„Než vyjedete na vánoční návštěvy, zkontrolujte si své pneumatiky,“ radí Nokian Tyres

Pro mnoho řidičů představují Vánoce řidičsky rušné období. Než se vydáte na dlouhou cestu, jako první je zapotřebí zkontrolovat vaše pneumatiky. Vůz vybavený správnými pneumatikami zaručuje bezpečnou mobilitu i v kluzkých a náročných jízdních podmínkách. Proto by se řidiči měli ujistit, že jsou jejich pneumatiky v dobrém stavu a se spolehlivou přilnavostí.

Zimní pneumatiky potřebují více vzduchu

Vzduch v pneumatikách pozvolna uniká a je nutné ho pravidelně doplňovat. V zimě vyžaduje tlak huštění zvláštní pozornost. I když jsou pneumatiky nahuštěné na doporučený tlak, obecně se nejedná o vyšší hodnotu, která je doporučená pro zimní pneumatiky.

„Teplotní výkyvy mění tlak vzduchu v pneumatikách. Pokles teploty o 10 stupňů sníží tlak v pneumatice přibližně o 0,1 baru. Proto v zimě doporučuji nahustit pneumatiky o 0,2 baru (20 kPa) více, než je doporučená hodnota tlaku vzduchu v pneumatikách pro dané vozidlo,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky společnosti Nokian Tyres.

M. Morri doporučuje kontrolovat tlak u studených pneumatik, protože jízdou zahřáté pneumatiky mají tlak vždy vyšší. Správný tlak huštění má významný vliv na ovladatelnost a opotřebení pneumatik. Podhuštěné pneumatiky jsou nebezpečné, protože mají delší brzdnou dráhu, jsou hůře ovladatelné a obecně jsou také náchylnější k poškození. Tlak vzduchu je nutné kontrolovat i u rezervního kola a udržovat jej na vyšší hodnotě než u pneumatik na nápravě, tlak vzduchu v pneumatikách má totiž v průběhu času tendenci klesat.

Hloubka běhounu ukazuje na stav pneumatik

Pryž na pneumatikách zadní a přední nápravy se opotřebovává rozdílnou rychlostí. Rychlost opotřebení však můžete vyrovnat tím, že zaměníte jejich pozici na vozidle. Obvykle stačí prohodit pneumatiky z přední nápravy na zadní a naopak jednou za sezónu. V opačném případě se může sada vašich pneumatik opotřebovat nerovnoměrně. Rozdíl ve zbývající hloubce vzorku u pneumatik na různých nápravách by nikdy neměl přesáhnout 2 mm.

„Sada pneumatik, která je v dobrém stavu a rovnoměrně opotřebená, bude vždy zaručovat ideální ovladatelnost. Nicméně pokud jsou dvě pneumatiky více opotřebené než druhé dvě, z bezpečnostních důvodů je dobré lepší pneumatiky nainstalovat na zadní nápravu. Dobrým ukazatelem je v tomto ohledu zbývající hloubka běhounu. Zajištění dobré přilnavosti u zadních kol pomáhá zabránit nejnebezpečnějším scénářům, ke kterým může dojít, když vozidlo ztratí přilnavost a dostane se do smyku,“ vysvětluje M. Morri.

Opotřebení vašich pneumatik zjistíte pomocí měření hloubky vzorku běhounu. Minimální hloubka je 4 milimetry, jakmile klesne pod tuto hodnotu a běhoun je zřetelně opotřebovaný, pneumatika ztrácí přilnavost. Pneumatiky bez vzorku kloužou a na rozbředlém sněhu dostanou vozidlo rychleji do smyku, protože nemají možnost odvádět sněhovou břečku z kontaktní plochy. To samé platí i pro aquaplaning.

„Dobrá pneumatika s dostatečnou přilnavostí bude poslouchat příkazy řidiče, a dokonce i napraví některé chyby řízení. Řízení je snadné, když se pneumatiky chovají logicky a vy můžete cítit hranice přilnavosti,“ uvádí M. Morri.

Hloubku vzorku na běhounu si můžete snadno změřit, například pomocí mince nebo zápalky. Zde naleznete rychlého průvodce. U moderních pneumatik můžete zbývající hloubku vzorku vidět i bez jejího měření. Například Indikátor jízdní bezpečnosti (DSI) patentovaný společností Nokian Tyres ukazuje ve středové části pneumatiky zbývající hloubku v milimetrech. Kromě řady číslic může mít pneumatika také symbol sněhové vločky. V okamžiku, kdy tento symbol zmizí, měli byste své pneumatiky vyměnit za nové.

Když je vozidlo naložené vánočními dárky

Když je vozidlo hodně naložené, je třeba umístit nejtěžší náklad naspod a uchytit jakékoliv volné předměty tak, aby při prudkém zabrzdění nemohly proletět vzduchem. Větší hmotnost znamená také větší sílu. Mějte proto na paměti, že plně naložené vozidlo bude mít delší brzdnou dráhu než vozidlo prázdné, například při průjezdu zatáčkami nebo na kluzkém povrchu.

„Ujistěte se, že v odstřikovačích máte nemrznoucí kapalinu, a nezapomeňte s sebou vozit reflexní vestu, baterku a také teplé oblečení pro případy, že byste uvízli někde na silnici. Dávejte si dostatečnou časovou rezervu, vezměte si s sebou svačinu a při delších cestách si dělejte pravidelné přestávky. Při řízení zůstávejte v klidu i v náročných situacích. To je nejlepší návod pro pohodový vánoční provoz,“ shrnuje M. Morri.

Rychlý seznam kontroly vašich zimních pneumatik:

  • Kontrolujte tlak huštění pneumatik vždy po několika týdnech. Tlak vzduchu v pneumatikách má klíčový vliv na jízdní komfort a opotřebení pneumatik. V zimě udržujte tlak huštění o 0,2 baru vyšší.
  • Měřte hloubku běhounu několikrát za sezónu. Pokud je zbývající hloubka běhounu pod 4 milimetry, je čas pneumatiky vyměnit.
  • Měňte pozici pneumatik mezi jednotlivými nápravami. Pokud je rozdíl ve zbývající hloubce vzorku větší než 2 milimetry, je třeba pneumatiky prohodit z jedné nápravy na druhou.
  • Kontrolujte stáří pneumatik. Pneumatiky při aktivním užívání vydrží přibližně 6 let. Jakmile pneumatiky dosáhnou stáří 10 let, neměly by se už používat. S přibývajícím časem pryž tuhne a ztrácí na přilnavosti.