Hloubka dezénu je určující, kolik vody může pneumatika odvést vody z kontaktní plochy. Čím menší hloubku dezénu máte, tím je pravděpodobnější, že se před pneumatikou vytvoří klín vody. To vede k aquaplaningu, ztrátě kontaktu s povrchem vozovky, kdy pneumatika nemůže přenášet příkazy řízení nebo brzdné síly na silnici a vůz se vymkne kontrole.
Test, který nedávno provedl magazín AutoBild, ukázal, jak dramaticky se zvyšuje brzdná dráha na velmi mokré vozovce. V testu byl Volkswagen Golf vybaven pneumatikami 225/45 R 17 od Continental, Goodyear a Michelin s různými hloubkami dezénu. Zjištění jsou šokující.
Nejlepšího výsledku brzdění z 80 km/h, dosáhla pneumatika Continental, která ve zcela novém stavu zastavila vozidlo na 25,8 metrech. Při zbytkové hloubce běhounu 3 mm byla brzdná vzdálenost 31,0 metrů. S minimálním zákonným dezénem 1,6 mm se vůz konečně zastavil na 36,2 metrech.
Rozdíly byly ještě větší při brzdění ze 120 km/h. Na zcela nových pneumatikách Continental se Golf zastavil po 59,1 metrech. Při zbývajícím 3 mm běhounu byla brzdná dráha 124 metrů a při minimální zákonné hloubce trvalo zastavení vozu až 154,9 metrů.
Abychom byli naprosto jasní: To znamená, že pokud se vůz s novými pneumatikami bezpečně zastaví těsně před překážkou, auto s pouze 1,6 mm dezénem narazí na překážku prakticky nebrzděně, stále jede rychlostí 106 km/h.
Závěr testovacích jezdců byl jednoznačný: Pouze nové pneumatiky nabízejí největší rezervy bezpečnosti na mokru. Přijatelné je vlastnosti má pneumatika do 3mm hloubky. S minimální zákonnou hloubkou vzorku 1,6mm je však jízda již nebezpečná.
Výsledky byly publikovány společností AutoBild 22. srpna 2019.