© CEphoto, Uwe Aranas

Časopis dTest zveřejnil první letošní test letních pneumatik, testovaly se rozměry 175/65 R14 a 205/55 R16

Časopis dTest zveřejnil první letošní test letních pneumatik, který vytvořil ve spolupráci s německým autoklubem ADAC. Už v úvodu článku zmiňuje dTest, že se v testu tentokrát objevilo několik příjemných, ale i nepříjemných překvapení. Testovaly se letní pneumatiky v rozměrech 175/65 R14 a 205/55 R16.

Testování pneumatik je náročnou a velmi nákladnou záležitostí, a tak je třeba pečlivě vybírat, které pneumatiky kterých značek budou do testu zahrnuty, výsledkem je, že třeba pneumatiky Barum ani Matador v testech nejsou. Naopak jsou tam značky s celoevropskou působností, mezi nimiž nechybějí prémiové značky, ale i značky s mnohem levnější nabídkou. Test nakonec prozradil, že ne vždy se dražší rovná lepší.

Video

Test: 175/65 R14

Největším překvapením bylo po zhlédnutí výsledků to, že na prvních místech se oproti zvyklostem z předchozích let neumístily produkty tzv. prémiových výrobců, první dvě místa naopak obsadily dvě levnější gumy značek Falken a Semperit. Jedinou tzv. prémiovou pneumatikou, která jim dokázala jakž takž konkurovat, byl Dunlop SP Street Response 2, i tak ovšem i díky výsledkům ovladatelnosti na mokru (zejména kvůli slabé směrové stabilitě a ovladatelnosti) dostal jen známku „uspokojivé“. Nebyla to ale jediná pneumatika, která neměla příliš vysoké hodnocení na mokré silnici, protože podobně dopadla většina ostatních testovaných letních pneumatik. Nejlépe z nich z testu vyšly pneumatiky Falken Sincera SN832 Ecorun, Semperit Comfort-Life 2 a Continental PremiumContact 5.

Důležitou částí testování pneumatik na mokru je zejména délka brzdné dráhy. Ve zkoušce na mokru se brzdí s vozem na pokropené vozovce z rychlosti 80 km/h až do zastavení. Nejlépe testovací Ford Fiesta zastavil na pneumatikách Continental PremiumContact 5, potřeboval na to přibližně 42 metrů, nejdelší trasu na to naopak potřebovaly pneumatiky Sava, těm to zabralo 52 metrů.

Kromě jízdy na mokré vozovce se ale testování zaměřilo také na odolnost proti aquaplaningu, ale hodnotila se také ovladatelnost, brzdná dráha a jízdní stabilita na suchu. Nechybějí body za opotřebení, vliv na spotřebu paliva nebo hlučnost pneumatik.

Časopis dTest si v rámci výsledků testování stěžuje na to, že u 14″ pneumatik příliš nepotěšila životnost, která se pohybuje kolem 30 tisíc kilometrů. Tuto vzdálenost překonaly v testu jen pneu Goodyear, Kleber, Pneumant, Vredestein a Fulda. Z druhé strany seznamu jsou pneumatiky, s nimiž řidiči najedou jen kolem 20 tisíc kilometrů. Důvod? Je vlastně prozaický. „Výrobci předpokládají, že se tyto pneumatiky budou používat zejména na malých vozech, které v domácnosti slouží jako druhé auto. Taková auta mají mnohem kratší roční nájezd,“ vysvětluje redaktor dTestu Michal Mikoláš.

V rámci tohoto testu se hodnotily pneumatiky (podle výsledného pořadí): Falken Sincera SN832 Ecorun, Semperit Comfort-Life 2, Dunlop Street Response 2, Kleber Dynaxer HP3, Vredestein T-trac 2, Apollo Amazer 4G Eco, Pirelli Cinturato P1 Verde, Pneumant Summer ST2, Continental ContiPremiumContact 5, Goodyear EfficientGrip Compact, Fulda EcoControl, Firestone Multihawk 2, Maxxis Mecotra 3 2 a Sava Perfecta. Kompletní výsledky můžete prostudovat zde.

test-letnich-pneumatik-175_65_R14T

Test: 205/55 R16

U pneumatik 205/55 R16 byla situace bez výraznějších překvapení, protože prémioví výrobci Michelin, Bridgestone i Continental obsadili první tři příčky. Celkovou dobrou známku si v testu vysloužilo šest pneumatik, výborné hodnocení (známku začínající „1“) však neměla ani jedna guma. Každé pneumatice k dokonalosti totiž něco chybí.

Na chvostu se umístily produkty Infinity Ecosis a Vredestein Sportrac 5 a to i z toho důvodu, že zklamaly ve vysokorychlostní zkoušce udávaného rychlsotního indexu pneumatiky (co to je a co znamená si můžete přečíst zde). V rámci testu byly pneumatiky testovány na otočném válci. Test probíhal podle přísnější německé normy než je předepsaná ECE-R30, jenž předepisuje testovat pneumatiku 50 minut. Redaktoři pneu totiž testovali o 25 minut déle. Pneumatiky jsou navíc podhuštěné o 0,6 baru, což znamená, že mají ve vyšších rychlostech výrazně vyšší tendenci k selhání. Časopis dTest tvrdí, že obvykle touto zkouškou procházejí všechny pneumatiky bez potíží, nezvládnutí tohoto testu proběhlo v dlouhé historii pouze jednou. Podle udávaného rychlostního indexu testovaných pneumatik, kterým je písmeno „V“, by měly gumy bez problémů zvládnout rychlost až 240 km/h. V případě Infinity a Vredesteinu došlo v 75minutových zkouškách k selhání, vydržely pouze mírnější 50minutové testování.

V rámci tohoto testu se hodnotily pneumatiky (podle výsledného pořadí): Michelin Primacy 3, Bridgestone Turanza T001 Evo, Continental ContiPremiumContact 5, Firestone Roadhawk, Hankook Ventus Prime 3 K125, Semperit Speed-Life 2, ESA+Tecar Spirit 5 HP, Kumho Ecsta HS51, Pirelli Cinturato P7 Blue, Fulda EcoControl HP, Giti Premium H1, Goodyear EfficientGrip Performance, Nexen N´blue HD Plus, Cooper Zeon CS8, Infinity Ecosis a Vredestein Sportrac 5. Kompletní výsledky můžete prostudovat zde.

test-letnich-pneumatik-205_55_R16V

Líbí se vám článek? Sdílejte ho!