneu

Většina zodpovědných motoristů už si zvykla pravidelně 2x ročně jezdit do servisu přezouvat na letní či zimní obutí. Jak často ale čeští řidiči kupují nové pneumatiky? A jak stará je stará pneumatika? Kdy se mění její jízdní vlastnosti tak, že už je nebezpečné na ní jezdit?

Garance životnosti? Čtyři roky a dost.

Většina výrobců pneumatik garantuje zachování jejich vlastností po dobu 4 let. Toto číslo není směrodatné, velmi záleží i na způsobu skladování v době, kdy pneumatiky nejsou používány. A to jak u výrobce, tak u majitele. Kvalitní a správně uskladněné pneumatiky si zachovají své vlastnosti po dobu několika let.  Skladování pneumatik může výrazně ovlivnit jejich životnost. Pneumatiky na ráfku by se neměly skladovat nastojato. Ty bez ráfku je naopak dobré skladovat zavěšením či složením na sebe.

Jak se jezdí na starých gumách?

V nezávislých testech dopadlo tříleté pneumatiky o něco málo hůře než ty úplně nové. U pneumatik starších čtyř let ale přichází markantní změna. Horší ovladatelnost vozu se staršími pneumatikami poznáte především na mokré vozovce. Vozidlo je hůře ovladatelné a prodlužuje se jeho brzdná dráha. Při jízdě na opotřebovaných pneumatikách musíte počítat se zvýšeným rizikem smyku a hrozbou akvaplaningu.  Hůře ovladatelné je vozidlo se starými gumami i na suché vozovce, rozdíl není ale tak výrazný jako na mokru.

Nižší vzorek = delší brzdná dráha.

Přestože některé pětileté pneumatiky disponují dostatečně hlubokým vzorkem okolo 6 mm, vlastnosti materiálu se věkem výrazně mění. To platí u letních i zimních gum. Minimální hloubka dezénu stanovená legislativou je 1,6 mm pro letní a 4 mm pro zimní. Prakticky je ale vhodnější nakupovat nové pneumatiky spíše po uběhnutí čtyřletého období garance vlastností, než čekat až se sjede vzorek. Mezi hloubkou vzorku a brzdnou drahou panuje nepřímá úměra. Čím nižší vzorek, tím delší brzdná dráha. To může být rizikem zejména u SUV aut, jež jejich konstrukce předurčuje především k využití v terénu. Disponují tedy vyšším těžištěm než běžné sedany, či rodinné vozy a při brzdění u nich musíme počítat s vyšší setrvačností. S podobnými vlastnostmi musíme počítat i u vozů typu crossover, které jsou určeny do spíše do lehčího terénu či městské džungle.

Přečtěte si také:   Nokian Tyres oznamuje vývojové projektové partnerství, jehož cílem je výroba ještě udržitelnějších pneumatik